D bruser over......

Arcticjan

Norbrygg-medlem
Tenkte å teste om karboneringen på min siste brygging var ok etter 2 dager på flaske i romtemp. Veldig klart øl og tydelig avleiret bunnfall. Flott lys og brus da jeg ppnet korken. Men så løsnet bunnfallet og strømmet oppover......hvorfor ?
 
Ja fg var på 1014 , i henhold til oppskrift. Jeg brukte 7g sukker pr l, også i henhold til oppskrift. Det eneste jeg har gjort annerledes er at jeg tappet på flaske etter 6 dg istedet for 20 fordi det skjedde ikke noe mer i gjærlåsen.
 
6 dager er litt tidlig, så da var nok ikke ølet ditt helt utgjæret ennå. Man får fort litt lavere FG enn oppskrifta sier, så det lønner seg å vente noen dager til og måle FG på nytt. 7 g/l er også litt høyt, men ikke i overkant.
 
Aha...

Tabbe1: Ikke bruk gjærlåsen som indikator, selv om det virker stille kan det fremdeles være aktivitet.

Tabbe 2: om du var på det som var riktig fg i hht oppskrift, så trenger ikke det å bli det samme hos deg, har du fex meska litt kaldere kan fg ende opp endel lavere.

Med andre ord kan det godt hende at det var mer gjærbart sukker igjen når du flaska det...

Til neste gang: vær mer tålmodig, la det få et par uker på seg, selv om det virker ferdig tidligere. Og - sjekk SG litt underveis, når den har stått stille i noen dager, DA er det safe å flaske.
 
Ok, da vet jeg. Men jeg hadde en liten mistanke. Så ettersom jeg ikke hadde 50l dunk, måtte jeg fylle på to 30litrer, så den andre dunken tappet jeg over til ny dunk å satte i ett kjøligere rom, ca 12grader. Vet ikke helt om d er slik en sekundærgjæring funker, men det var ihvertfall litt av tanken min. Bør den da stå lenge, og på hvilken temp?
 
Det går helt fint å ikke stikke om ølet til noe sekundærgjæring. Bruk samme kar du. Og det er vanlig å sette opp tempen etter stormgjæringen har avtatt. Ikke sette ned tempen.
 
Sekundærgjæring gjør du på flasker, eller annen konteiner. Da du tilsetter sukker for å få co2. Altså at gjæren gjør jobben sin atter en gang, denne gang for å gi deg co2, bobler.

Aner ikke hvor mange ganger folk på forumet har nevt dette før, men dette bør bli en sticky.

Ikke bry deg en eneste dritt (avføring, lort) om hva som skjer i gjærslåsen. Du måle. Hvis karet ditt lekker, som er helt normalt, så vil co2'en sive ut der det er lekk, minste motstands vei, og da hærer du iallallefall ikke bobling. Å måle er eneste sikre metoden for å finne ut av om hvorvidt gjæringen er ferdig, eller godt underveis. To målinger over tre dager er standard. Med mindre du vet at du jobber med en vanskelig gjær, da kan det være to målinger i løpet av ei uke eller faktisk mer.
 
Sekundærgjæring gjør du på flasker, eller annen konteiner. Da du tilsetter sukker for å få co2. Altså at gjæren gjør jobben sin atter en gang, denne gang for å gi deg co2, bobler.

Aner ikke hvor mange ganger folk på forumet har nevt dette før, men dette bør bli en sticky.

Det kalles karbonering.

Sekundærgjæring er at man tar ølet av gjærkaka for å gjære videre i annen gjæringsdunk. Praksis i hjemmebrygging utbredt i USA. Eller brukt her om man vil stikke ølet over på frukt, kaffe, chili, kakao-nibs, ny gjær, surkultur m.m.
 
Okei. Defninisjonsspørsmål, såvidt jeg trodde iallefall. Evt lært noe nytt.

Hva med "trippelfermenterte" belgiske? Avvdet jeg har skjønt så er det to fermenteringer, før flasking.
 
Litt drit å være så bombastisk når formaningen er feil:)

Tassås: var flaskene du åpnet romtemperert?
 
Angående SG-målinger underveis i gjæringen:

Jeg har aldri utført denne praksisen. Jeg har kun målt OG og FG (og SG før kok), men alltid bare latt ølet stå til gjæring i (minst) 2 uker (ale) eller 3 uker (lager). Har hatt god utgjæring på samtlige øl, og smaken har vært bra.

