Datoer for innlevering av øl til flaskekonkurrasen

Første mulighet for innlevering av øl ved personlig oppmøte til flaskekonkurransen blir torsdag 3. mars fra klokka 17 - 23 på Chateau Neuf på Majorstua i Oslo. Ring meg på førti - tjuetre - nittien - sekstiseks når du er i foajeen, så plukker jeg deg opp.

Jeg minner om konkurransereglene og guiden for innlevering, som du finner her: http://norbrygg.no/index.php/konkur...ygging-2011/651-guide-til-innlevering-av-ol. Det kan ikke påberegnes å skrive ut etiketter, få låne strikker, fjerne merker på toppen av flaskene osv når man kommer til oss, flaskene må være klare. Jeg minner også om at ølet må være påmeldt før man kommer.

Flere muligheter for innlevering vil bli annonsert i denne tråden fortløpende.
 
Neste vindu(er) for innlevering er:

Tirsdag 8. mars klokka 17 - 23, kontaktperson Emil Arnesén, (førtifem - nullåtte - trettiåtte - fjorten)
Torsdag 10. mars klokka 17-23, kontaktperson Martin Andresen (førti - tjuetre - nittien - sekstiseks)
 
Hei!

Har du noen datoer litt nærmere fristen? Jeg skal på hyttetur i Oslo-området helga før fristen, og vet ikke helt når jeg skal bestille tog til og fra Trondheim. Har ei som jeg regner med kan levere ølet mitt for meg de siste dagene, dog.
 
Det vil bli omtrent to ganger i uka frem til fristen, primært hverdager. Mer enn det kan jeg ikke si enda. Det spørs når vi er der av andre ærend. :)
 
Før om åra har det vært mulig å levere andre typer flasker (f,eks halvliters flasker) hvis man sa ifra på forhånd. Er dette helt utelukket i år?

Roar
 
Ja, det er i utgansgpunktet helt utelukket. Muligheten for å søke om dispensasjon er forsåvidt fortsatt i reglene, men dette var tenkt som en overgangsordning de første årene for øl som var brygget før denne regelen kom og var lagret lenge. Nå har regelen vært kjent i så mange år at vi kun kommer til å gi dispensasjon i helt spesielle tilfeller, for eksempel utenlandske bryggere som ikke har tilgang på norske flasker.
 
Roar Øimo skrev:
Før om åra har det vært mulig å levere andre typer flasker (f,eks halvliters flasker) hvis man sa ifra på forhånd. Er dette helt utelukket i år?

Roar

ja, dette er merkelige regler.. jeg har jo masse forskjellige brygg stående på 0,5 liters flasker. Det er jo umulig å tappe dette over på 0,33 liters flasker. Mange av oss som ikke kan delta pga dette.
 
Det har som gustavf sier vært en overgangsordning i flere år, hvor det har vært opplyst i konkurransereglene at man ikke kan påberegne å få bedømt andre flasker enn de standard 0,33 (Rignes, Dahls, Hansa++), men man kunne søke om dispensasjon fra dette. Ølflaskene skal sorteres og plasseres i grønne ølkasser, og heller ikke være gjenkjennelige, noe som ikke er forenelig med ukurante flasker.

Grunnen til at vi nå avslutter denne overgangsordningen, er at det medfører såpass mye medarbeid og avvik i logistikken, at det er enklere for arrangør og deltakere å sette enda klarere regler rundt dette. Interessen og påmeldingen i Norbryggs konkurranser er eksplosivt økende, så dette er ett av flere grep som er gjort for å utvide kapasiteten og sørge for bedre flyt.

For de som har øl på ukurante flasker, men ønsker å delta, finnes det en liten mulighet;
Man kan kjøle ned ølflasken og 0,33l tomflasken (f.eks ned mot 0), åpne og helle forsiktig over tut mot tut, for så å korke den nye flasken.
Hvis dette gjøre når det nærmer seg innleveringsfrist, trenger man ikke få merkbar oksidering eller tap av CO2.
Jeg har ikke forsøkt denne metoden selv, men kanskje andre har erfaringer å dele.
 
bozo skrev:
Hva er siste frist for levering av flasker med post?

Ølet må være kommet fram til postkontor og være klart for henting senest innleveringsfristen, det vil si 23. mars.
 
gustavf skrev:
Ja, det er i utgansgpunktet helt utelukket. Muligheten for å søke om dispensasjon er forsåvidt fortsatt i reglene, men dette var tenkt som en overgangsordning de første årene for øl som var brygget før denne regelen kom og var lagret lenge. Nå har regelen vært kjent i så mange år at vi kun kommer til å gi dispensasjon i helt spesielle tilfeller, for eksempel utenlandske bryggere som ikke har tilgang på norske flasker.

Nå er det noe jeg ikke forstår her, utenlandske bryggere. Er det Norgensmesterskap eller verdensmesterskap?
 
Knut1 skrev:
Nå er det noe jeg ikke forstår her, utenlandske bryggere. Er det Norgensmesterskap eller verdensmesterskap?

