Dahlsgjær

Frode Foss

Norbrygg-medlem
Jeg var på EC Dahls og hentet meg gjær i går. Mulig jeg var litt beskjeden, men jeg tok med bare 0,5 liter. Jeg antar at denne slurryen må vaskes som man gjør ved gjenbruk av "hjemmeslurry"? Videre må jeg kanskje lage en starter av det som blir igjen?

mvh Frode
 
Jeg var på EC Dahls og hentet meg gjær i går. Mulig jeg var litt beskjeden, men jeg tok med bare 0,5 liter. Jeg antar at denne slurryen må vaskes som man gjør ved gjenbruk av "hjemmeslurry"? Videre må jeg kanskje lage en starter av det som blir igjen?

mvh Frode

Leverer et slikt bryggeri dirty slurry da? Vil tro at det er ganske rent før det går i fermenteringstanken?

Hvis du har 0.5L med lett off-white krem, så har du langt mer gjær enn det du trenger.

Pics or it didn't happen :)
 
Den gjæren du hentet der, trenger verken å vaskes, eller settes starter på. Bruker du den ila. to uker, er det bare å tilsette i vørteren.
Litt avhengig av hvor tykk den gjæren du har, så har du fort nok til opp mot 100 liter værter, med OG 1.047-ish.
 
Den gjæren du hentet der, trenger verken å vaskes, eller settes starter på. Bruker du den ila. to uker, er det bare å tilsette i vørteren.
Litt avhengig av hvor tykk den gjæren du har, så har du fort nok til opp mot 100 liter værter, med OG 1.047-ish.

En bør kanskje bruke gjærnæring med sink?
 
Jeg skal spørre dem neste gang.

Jeg tenker bare at jeg gjør det når jeg gjenbruker gjær fra eget brygg, i alle fall lagergjær, som visst skal trenge både sink og ganske rikelig med nitrogen om en vil unngå for rikelig produksjon av hydrogensulfid.

Men du har jo rikelig erfaring med å bruke denne gjæren, har du ikke, og hvis det funker for deg uten gjærnæring, så funker det vel:)?
 
Jo, jeg har vel brukt denne gjæren til 80% av det jeg har brygget i de siste to årene. Det fungerer for meg uten gjærnæring.

Fin gjær synes jeg. Gjærer mest på ca. 12 grader, men har vært nede i 10 grader, og opp or 15 grader. Aldri fått frem den lille banansmaken som Dahls er kjent for.

Veldig realt av Dahls å dele ut denne gjæren. Jeg bruker drn litt for at den er gratis, men mest fordi den lager godt øl, og den er stabil og jobber raskt.
 
Jeg har hørt at Dahls brygger på 8 batcher over 8 dager. Gjær tilsettes på dag 1 og så fyller de bare på med ny vørter hver dag. Stemmer det?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Jeg var på EC Dahls og hentet meg gjær i går. Mulig jeg var litt beskjeden, men jeg tok med bare 0,5 liter. Jeg antar at denne slurryen må vaskes som man gjør ved gjenbruk av "hjemmeslurry"? Videre må jeg kanskje lage en starter av det som blir igjen?

mvh Frode
Hvordan foregår dette? Har ikke FB så det er vanskelig å vite når en kan hente. Bor i tillegg 2 timer utenfor Trondheim så det er ikke bare å hive seg i bilen på kort varsel.
 
Det er utlevering i Puben som oftest 2-3 tirsdag i måneden. Det annonseres i utgangspunktet primært på FB, men du kan sikkert sende en mail til Kristian Berger (har ikke adressa hans her, men den er neppe vanskelig å finne) og spørre når neste utlevering blir. Ellers er det bare å møte opp fra 17 med passe beholder.
 
