Da er første brygg satt til gjæring

Da er jeg ferdig med første brygging. 50 liter Spiegel Braumeister.
Startet kl 16, ferdig vasket kl 24.00. Med alt arbeidet er jeg glad at jeg valgte 50 literen... men det går sikkert litt raskere neste gang.

Det ble satset på en "klassisk" Lager.
10 kg Pilsner malt, 2 kg Pale Ale. Startet med 58 liter. Mesket på 10min/57grader, 10min/63grader, 60min/67grader, 10min/78grader.
Skylte opp til et volum 60 liter. Kokte så i 90 min.
Perle humle pellets (Alfasyre 9,4%), 50 gram på 90 min, 40 gram på 5 min.
Brukte 14 gram klar urt 10 min før avsluttet koking.
Kokte ned til ca. 55 liter. Satt igjen med ca 53 liter på gjæringskar, målte OG 1047.
Gjæret med 50 gram Saflager w-34/70. Satt på gjæring i fryser (med liten frostvakt som varmekilde) med STC-1000 regulator satt til 12 grader (giver inntil gjæringskar på utsiden og isolert).

Så får vi se.
Jeg må se på formler mv hva dette tilsvarer i utbytte (kan ikke dette ennå...), samt å sjekke om OG virker fornuftig...

Kjempeartig erfaring. Tror en Bayer blir neste prosjekt (plass til to dunker til i fryseren...).

Kommentarer/innspill/tips mottas gjerne.  :)
 
12 kg malt, OG 1.047, ca 55 liter etter kok, skal gi deg ca 71% utbytte. Du vil øke effektiviteten betraktelig med å stoppe noen ganger under mesking og røre.
Det er en god start til neste brygg.
 
Oddvar Demmo skrev:
Har du tatt en prøve for å måle OG, den bør eller MÅ du ha før gjæring er igang.

Ja. Målte OG 47 (regner med at det betyr 1047...) med nyinnkjøpt Refractometer Brouwland ved 20 grader. Målt etter overføring til gjærkar, før gjærtilsetting.
 
Ole Mørkved skrev:
12 kg malt, OG 1.047, ca 55 liter etter kok, skal gi deg ca 71% utbytte. Du vil øke effektiviteten betraktelig med å stoppe noen ganger under mesking og røre.
Det er en god start til neste brygg.

Takker for tipset!
Hva blir resultatet av et "dårlige" utbytte?  .. .dumme spørsmål ... men er en nybegynner har en lov å spørre om alt...  :)
 
Spør du meg, vil jeg si at du er godt i gang med å lage et godt øl. Nok gjær, pisk inn noe oksygen i vørteren, og gjær ved riktig temperatur, og du er i mål!
 
Jeg så etterpå at OG var 47, men det er en bra begynnelse, den neste blir kanskje bedre.
Jeg har ikke Speidel selv men det kan nok lønne seg å lese mest mulig, eller spørre mest mulig, serlig hvis du vil over på HighOG brygg,
vi er jo her for å få hjelp eller gi hjelp.
Lykke til videre.
 
Ole Mørkved skrev:
Spør du meg, vil jeg si at du er godt i gang med å lage et godt øl. Nok gjær, pisk inn noe oksygen i vørteren, og gjær ved riktig temperatur, og du er i mål!

Thanx.
Har pisket med desinfisert "visp" med drill i ca 10 min.
Gjæring er satt til å holde 12 grader stabilt.

Vi håper på det beste!
 
Det er viktigst å finne en metode som passer for deg, som gir deg forutsigbarhet mtp. utbytte. Om det er 80% eller 85% er ikke så viktig.
Om du ikke stoppet og rørte ved ditt første brygg, forsøk å gjøre det en 3-4 ganger neste gang du brygger, og se hva det vil gjøre med ditt utbytte.
 
Ole Mørkved skrev:
Det er viktigst å finne en metode som passer for deg, som gir deg forutsigbarhet mtp. utbytte. Om det er 80% eller 85% er ikke så viktig.
Om du ikke stoppet og rørte ved ditt første brygg, forsøk å gjøre det en 3-4 ganger neste gang du brygger, og se hva det vil gjøre med ditt utbytte.

Takker så mye for tipset.
Rørte ikke i malten under meskingen...
 
