Dahls og diacetyl?

Etter å ha vært i eksil i fem år (stort sett i Bergen) er det godt for en trønder å komme hjem igjen. Her i Trøndelag er vi jo så heldige å ha E.C. Dahls på alle butikker. (La oss ikke ta diskusjonen om det beste industribrygget nå, dette er ren og pur lokalpatriotisme.)

Men i kveld mener jeg for første gang å kjenne en svak – men likevel nokså tydelig – smak av diacetyl i min elskede Dahls. Er det smaksløkene mine som er ødelagt etter å ha laget en (foreløpig) misslykket kölsch med overdoser diacetyl, eller er smaksløkene inne på noe?
 
Det kan være det det er!

Har alltid hatt en avsmak for Dahls (Kommer fra Kr.sund), men har aldri klart å satt fingern på det...
 
Det betviles at det er diactyl du kjenner smaken av!
Jeg går heller for den at de bruker en annen humlesort enn den du er vant til, og derav smaksforskjellen.
 
Dahls-gjæren har et ganske karakteristisk preg av banan-estere som ikke finnes i andre norske pils-typer. Jeg går ut fra det er dette du kjenner, og ikke humle, siden det ikke brukes noe aroma-/smakshumle i Dahls.
 
Banan kan det være, eller det kan være at smaksløkene mine har tatt påskeferie. Det skjedde sist jeg smakte på diacetylkölschen min også, smaken henger i lenge...
 
Eg tror selv at det er gjæren som preger Dahls. Synes den var ganske så fruktig for å være pilsner, selv liker eg en pilsner mindre fruktig. Eg synes også ølene til Grans er av den fruktige sorten.
 
Tilbake
Topp