Dårlig utbytte

Hei. Det virker som at jeg får alt for lavt utbytte på systemet mitt sammenlignet med andre som har lignende opplegg. Ser dere noe i prosessen eller utstyret mitt som er en klar synder?

Jeg har en meskekjele på 25L og en kokekjele på 30L. Meske kjelen har vanlig kran nede på siden. Jeg bruker ikke falskbunn eller lignende, kun meskepose rett i kjelen. Mesker på et steg med ca 3L/kg og tapper rett i kokekjelen etter 60min. Deretter fyller jeg på 5L vann, lar det stå ca 5min og tapper det rett ut i kokekjelen. Jeg gjentar denne skylleprosessen til jeg har nådd kokevolum. Mener å ha lest at man burde tappe skyllevannet sakte, men har det noen hensikt når man partiskyller på denne måten? Havner ofte på 65-70% effektivitet på brygg med OG rund 1055 med denne metoden. Burde vell klare bedre en dette?

Malt er jo billig så det er ikke noe stort problem, men bare interessant å høre om dere har noen enkle grep som kan forbedre problemet.
 
Rører du malten godt inn? Hva er temp før du tilsetter malten? Kverning på malten?
Mesking på 2 steg, eks 64 og 72 vil øke utbyttet noe.
Du sitter igjen med kanskje 11-12 liter etter første steg antar jeg? Da kan du skylle med de resterende 18-19 literne fordelt på 1 eller 2 omganger. Tror det er like greit, og tar kortere tid :)

Edit: Snakker du om meskeeffektivitet eller brygghuseffektivitet?
 
Rører du malten godt inn? Hva er temp før du tilsetter malten? Kverning på malten?
Mesking på 2 steg, eks 64 og 72 vil øke utbyttet noe.
Du sitter igjen med kanskje 11-12 liter etter første steg antar jeg? Da kan du skylle med de resterende 18-19 literne fordelt på 1 eller 2 omganger. Tror det er like greit, og tar kortere tid :)

Edit: Snakker du om meskeeffektivitet eller brygghuseffektivitet?

Takk for svar! Rører godt inn, og passer på at det ikke er noen klumper i mesken før jeg setter på lokket. Rører 3-4 ganger i løpet av meskesteget, også. Tilsetter maltet når vanntemperaturen er ca 5-6 grader over mesketemp. F.eks 72grader dersom jeg skal meske på 66 grader. Justerer deretter med kaldt/varmt vann om nødvendig for å nå nøyaktig temperatur. Stemmer godt at jeg ligger på 11-12L etter første steg. Har ikke hatt større gryte til skyllevann, men har kjøpt en kjele på 15L nå, så tenkte å kjøre to stegs partiskylling slik som du nevner. Er meskeeffektiviteten til bryggeprogrammet BeerCalc jeg har tallene fra :)

Edit: Glemte av kverninga: Kjøper ferdigkvernet malt fra Brewshop. Usikker på kverningsgraden, men mistenker at den er ganske grov. Spiller kverningsgraden stor rolle med tanke på effektivitet?
 
Min erfaring til det siste spørsmålet er et soleklart ja! Kverning spiller utrolig stor rolle i forhold til utbytte. Jeg ligger vel rundt 1,2 mm kverning om jeg ikke husker feil. Og det har funket for meg i Speidel, 3 kjelers oppsett og litt BIAB.
 
Ja kverning kan nok spille en stor rolle. På BryggSelv i Larvik bruker de 1,2mm til Speidel, og 1,1mm til Grainfather og BIAB som standard. De kverner finere om du ønsker det. Jeg veksler litt mellom 1,1 og 1, men som oftest 1,1mm.

Ang. effektivitet: Hvis vi sier det er 80% stivelse i malten som snitt, så vil du teoretisk kunne få 4 kg sukkerarter fra 5 kg malt. Dette er da en meskeeffektivitet på 100%. Denne vil du aldri oppnå, kun evt i et laboratorium. Dette vil gi i totalt 25 liter vørter en OG på (4000/2,7)/25=59, dvs 1,059. Altså kun teoretisk...

Dersom så du har en vanlig meskeeffektivitet på 75% (dvs 75% av sukkeret, ikke av malten), vil du få ut 5*0,8*0,75 = 3 kg sukker. I totalt 25 liter vørter dette gi en OG på (3000/2,7)/25=44, dvs 1,044. Regner du tilbake vil du se at 44/59=75, dvs % Dette er altså meskeeffektiviteten.

Brygghuseffektiviteten er hvor mye av dette som havner i gjæringskaret. Eks vil 20 liter (av de 25 du hadde etter kok) gi en brygghuseffektivitet på:
20*2,7*44=2376 (gram sukker), dvs en brygghuseffektivitet på 2376/4000 =0,59, dvs 59%.

Tallet 2,7 angir hvor mange gram sukker som trengs for å få 1 SG i totalt 1 liter væske.
 
Sist redigert:
Funfact: Under hjemmebryggerdagene hos Nøgne Ø i fjor hadde bryggeveteranen Tore Nybø et interessant foredrag om malting. Han fortalte at Carlsberg klarer å tyne maltet ganske ekstremt. Faktisk bruker de bare 37 g per 0,33 flaske for vanlig pilsner. Det tilsvarer ca 120 % bryggerhuseffektivitet. Nøgne Ø ligger gjennomsnittlig på halvparten for de fleste øltypene. Mange blir overrasket over at det er mulig å utnytte mer enn 100 %, men det er nok ganske vanlig i industrien. 100 % er såvidt jeg vet bare et måltall – ikke en absolutt grense.
 
Sist redigert:
Funfact: Under hjemmebryggerdagene hos Nøgne Ø i fjor hadde bryggeveteranen Tore Nybø et interessant foredrag om malting. Han fortalte at Carlsberg klarer å tyne maltet ganske ekstremt. Faktisk bruker de bare 37 g per 0,33 flaske for vanlig pilsner. Det tilsvarer ca 120 % bryggerhuseffektivitet. Nøgne Ø ligger gjennomsnittlig på halvparten for de fleste øltypene. Mange blir overrasket over at det er mulig å utnytte mer enn 100 %, men det er nok ganske vanlig i industrien. 100 % er såvidt jeg vet bare et måltall – ikke en absolutt grense.

Ja. Det er det maksutbbyttet du får når du gjennomfører en Congress mash. Så Carlsbergs framgangsmåte er rett og slett mer effektiv enn den. Og vi er stort sett en del prosent mindre effektive. Men noen klarer å komme ganske nær.
 
Tilbake
Topp