Crossmyloof

På jakt etter den slovenske humlen Styrian Wolf etter gode eksempler på bruk av denne i øl kom jeg over leverandøren som heter Crossmyloof. De hadde og sin egen gjær. Det vil si de har en tysk leverandør av tørrgjær som de brander med egen logo og forpakning. Siden prisen på denne gjæren var så lav tok jeg med noen pakker. Det har vært litt blandet omtale av denne på nettet. Noen er negative. En god del mener det finnes bedre alternativer, men at de har noen greie sorter, og noen er svært fornøyde. Det som går igjen er svært kort lag tid. Jeg fikk oppleve det på en "kitchen sink" pale ale. De første tegnene til aktivitet i form av bobler kom mens jeg vasket etter brygging. Det kan maksimalt ha vært 4 timer. 12-15 timer etter var det fult party, og etter 24 timer var det den mest aktive gjæringen jeg har opplevd på en type west coast gjær. WLP090 kan være kjapp, men dette var i overkant. etter tre og et halvt døgn virket det som om mesteparten av gjæringen var over, og etter 6-7 døgn var FG nådd. 1.051 til 1.011. Første tre dager på 18 grader. Resterende på 21 grader. Jeg har på grunn av diverse ikke fått satt fatet kaldt ennå, så jeg har ikke smakt det. Er det noen her på forumet som har erfaring med gjær i fra denne produsenten? Tror jeg ga 15 kroner for en pakke, men den superraske utgjæringen er det som virker forlokkende dersom sluttproduktet er bra.
 
Tilbake
Topp