Dårlig utgjæring på lager med ris og rug

Jeg brygget en "eksperimentell" lager på Speidelen min for litt over en måned siden, som sliter med å gjære ut. I tillegg til pilsnermalt inneholder den ca. 17% rød ris, og dessuten 12% carapilsmalt og 5% rugmalt. Risen kokte jeg dagen i forveien, og blandet det sammen med resten av maltet ved brygging. Ølet ble mesket ved 53 grader Celsius i 30 minutter, ved 62 grader Celsius i 60 minutter og ved 73 grader Celsius i 30 minutter. Koketiden var 90 minutter.

Det var dårlig sirkulasjon under meskingen på grunn av all risen som tettet til maltrøret. For å få litt bedre sirkulasjon, stoppet jeg programmet på Speidelen og rørte i mesken en gang i løpet av hovedsteget. Det hjalp litt, og OG etter koking ble på 1.052, som var OK. Jeg brukte en solid starter med Mangrove Jack's M84 Bohemian Lager, som skal ha høy (76-80%) utgjæring, men desverre har ikke gravityen gått lavere enn 1.019. Det tilsvarer bare 62% utgjæring...

Hva kan dette skyldes?
Er det mulig at den høye gravityen skyldes at det er masse ikke-konvertert (ikke fermenterbar) stivelse i ølet fortsatt, som kommer fra risen?

Hva bør jeg eventuelt gjøre nå?
Jeg har satt ølet til en (litt forsinket) diacetylrest en dag eller to, og planlegger videre å la det stå på lagring i kjelleren ved ca. 5-10 grader Celsius i en måneds tid.
 
Tilbake
Topp