Datering av gamle murere?

Jeg finner ofte flasker når jeg er ute og dykker, og en hel del av dem er pent begrodd med koraller.
To av flaskene fikk jeg det for meg at jeg skal gjenbruke, bare da med litt mer naturlig etikett enn orginalt :)

Under bunnen står tallet "63" og henholdsvis "D4" og "O3" (tror jeg da).

Er det noen som vet hva slags tiår/årstall disse kommer fra?

Vurderer ellers å smelte litt voks eller noe over korkene for å få riiktig sjørøver-feeling
 

Vedlegg

  • IMG_20170825_143739.jpg
    IMG_20170825_143739.jpg
    186,9 KB · Sett: 166
  • IMG_20170909_195232.jpg
    IMG_20170909_195232.jpg
    260,9 KB · Sett: 152
  • IMG_20170909_195219.jpg
    IMG_20170909_195219.jpg
    251,9 KB · Sett: 147
Hvis de ikke lukter helt j... må du jo bruke dem som de er, de er jo kjempestilige! Tenk å invitere gjester over og trekke fram et par sånne. Om man bare kunne fått korken til å se like bra ut kunne man sagt de var funnet fulle. Kunne lett lurt noen til å tro at hundre år gammalt, havslagra øl var fantastisk.
 
Lukter fint de! (litt sjø/tang tåler i hvert fall jeg). Jeg skal ikke gjøre noe med utsiden på dem, har bare skrapt litt i bunnen for å få dem flate (ellers hadde de ikke kunne stått på et bord).
 
"Relicing" er et begrep innen gitarverdenen og omhandler kunsten å få noe til å se gammelt og slitt ut. Mulig noen slike teknikker kan brukes for korker til disse flaskene. Google "relicing hardware" for en del info om emnet.

Ellers daterer patentet på "crown caps" helt tilbake til 1892, så du kan juge noen heftige historier på disse flaskene når de serveres til gjestene.

Ref: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Crown_cork
 
Sist redigert:
"Relicing" er et begrep innen gitarverdenen og omhandler kunsten å få noe til å se gammelt og slitt ut. Mulig noen slike teknikker kan brukes for korker til disse flaskene. Google "relicing hardware" for en del info om emnet.

Ellers daterer patentet på "crown caps" helt tilbake til 1892, så du kan juge noen heftige historier på disse flaskene når de serveres til gjestene.

Ref: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Crown_cork
Fylle dem med en imperial stout og ljuge sammen en historie om et skip som forliste på vei fra England til Russland? Hvis du legger til at det ikke var helt lovlig å ta dem opp har du en god grunn til å ikke gi for mange detaljer, så kan historien bli passe mystisk også i gjenfortelling.
 
Veldig kule flasker! Blir interessant å se om de holder trykk. Klarer vanlig kork å holde noe særlig trykk egentlig, uten et bur over korken? Det er i hvertfall viktig at du finner ekte naturkork og ikke en av disse kunstige etterligningene. Ekte kork føles grovere og hardere. Om du trenger bur kan du gå over det med sandpapir for å fjerne eventuelle logoer og slikt, og sw få det til å ruste med eddit, hydrogenperoksid og salt. Bare pass på å følge med for du kan ruste det helt bort på få minutter.
 
Tilbake
Topp