@evabeate, sa ikke du nettopp noe om dette i en eller annen tråd?
Stemmer. Dahlspilsen gjæres på 40 000l tanker (kjemiker, HATER hektoliter :p ), en batch er 5000l og det brygges 6 batcher på en dag. Så for å fylle en gjæringstank brygges 8 batcher over 2 dager, gjæra tilsettes batch 1 og så fyller man på med vørter.

Ellers: Funfact som viser at noen faktisk har tenkt i byggeprosessen. De har 8 40K tanker, disse brukes kun til pils. Når det brygges som mest (sommeren, fordi utepils i Trondheim i februar er for ekstremt spesielt interesserte) brygges 2 tanker i uka fordi det er det som drikkes. Pilsen står da til gjæring 4 uker, 4 x 2 = 8. (Resten av året gjærer den 4-6uker etter som hva kalender og logistikk tilsier.)
 
Det er utlevering i Puben som oftest 2-3 tirsdag i måneden. Det annonseres i utgangspunktet primært på FB, men du kan sikkert sende en mail til Kristian Berger (har ikke adressa hans her, men den er neppe vanskelig å finne) og spørre når neste utlevering blir. Ellers er det bare å møte opp fra 17 med passe beholder.
Takk for svar. Får prøve å holde utkikk, men det er det der med å huske det når en vet at det blir en tur til byen snart.
 
Stemmer. Dahlspilsen gjæres på 40 000l tanker (kjemiker, HATER hektoliter :p ), en batch er 5000l og det brygges 6 batcher på en dag. Så for å fylle en gjæringstank brygges 8 batcher over 2 dager, gjæra tilsettes batch 1 og så fyller man på med vørter.

Ellers: Funfact som viser at noen faktisk har tenkt i byggeprosessen. De har 8 40K tanker, disse brukes kun til pils. Når det brygges som mest (sommeren, fordi utepils i Trondheim i februar er for ekstremt spesielt interesserte) brygges 2 tanker i uka fordi det er det som drikkes. Pilsen står da til gjæring 4 uker, 4 x 2 = 8. (Resten av året gjærer den 4-6uker etter som hva kalender og logistikk tilsier.)

Hyggelig å få litt ordentlig kompetanse inn på forumet ;)!
 
En tanke: Er pilsen da bedre om vinteren, siden den gjæres lengre? Det gir god mening, da pilsen jo smaker bedre ute, sånn at det kompenserer for litt "egentlig" dårligere smak på den som brygges om sommeren, mens den må være bedre om vinteren for å kunne drikkes inne.

Det optimale måtte da være å spare vinterbrygga pils til utesesongen. Noe å tenke på for et utested i kampen om kundene i juli: "Vi serverer vinterpils i sola nå!"
 
Jeg har hørt at Dahls brygger på 8 batcher over 8 dager. Gjær tilsettes på dag 1 og så fyller de bare på med ny vørter hver dag. Stemmer det?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
De brygger 6 batcher om dagen, a 5000 liter. Om jeg husker rett er de store tankene på 40000 liters, altså det går 8 batcher på å fylle en tank.
 
De brygger 6 batcher om dagen, a 5000 liter. Om jeg husker rett er de store tankene på 40000 liters, altså det går 8 batcher på å fylle en tank.

40 000 liter øl er fryktelig mye øl. Og så har de altså 8 sånne, så det blir 320 000 liter som står og hygger seg, maksimalt. Så kan man jo sammenligne med det volumet som var i spill i den store ølflommen i London i 1814. Det begynner å nærme seg:

The London Beer Flood was an accident at Meux & Co's Horse Shoe Brewery, London, on 17 October 1814. It took place when one of the 22-foot-tall (6.7 m) wooden vats of fermenting porter burst. The pressure destroyed another vessel, and between 128,000 and 323,000 imperial gallons (580,000–1,470,000 l; 154,000–388,000 US gal) of beer were released.

Også så mye gjær det må ligge igjen på bånn:confused:! Det skal mange hjemmebryggere til om det skal gjøres merkbart innhogg i den haugen.
 
Tilbake
Topp