Det er ingen begrensninger i reglene som hindrer utenlandske deltagere, selv om det aldri har vært noen som har meldt seg på. Det kan jo også være hjemmebryggere som har brygget i utlandet og så flyttet til Norge etter at ølet er brygget.
 
gustavf skrev:
Knut1 skrev:
Nå er det noe jeg ikke forstår her, utenlandske bryggere. Er det Norgensmesterskap eller verdensmesterskap?

Det er ingen begrensninger i reglene som hindrer utenlandske deltagere, selv om det aldri har vært noen som har meldt seg på. Det kan jo også være hjemmebryggere som har brygget i utlandet og så flyttet til Norge etter at ølet er brygget.

yes, det er der jeg kommer inn i bilde med mine 0,5 liters flasker. Flott, da ser jeg det blir en mulighet for å levere inn mine 0,5 liters flasker :) Søknad er på vei..
 
gustavf skrev:
Det er ingen begrensninger i reglene som hindrer utenlandske deltagere, selv om det aldri har vært noen som har meldt seg på.

Stemmer vel ikke helt, så lenge paragraf 1 av reglene sier:
§ 1 NM i hjemmebrygging er en konkurranse som er åpen for alle norske hjemmebryggere, samt andre hjemmebryggere bosatt i Norge.

Uten at dette er veldig viktig for meg. Drammen ligger vel godt innen for grensene i kongeriket  ;D
 
Den paragrafen har man vel egentlig ikke tenkt så mye på i forberedelsene. Den kan vel egentlig gjerne endres...
 
Knut1 skrev:
gustavf skrev:
Knut1 skrev:
Nå er det noe jeg ikke forstår her, utenlandske bryggere. Er det Norgensmesterskap eller verdensmesterskap?

Det er ingen begrensninger i reglene som hindrer utenlandske deltagere, selv om det aldri har vært noen som har meldt seg på. Det kan jo også være hjemmebryggere som har brygget i utlandet og så flyttet til Norge etter at ølet er brygget.

yes, det er der jeg kommer inn i bilde med mine 0,5 liters flasker. Flott, da ser jeg det blir en mulighet for å levere inn mine 0,5 liters flasker :) Søknad er på vei..

Mulig det er noe misforståelse her, men punktet om at man eventuelt kan søke om dispensasjon om andre flasker enn 0,33l er i år fjernet fra konkurransereglene, med begrunnelse i det jeg nevnte i tidligere innlegg i denne tråden.

Fra konkurransereglene:
§ 5.4 Deltagende øl skal leveres i 4 –fire– stykk standard norske ølflasker à 0,33 liter, samt ledsages av en lesbar utskrift av påmeldingsskjemaet. Påmeldingsskjemaet skal også sendes inn elektronisk fra Norbryggs websider. Flaskene må passe nedi standard norske grønne ølkasser, både i diameter og høyde. Flasker som ikke er iht. disse bestemmelsene må påregne å ikke bli bedømt.

Og guide.
 
ØysteinM skrev:
gustavf skrev:
Det er ingen begrensninger i reglene som hindrer utenlandske deltagere, selv om det aldri har vært noen som har meldt seg på.

Stemmer vel ikke helt, så lenge paragraf 1 av reglene sier:
§ 1 NM i hjemmebrygging er en konkurranse som er åpen for alle norske hjemmebryggere, samt andre hjemmebryggere bosatt i Norge.

Jeg som rotet altså. Bra noen følger med.
 
Good news, everyone!

Det er nå mulig å levere inn øl til flaskekonkurransen på Chateau Neuf uavhengig av når vi i Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug er til stede! Øl kan leveres i Ekspedisjonen på høyre side ved inngangen til Chateau Neuf, i Slemdalsveien 15. Her bør man få kontakt med enten slottsmester eller sivilarbeidere på huset, som sitter i Ekspedisjonen. Disse kan ta imot ølen. Si gjerne at den skal til Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug, dersom det skulle være noen tvil. Dersom det ikke er noen i Ekspedisjonen eller billettsalget, huk tak i en person du finner og spør etter slottsmester, eller bruk walkie-talkien som henger i ekspedisjonen, merket med et skilt, for å få kontakt.

Merk at all øl må være pakket inn og flasket i henhold til reglene, og at det ikke vil være noe kontroll av dette ved levering - de som tar imot ølen er ikke hjemmebryggere. Skulle det være flasket på ukurante flasker, ikke ha etiketter festet med strikk eller ha øvrige avvik fra reglene, vil ølen trolig ikke bli bedømt selv om den er avlevert på Chateau Neuf.

Bidragene blir plukket opp av oss i Haandbryggerlauget flere ganger i uka. Når vi har gjort dette og markert ølene som mottatt, vil dere få en bekreftelse per  e-post. Dersom du ikke har fått dette i løpet av et par dager etter levering, ta kontakt på post@kristianiabrygg.no.

Vi håper å se mange av bidragene på Chateau Neuf den nærmeste tiden!
 
Tilbake
Topp