Craftbeer pi og netthandel 60L

Noen som kjører dette oppsettet? Trenger litt tips til PID verdier ☺️ Sliter litt med stabil mesketempratur
 
Jeg har prøvd autotune og det virker også dårlig. Enten overskyter man veldig. Eller så tar det evigheter før tempen nås og neste steg begynner.
Jeg ser veldig mange byggeprosjekter rundt CBP. Veldig få som faktisk brygger på det.
Mitt prosjekt er satt på pause for å se om neste versjon blir bedre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Funker overshoot Logic ok? Selv om det ikke er +-0.2 grader eller noe går den vel helt greit?
Håper å få min klar til bruk før helga, så jeg slipper å bruke kjøleboksen og det gamle oppsettet. Skal litt til for att det blir mindre nøyaktig enn det (taper fort 4 grader i meske tiden)
 
Jeg har montert to trinns kambryter. Så kan kjøre varmeelement av på manuelt. Isolerer meskekaret så skal klare å treffe temp spot on manuelt ogsså.
 
Overshoot virker ok med en kjele. Med flere termometre og varmere har det også krøllet seg til. Nå har jeg brygget over 20 brygg med bare vann. Og to med malt i dunken. Det har vært i hytt og pine med temp regulering på det ene eller andre. Anbefaler en kriseplan hvis ting ikke virker.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
3178a63192d3b5ee0761b51749def420.jpg


Gjør klar en Sestos PID, og setter PT100 i ett T-stykke festet på kranen.
Med sensoren plassert her, er det vel viktig å alltid ha sirkulasjon i pumpen for at sensoren skal lese riktig?

Tenker å bruke en SSR, men å sette en bryter på signalet til SSR, så jeg kan bytte mellom CBPI og PID etter ønske :)
 
3178a63192d3b5ee0761b51749def420.jpg


Gjør klar en Sestos PID, og setter PT100 i ett T-stykke festet på kranen.
Med sensoren plassert her, er det vel viktig å alltid ha sirkulasjon i pumpen for at sensoren skal lese riktig?

Tenker å bruke en SSR, men å sette en bryter på signalet til SSR, så jeg kan bytte mellom CBPI og PID etter ønske :)

Du må ha sirkulasjon ja.
 
Denne er bygget om med cbpi som også kan styre varme manuelt med bryter. Pumpe styres kun manuelt. Kobler lampe over Ssr slik at jeg kan se om element ligger inne eller ikke. Håper cbpi 3.0 blir bedre. Første brygg kjøres i påsken
 

Vedlegg

  • IMG_1375.JPG
    IMG_1375.JPG
    160,4 KB · Sett: 120
  • IMG_1377.JPG
    IMG_1377.JPG
    290,9 KB · Sett: 122
Overshoot virker ok med en kjele. Med flere termometre og varmere har det også krøllet seg til. Nå har jeg brygget over 20 brygg med bare vann. Og to med malt i dunken. Det har vært i hytt og pine med temp regulering på det ene eller andre. Anbefaler en kriseplan hvis ting ikke virker.


Sent from my iPad using Tapatalk

Blir ikke overshoot litt vel varierende under mesk?
 
Jeg har prøvd autotune og det virker også dårlig. Enten overskyter man veldig. Eller så tar det evigheter før tempen nås og neste steg begynner.
Jeg ser veldig mange byggeprosjekter rundt CBP. Veldig få som faktisk brygger på det.
Mitt prosjekt er satt på pause for å se om neste versjon blir bedre.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er alt for mange barnesykdomer enda. rett og slett.
 
Overshoot virker ok med en kjele. Med flere termometre og varmere har det også krøllet seg til. Nå har jeg brygget over 20 brygg med bare vann. Og to med malt i dunken. Det har vært i hytt og pine med temp regulering på det ene eller andre. Anbefaler en kriseplan hvis ting ikke virker.


Sent from my iPad using Tapatalk

Heisan. Nå har jeg kjørt 5 eller 6 brygg på CBP med veldig bra resultat . Tror ditt problem er at "hardware" ikke stemmer med "software". Da tenker jeg antall sensorer og elementer, relatert til meskeprosess. Software ser ditt oppsett som forskjellige prosesser, som ender med å motarbeide hverandre, .....tror jeg.
Men, jeg erfarer også at dersom du har 2 PID prosesser aktive samtidig, blir det bare tull.
Jeg bruker Overshoot på MLT, og PID på min mini-herms, men ingen varme i Mash-tun (BB60).
Funker som et skudd for meg. Mitt største problem er at jeg har litt liten gjennomstrømming i herms koil. Liten diameter på rør fører til høy motstand, og pumpe klarer ikke mer en 2-3 liter/min. Derav tar det tid med stegmesk ved full 50 liters batch.
BTW , jeg kjører fremdeles ver. 2.1, men venter på 3.0, som kommer med bedre kontroll med PWM for kok..


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg har kjørt det som 3 kjeler med ett termometer og en varmekolbe i hver. I oppskriften har jeg kun kjørt herms som skal varme. Bb30 og skyllevann har jeg kjørt med manuelt settpunkt og overshoot.
Og så har jeg lagt til og fjernet noen termometre på herms kolba. Virker dårlig uansett synes jeg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Etter gårsdagens brygg var fullført satte jeg tilbake maltkurven og like mye vann som jeg brukte under mesking. kjørte autotuning til den stoppet av seg selv. Brukte "brewing" PID parameterene som dukket opp i den lagrede fila. Nå kjører jeg stegmesk pinelig nøyaktig. skilte kanskje 0.3 grader på det meste. Det er viktig å huske på at romtempratur også har påvirkning. Jeg har satt føleren utenfor kjelen etter en pumpe
 
Denne er bygget om med cbpi som også kan styre varme manuelt med bryter. Pumpe styres kun manuelt. Kobler lampe over Ssr slik at jeg kan se om element ligger inne eller ikke. Håper cbpi 3.0 blir bedre. Første brygg kjøres i påsken
Hei,
har samme brygger og ønsker å få bedre kontroll på temperatur, hva har du gjort av endringer av innmat, strøm til pumpe og utkobling av original styring
 
Tilbake
Topp