craft series m20 bavarian wheat.

C@O

 
Satt en weissbier i dag (hoegaarden clone, pakke fra bryggeland).
I pakka fulgte det med m20 bavarian wheat gjær. Jeg rehydrerte den som vanlig med kokt vann kjølt ned til ca 24 grader. Ca 1,5 dl. Lot den stå ca en halvtime, men da jeg så i koppen så det ut som at gjæret bare hadde fallt til bunns, inget skum på toppen som jeg er vant med fra tidligere brygg.
Noe å bekymre seg for?
Best før 03/2015 stemplet på pakka.rørte den noen ganger og ristet den inn med resten av brygget.
 
Hvilken temp kjørte du den på? Jeg satte en med OG 1051 15. mai. Satte den på 17 grader og holdt den der. Den er nå bare gått til 1018, så jeg er litt bekymret. Den ble stegmesket, med hovedsteg på 67 grader, så jeg har forventet en FG på godt under 1015. Jeg brukte en pakke på 19 liter uten rehydrering. Økte temp til 20 grader etter ca 4 dager.

Skal jeg hive en pakke til oppi? Andre rescuetips?

Elling
 
Elling skrev:
Hvilken temp kjørte du den på? Jeg satte en med OG 1051 15. mai. Satte den på 17 grader og holdt den der. Den er nå bare gått til 1018, så jeg er litt bekymret. Den ble stegmesket, med hovedsteg på 67 grader, så jeg har forventet en FG på godt under 1015. Jeg brukte en pakke på 19 liter uten rehydrering. Økte temp til 20 grader etter ca 4 dager.

Skal jeg hive en pakke til oppi? Andre rescuetips?

Elling

Jeg hadde bare ett steg: 66 grader. Fikk en OG på 1047. Den står fortsatt i gjøringskaret, men har ikke fått tid til å måle den enda. Har stått i ett rom med meget varierende temp, men tipper rundt 22 grader i snitt. Ser den bør ligge mellom 18-30 grader: http://bryggeland.no/bavarian-wheat-10g-mangrove-jack-s.html
Du sier du satt den på 17 grader, mener du da romtemp, eller målt temp i karet?
Ta en ny måling om noen dager. Har ingen rescuetips, men det er det nok flere kloke hoder her inne som har. Står jo faktisk på pakken at du skal hive gjæren rett i karet, men jeg rehydrerte min. Skal se om jeg får tatt en måling av den straks, ble litt nyskjerrig selv jeg nå... :)
 
C@O skrev:
Elling skrev:
Hvilken temp kjørte du den på? Jeg satte en med OG 1051 15. mai. Satte den på 17 grader og holdt den der. Den er nå bare gått til 1018, så jeg er litt bekymret. Den ble stegmesket, med hovedsteg på 67 grader, så jeg har forventet en FG på godt under 1015. Jeg brukte en pakke på 19 liter uten rehydrering. Økte temp til 20 grader etter ca 4 dager.

Skal jeg hive en pakke til oppi? Andre rescuetips?

Elling

Jeg hadde bare ett steg: 66 grader. Fikk en OG på 1047. Den står fortsatt i gjøringskaret, men har ikke fått tid til å måle den enda. Har stått i ett rom med meget varierende temp, men tipper rundt 22 grader i snitt. Ser den bør ligge mellom 18-30 grader: http://bryggeland.no/bavarian-wheat-10g-mangrove-jack-s.html
Du sier du satt den på 17 grader, mener du da romtemp, eller målt temp i karet?
Ta en ny måling om noen dager. Har ingen rescuetips, men det er det nok flere kloke hoder her inne som har. Står jo faktisk på pakken at du skal hive gjæren rett i karet, men jeg rehydrerte min. Skal se om jeg får tatt en måling av den straks, ble litt nyskjerrig selv jeg nå... :)

Målte FG på 1012 nå. Havner på en klassisk butikk ABV den da.. :)
 
I dag tidlig virvlet jeg litt opp og hevet tempen til 22. Det er vørtertemp. Den ser ut til å jobbe videre og er nå på 1015. Vi får se om det blir Hei sWeiss eller sweet wheat.

Smaker fantastisk godt, men en anelse søtt. Tror jeg skal jekke ned mesketemp en grad eller to neste gang og beholde gjærtempen.
 
Kommer ikke lavere enn 1015-1016. Noen som har erfaring med å tilsette us-05 eller lignende for å dra ned litt til?

Elling
 
Brukte M20 Bavarian wheat nå på en amerikansk hveteøl, OG på 1052, gjæret bare ned til 1016, gjæringstemp 18 stigende til 22°
 
Tilbake
Topp