Dårlig forløp på gjæringen

ErikSøl

Norbrygg-medlem
På mitt forrige brygg fikk jeg ikke noen tydelig stormgjæring. OG var 1,052. Jeg målte etter 10 dager FG 1,022. Der stoppet det og holdt seg på det frem til i dag- flaskedagen. Jeg ønsker bdre utgjæring. Kan jeg helle på en liten omgang til med gjær og forvente at brygget ender på en litt lavere FG?

Jeg har allerede forstått hva jeg kan ha gjort feil. Jeg slurvet med tilførsel av oksygen etter tapping til gjærdunken. Så dette spørsmålet handler mer om hva man kan gjøre videre for evt å redde brygget. ;)
 
du kan prøve å lage ny gjærstarter som tilsettes når aktiviteten er på topp. Mulig det vil hjelpe.
 
Jeg har opplevd tilsvarende situasjon på mitt siste pilsner øl. OG var 1055, Gjæringen stoppet på 1022 , og etter en uke uten bevegelse tappet jeg over på nytt fat. Jeg brukte to pakker med tørrgjær Saflager S-23 . Jeg vispet rikelig i vørteren før tilsetting av gjær og har hatt god styrt kontroll på temperaturen under gjæringen . Så spørsmålet mitt er: Har det noe for seg å tilsette mer tørrgjær , for å få spist opp resten av sukkeret og dermed bedret FG , eller bør jeg bare konkludere med at resultatet blir et noe søtt øl, med lav alkoholprosent ?
 
Synes å huske å ha sett en av oppskriftene fra @gustavf her på forumet (under «Prisbelønte oppskrifter»?) hvor det ble tilsatt ny gjær og 100 gram sukker for å få ned FG. Kan det stemme?
 
Synes å huske å ha sett en av oppskriftene fra @gustavf her på forumet (under «Prisbelønte oppskrifter»?) hvor det ble tilsatt ny gjær og 100 gram sukker for å få ned FG. Kan det stemme?

Jeg har, i hvert fall, gjort det en gang eller to med gjæringer som hadde stått for kaldt og ble avbrutt. Fungerte egentlig ganske greit.
 
Jeg har, i hvert fall, gjort det en gang eller to med gjæringer som hadde stått for kaldt og ble avbrutt. Fungerte egentlig ganske greit.

[I fare for å kuppe tråden... edit: tar sjansen siden det er ganske relevant til TS' problematikk]

Vurderer å gjøre nettopp dette med 23 liter øl som ble brygget for to kvelder siden med en pose rehydrert US-05 (OG 1,050). Var i overkant ivrig med nedkjøling av vørter (vannet i springen har blitt skikkelig kaldt, gitt). Og satte ølet til gjæring i et rom i kjelleren som vi ikke har fått god nok temperatur på før i dag. Gjæren ligger som et tykt lag på bunnen.
 
Dersom du har ei mislykket gjæring, så har du i grunnen ikke så mye å tape, selv om det ikke er noen garanti for at det blir vellykket.
 
Dersom du har ei mislykket gjæring, så har du i grunnen ikke så mye å tape, selv om det ikke er noen garanti for at det blir vellykket.

Men kan det fortsatt være håp for at gjæringen vil komme i gang med temperaturøkning, uten andre justeringer...?
 
Lurer litt på om jeg har fått en lignende situasjon. Satte et brygg på søndag som gjæret ganske fort ned til 1,020 fra 1,056 (wlp001), men så var det plutselig stopp. Det oppgis at FG "skal" bli 1,013 (Alien amber ale, Vestbrygg). Mesket på 67 grader.

Tenkte jeg kanskje skulle å lage en ny gjærstarter, og pitche denne når den er aktiv? Noen grunn til at det ikke skal være en god idé?
Gir det uansett noen dager til før jeg foretar meg noe som helst.
 
Lurer på det samme som HansPB.
Har en hveteøl som har gjæret i 4 dager, med tørrgjær (uten gjærstarter). Har stått på ca. 19 grader. Har ploppet lite hele veien, nå er den på ca. ett plopp i minuttet. Har økt temperaturen til 21 grader, virker som det har hjulpet litt.
Fikk desverre ikke målt OG.

Tilsette mer gjær, eller la det stå?
 
Da blir tippekonkurranse :)
Jeg tipper at gjæren har spist opp sukkeret og at du ca en tredel i forløpet.
-Kjøp hydrometer, det bør du koste på deg hvis du skal brygge.
 
Lurer på det samme som HansPB.
Har en hveteøl som har gjæret i 4 dager, med tørrgjær (uten gjærstarter). Har stått på ca. 19 grader. Har ploppet lite hele veien, nå er den på ca. ett plopp i minuttet. Har økt temperaturen til 21 grader, virker som det har hjulpet litt.
Fikk desverre ikke målt OG.

Tilsette mer gjær, eller la det stå?

Gjetter på OG i nærheten av 1,046-1,052 (jf. øltypedefinisjonen for weissbier). Anbefaler deg også å overse antall plopp per minutt. Når ølet har stått ferdig i 2 uker har enten ølet nådd FG 1,008-1,014-ish eller stoppet opp på rundt 1,020 (ren gjetning selvfølgelig). Du må/bør skaffe deg hydrometer til flaskedagen uansett, så om du vil finne ut av SG under veis, er det bare å gå til innkjøp så fort du har mulighet.
 
Der er mulig å ha rent og desinfisert hydrometer i selve gjæringsbøtta, men har ikke gjort det selv.
Hvis det du har vart levert i en plasthylse kan du kanskje bruke den som målebeger.
 
Tilbake
Topp