Danstar Belle Saison. Gjæringstemperatur

Naxi

 
Litt interessert i å høre hva dere andre har brukt.

Selv gikk jeg for:
Pitch 18c
stig til 20c. Bli der i 24t
21c-24t
22c-24t
23c-24t
26c-24t
27c -5dager
ned til 18c -3 dager
Coldcrash 3c -3dager


Mitt første forsøk med denne gjæren, hva har dere andre prøvd og lært?
 
Gjærer "as we speak" og har kjørt 19,5 grader de fire førtste dagene og så økt med en grad hver dag opp til 25,5 og holder den der nå. Litt pysete kanskje. Tror ikke jeg gidder å coldcrashe denne.
Hvordan ble din @Naxi ?
 
Den står å koser seg på 27°. Tenker at det blir mange brygg med denne gjæra hvis det kommer positive tilbakemeldinger
 
Gjæra min såedes:

18-20 48t
20-26 36t
26 168t
26-4 48t

Gjærte fra 1.044 til 1.002

Hissig gjæring
 
Denne trenger kanskje ingen spesiell temp på å rydde opp etter seg?
 
Sist redigert:
Gjæret min på 23-24ish, med en liten coldcrash i kjelleren (rundt 10 grader, ikke mer dramatisk enn det) og fikk et meget klart og friskt øl. Den gjæret noe helt avsindig ned, klokket inn på 1.008, noe som gav en lettdrukket saison på 9,9%...
 
Gjæra min såedes:

18-20 48t
20-26 36t
26 168t
26-4 48t

Gjærte fra 1.044 til 1.002

Hissig gjæring

Hvordan ble ølen din Odland?
Jeg har gjærposer liggende, men ikke fått prøvd den enda.
Siden du oppgir timer er vel det bare å taste rett inn i stc-1000+ Regner med du styrer med den ;)
 
Står til karbonering. Lover bra. Men jeg brukte store mengder mosaic, nelson og div krydder. Så hvor mye gjæren får skinne er heller begrenset
 
Jeg har nettopp tappet en saison gjæret med Belle Saison. 18 grd i to døgn, økning til 26 grd over to døgn, holde 26 grd en uke + cold crash. Vesentlig mindre esterpreg enn med 3711 på 24 grader. Tror nok jeg drar opp temperaturen en del neste gang jeg skal bruke den.
 
Skal prøve denne nå i helgen.
Lurer på om noen av dere som har prøvd den vet om dette er en gjær som er dugende til topphøsting?
 
Litt interessert i å høre hva dere andre har brukt.

Selv gikk jeg for:
Pitch 18c
stig til 20c. Bli der i 24t
21c-24t
22c-24t
23c-24t
26c-24t
27c -5dager
ned til 18c -3 dager
Coldcrash 3c -3dager


Mitt første forsøk med denne gjæren, hva har dere andre prøvd og lært?

Det var omtrent identisk med mitt gjæringsforløp, bare at jeg gav meg på 26c. Ølet smaker bra det, men syntes kanskje det var litt lite Saison-preg i smaken..
OG: 1.053, FG: 1.002
 
Begynte på 19, og tok den videre opp til 22g i løpet av 4 dager. Avsluttet på 24g. OG/FG 1050/1002.
Forsåvidt fornøyd med øllet, men litt lite esterer.
Har planer om å bruke den igjen i nærmeste fremtid, men tenker da å begynne på 23/24g, og avslutte mot 30g.
 
Ut fra meldingene her, så tror jeg at jeg må skru opp litt på tempen. Holder 24 grader, men ser at jeg bør øke til cirka 26-27-28 for å få no godsmak.
 
Målte forresten SG i kveld etter 10 dagers gjæring: 1.002.
Knusktørr og fin. Rene diabetikerølet!
 
Satan, jeg skal sette min til coldcrash i morgen og flaske på mandag, nå er jeg spent på SG
 
Forresten noen forslag til sukkermengde for karbonering på Saison? Mange ymse forslag på nettet.
 
Skal brygge en Saison til sommerøl og tenkte å bruke belle. Ser i denne tråden at det kan være lurt å starte gjæringen høyt, så jeg satser på å starte på 24 grader. Øke opp til 27-28 grader iløpet av første uke og la den være der til tapping. Saison synes jeg skal ha bra med bobbler, så jeg tror jeg vil satse på 8 - 9g pr liter.
 
Skal brygge en Saison til sommerøl og tenkte å bruke belle. Ser i denne tråden at det kan være lurt å starte gjæringen høyt, så jeg satser på å starte på 24 grader. Øke opp til 27-28 grader iløpet av første uke og la den være der til tapping. Saison synes jeg skal ha bra med bobbler, så jeg tror jeg vil satse på 8 - 9g pr liter.
De aller fleste i denne tråden startet vel på 18 grader... Tror nok det er lurt.
 
Forresten noen forslag til sukkermengde for karbonering på Saison? Mange ymse forslag på nettet.
Du må i alle fall justere for høgare gjæringstemperatur. Eg gløymde det og resultatet vart eit veldig flatt øl som smakte veldig lite godt samanlikna med ølet eg fata og som eg såleis kan justere kolsyrenivået på. Tipper at denne kalkulatoren kan nyttast med rimeleg bra resultat: http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/
 
Tilbake
Topp