Med 12 kg malt har jeg ca 1060 i OG, og 50L til gjæring på min speidel. Du har sikkert litt og hente på knusing av maltet. Jeg har en MM2 stilt inn på 1MM. Rører ikke under veis:)
 
Skare skrev:
Med 12 kg malt har jeg ca 1060 i OG, og 50L til gjæring på min speidel. Du har sikkert litt og hente på knusing av maltet. Jeg har en MM2 stilt inn på 1MM. Rører ikke under veis:)

Takk for tipset!
Jeg må uansett finne en annen kvern med større kapasitet enn den håndkverna jeg har nå.
Har MM2 gått ut av handelen? Evt. hvor kan denne kjøpes?
Finner bare MM3 hos bryggselv.no.
 
De pleier å ha et mye større utvalg av Monster Mill, enn det de har nå. Kan jo være at de er utsolgt for øyeblikket. Du får ta en telefon til Erik.
Jeg bruker MM3 med base og trakt, og et veldig fornøyd med den.
 
Oddvar Demmo skrev:
Jeg så etterpå at OG var 47, men det er en bra begynnelse, den neste blir kanskje bedre.
Jeg har ikke Speidel selv men det kan nok lønne seg å lese mest mulig, eller spørre mest mulig, serlig hvis du vil over på HighOG brygg,
vi er jo her for å få hjelp eller gi hjelp.
Lykke til videre.

... kort spørsmål;

Dersom jeg nå neste gang (ved røring mv) får et høyere utbytte. Gitt samme vannmengde og maltmengde får jeg da en høyere OG.
Gitt at OG jeg da får blir for høy i forhold til ønsket OG, kan jeg da bare tilsette mer (destillert) vann?

Så et oppfølgingsspørsmål (gitt at svaret er JA på mitt forste spørsmål) - gitt at jeg eksempelvis får en OG på 1.060 med et vørtelvolum på 55 liter.
Hvor mye vann skal jeg da ca tilsette for å komme ned på en OG på 1.047 ?

Takker for svar (anyone...).
 
Ja.

Justering av OG fra 1060 til 1047 på en 55 liters batch:

         OG1 (gravitet etter mesk)
         OG2 (ønsket gravitet før gjæring)
         v1 (batch volum)
         v2 (tilsatt vann)

((OG1 x v1)/OG2)-v1 =v2   ((60x55)/47) - 55 = 15,2 liter.
 
Stein Norem Wisted skrev:
Ja.

Justering av OG fra 1060 til 1047 på en 55 liters batch:

         OG1 (gravitet etter mesk)
         OG2 (ønsket gravitet før gjæring)
         v1 (batch volum)
         v2 (tilsatt vann)

((OG1 x v1)/OG2)-v1 =v2   ((60x55)/47) - 55 = 15,2 liter.

Knallbra. Da ble det en a-ha opplevelse også i dag.
Thanx.  8)
 
Skjekk malingsgraden på mølla, mal litt og se om det er mye hele korn de,rsiden jeg aldri har rørt i mesk tror jeg ikke det hjelper men du har nå lov til å prøve det.
 
Oddvar Demmo skrev:
Skjekk malingsgraden på mølla, mal litt og se om det er mye hele korn de,rsiden jeg aldri har rørt i mesk tror jeg ikke det hjelper men du har nå lov til å prøve det.

Ola hos Petit mente at røring under mesking ville gjøre susen. Men jeg hører jo av andre at de ikke bruker å gjøre dette med den bryggeren jeg har.
Malingen av kornet var jeg usikker på i den forstand at jeg var redd for å male for fint. Corona mølla ble stilt helt ut, og sidemuttere også litt løsnet. Imidlertid sjekket jeg ganske så nøye, og jeg fant aldri korn som ikke var delt.

Denne gang hadde jeg "flaks", da oppskriften skulle lande på OG 1.048. Riktig nok oppnådd ved at jeg brukte mer korn enn oppskriften tilsa.

Jeg vil derfor følge ekstra nøye med både malingen, og i tillegg røre noen ganger under meskingen.
Trikset er vel uansett å sørge for at OG ikke blir for lav. For høy OG kan jo uansett korrigeres.

Takk for veldig god hjelp.
 
Tilbake
Topp