Dårlig kvalitet på humle? Saaz

Kjøpte 250g Saaz 2013 fra Bakke Brygg. Den hadde svært liten aroma, og den aromaen jeg klarte å kjenne fra floral/te-aktig. Når jeg gned den imellom fingrene var den svært tørr og lite olje som satt fast på fingrene. Jeg har lite erfaring med Saaz og spør derfor om noen av dere kan komme med innspill på om dette er som forventet av en lav-alfa Saaz?
 
Gjennomsiktig vakuum.. Lå i fryser. Sammneliknet med mylar-pakket Hallertauer fra Bryggselv og det var to forskjellige verdener.
 
Jeg har foliepakket Saaz fra BS. Den var fruktig og fin. Skal sjekke om den var 2012 eller 2013

EDIT: Var 2012 humle.
 
Sist redigert:
Og hvordan oppbevarer butikken humla? Har selv merket forskjell på samme årgang, samme type, men ene har stått på kjølelager, andre ikke. Sikkert andre faktorer som spilte inn og men.
 
Den lå i et fryseskap. Jeg brukte Saaz humla så får jeg heller kjøpe neste gang på BS og sammenligne :) Tok vare på 50g.
 
Ein gjer nok lurt i å ha det som er ute i butikken i fryseskap, men kva som føregår bak på lageret kan nok vera ein annan skål...
 
Bruker tråden til et spørsmål.
Jeg fikk en bærepose med humleblomst av en meget trivelig kar. Den er tre år gammel! Har ligget på et loft på en gård. Det var en diger sekk han skar hull i.

Jeg vil jo prøve å bruke denne da jeg synes det er litt artig. Jeg lurer litt på mengde i forhold til pellets.
 
Bruker tråden til et spørsmål.
Jeg fikk en bærepose med humleblomst av en meget trivelig kar. Den er tre år gammel! Har ligget på et loft på en gård. Det var en diger sekk han skar hull i.

Jeg vil jo prøve å bruke denne da jeg synes det er litt artig. Jeg lurer litt på mengde i forhold til pellets.

Da trur jeg du bør lage lambic, ellers kaste det ;)
 
Tilbake
Topp