Mitt inntrykk – eller nærmere bestemt mine erfaringer til nå – er at du oppnår god utgjæring med:

  • Nok gjær (jeg bruker kun tørrgjær hittil; 1-2 pk på ales og 3-4 pk på lager).
  • Greit med oksygen (jeg rister karet i 2+ minutter).
  • Ovennevnte gjæringstid på 2-3 uker.
 
Hvordan vet du at du har målt FG, dersom du ikke har målt SG? Jeg mener, en SG-måling er jo en hvilken som helst måling mellom OG og FG, og for å fastslå SG må du jo ha et referansepunkt for at gjæringen har stoppet/konvertering av karbohydrater har stoppet opp (aka. en SG-måling)?
 
Dersom du flasker på plastflasker får du fort den effekten du nevner i innlegget ditt. Kan skyldes en liten plastpigg som stikker opp i bunnen av flasken. Denne vil gjerne starte utfall av co2 som drar med seg gjæraedimenter. Men kanskje brukte du glassflasker?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvordan vet du at du har målt FG, dersom du ikke har målt SG? Jeg mener, en SG-måling er jo en hvilken som helst måling mellom OG og FG, og for å fastslå SG må du jo ha et referansepunkt for at gjæringen har stoppet/konvertering av karbohydrater har stoppet opp (aka. en SG-måling)?

Jeg kan selvfølgelig ikke vite om det er eksakt endelig utgjæring, og dermed korrekt FG, men jeg antar at med gode gjæringsforhold vil en ale (med mine hittil relativt lave OG) gjæres ut på 2 uker.
 
For the records: Mente selvsagt "...fastslå FG", you catch my drift. Joda, kan være langt på vei enig i teorien din, men synes nå det er ryddig med SG-målinger uansett. Så lærer man gjæren og sin egen prosess enda bedre å kjenne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Her ble det mye frem og tilbake for meg på en gang:). Uansett var dette en lys ale som jeg hadde oppskrift på, belgisk ølgjær. Jeg målte og til 1060. Målte sg undervei, men var bortreist ett par dager å da jeg kom tilbake var sg 1015 (slik som oppskriften sa fg skulle være) og ingenting skjedde i gjærlåsen ( det hadde da gått 8 dager dager, sjekket med loggen nå). Jeg hadde litt "panikk" ettersom jeg på mitt forrige øl hadde fg på 1008 (som forøvrig var en pale ale) og fikk kommentar på at jeg ikke skulle la det gå så lavt. Har vel blitt litt forvirret på å lest om omstikking, sekundærgjæring, ettergjæring /karbonering etc (mye på en gang ;-) ), så jeg valgte å tappe den ene dunken på flasker neste dag med en fg på 1014. Dette var da romstemperert, og fikk stå slik i to dager til i kveld. Flasken var da ca 15 grader da jeg åpnet den. Ølet smakte forresten ganske bra for min del, uerfaren som jeg er :).

Men uansett er det vel kanskje ikke så farlig at jeg har tappet om den andre dunken på en ny dunk og lar den stå en uke eller to da? I hvilken temp isåfall?
Å hvor mange dager lar dere ølen stå i romtemp på flaskene før de settes på kjølelager?
 
(...) hvor mange dager lar dere ølen stå i romtemp på flaskene før de settes på kjølelager?

Jeg har lest at optimal karboneringstid (naturlig m/sukker) er 1-2 uker, men jeg lar dem alltid stå 2 uker – med unntak av et par smakstest-flasker etter rundt 1 uke. Smaker for min del som regel godt og riktig karbonert allerede da også.
 
Jeg har lest at optimal karboneringstid (naturlig m/sukker) er 1-2 uker, men jeg lar dem alltid stå 2 uker – med unntak av et par smakstest-flasker etter rundt 1 uke. Smaker for min del som regel godt og riktig karbonert allerede da også.
Ok, i da gjæringstemp eller kjøletemp?
Jeg leste ett sted at 2-3'dager i samme temp som gjæringstemp var nok (eller til at du så ølet klarnet), å at d så skulle settes kjølig 1-2 uker før d var greit å drikke det ....men jeg ville teste allerede nå om d var karbonert før jeg flyttet det kjølig.
 
Tilbake
Topp