counterflow wort chiller?

Eg kjem til å lage meg ein varmeveksler med varmeelement og PID styring for temp.styring av mesken. Er det noko i vegen for å bruke denne varmeveksleren som ein slags counterflow wort chiller? ( hva heiter det på norsk?) Eg ser for meg ein beholder på ca 2 liter der ein i tillegg til oppvarmingen kan koble på ein hageslange ut og inn for full gjennomstrømming av kaldt vann rundt kobber coilen.

Ser at jeg forklarte dårlig hva jeg tenker......

Jeg skal bygge en varmeveksler for å bruke til temp.styring under mesking. Ser at det er en her inne som har brukt en termos til dette, men eg lurer på å lage ein tett beholder med varmeelement i bånn og hurtigkoblinger på ut/inn av kobbercoilen. I tillegg lurer jeg på å montere to hurtigkoblinger til på beholderen min slik at når varmeveksleren har gjordt jobben som varmer under meskingen kan jeg koble fra slangene mellom veksleren og mesketanken og koble den ene slangen til kuleventilen på kokekaret mitt og den andre slangen til gjæringskaret. Hvis jeg da kobler på hageslangen på de ekstra koblingene på beholderen min vil vørteren renne gjennom kobberspiralen mens kald vann sirkulerer rundt spiralen. Det eneste spørsmålet er om det blir effektivt nok både som varmer og kjøler.

Det burde funke like bra som ein annan motstraumskjølar. Om du tappar vørteren slik at utløpet til gjæringskaret blir den enden der du har temperatursensoren, har du kontroll på vørtertemperaturen i displayet på PID'en. Tegulering av temperaturen gjer du ved å regulere hastigheiten på vørteren gjennom vekslaren vha ein kuleventil før eller etter vekslaren.

Tilbake
Topp