Datomerking på ølflasker?

Kriss

Norbrygg-medlem
Har brygget 20 L hveteøl som jeg flasket i dag. Da jeg skulle til å sette på korker etter å ha fylt på sukkerlake (7 gram pr liter) eksploderte den første flasken, halv liters, under Qkorkemaskinen. Jeg har aldri opplevd dette tidligere. Det samme skjedde med flaske nr sju. Etter å ha fylt ferdig har jeg mistet seks flasker til. De har sprukket i bunnen, uten noen form for provokasjon; flaskene stod i kassen og eksploderte med et poff. Det er kjedelig å miste øl, men sølet er enda verre. Nå står resten av produksjonen i dusjkabinettet.

Brygget et et hveteøl, Amarillo Weiss kjøpt som bryggepakke. I tråd med bryggeanbefaling tilsatte jeg seks gram kalsiumklorid til meskevannet. Flaskene ble kjøpt for ti år siden på et bryggeri. Det er mulig at de har blitt brukt 4 - 5 ganger, men har ingen synlige skader. Jeg vasker alltid flaskene i PBW og desinfiserer en halv time i bakerovn på 160 grader.
 
Jeg skulle til å spørre hvordan du desinfiserer flaskene.. men du svarte på det selv. Potensiell varme-stress ville vært noe jeg kunne gjettet.

Men jeg har lite peiling på akkurat dette. Men kanskje verdt å sjekke opp. Folk har jo ballonger og flasker som er eldre enn dine.
 
Tar du dem varme fra ovnen og fyller kaldt øl på dem? Da er det sjanse for at de sprekker, spesielt i bunnen hvor tykk bunn og tynn vegg møtes. Det blir for store (temperatur-)spenninger i glasset
 
Flaskene får kjøles til romtemperatur før de blir fylt. Jeg har fulgt samme prosedyre i flere år og bare en og annen gang opplevd at en flaske ryker. Og nå har nr. 9 tatt kvelden I dusjkabinettet. Kanskje jeg må investere i utstyr for boksing?
 
Slutt å bak flaskene i ovn så er problemet løst. Skyll godt etter bruk og desifiser med star san før fylling har holdt fint for meg i alle år. Aldri hatt en eneste flaskebombe.
 
Glass går ikke ut på dato så her må det være ytre påvirkning. Om du føler du må bake flaskene i ovn så gjør det dagen før flasking.
 
Takker for gode svar og skjønner at jeg må endre praksis og slutte med baking av flasker. Det som forundrer er at det har fungert i flere år med en brygging i måneden i snitt. Status i morges er at det kun er seks hele flasker igjen. Og det er sikkert gode grunner til å kassere også disse?
 
Siden alle ryker nå, må det kanskje ha noe å si med forrige prosess. Jeg hadde for noen år siden flasker som bunnen gikk på, det var etter å ha kjøpt tappestav i metall. Det var vanskelig å fylle uten at den glei av bunnen og klinka i flaskesida, som skapte en svakhet. Disse gikk både i korkemaskina og under karbonering.

Har aldri bakt flasker i ovn. Tenker at en fastwasher kanskje er noe for deg?
 
Takker for gode svar og skjønner at jeg må endre praksis og slutte med baking av flasker. Det som forundrer er at det har fungert i flere år med en brygging i måneden i snitt. Status i morges er at det kun er seks hele flasker igjen. Og det er sikkert gode grunner til å kassere også disse?
Har du testa en av de seks og sett åssen karboneringa er?
 
Har du testa en av de seks og sett åssen karboneringa er?
Det er nå tre flasker igjen - last man standing! Jeg har ikke testet ennå og venter til det er helt ferdig, slik det utviklet seg blir det dyrebare dråper.
 

Vedlegg

  • 0AEE1847-E063-40F4-9B37-16D237289681.jpeg
    0AEE1847-E063-40F4-9B37-16D237289681.jpeg
    329,3 KB · Sett: 16
Mine eldste flasker har vært gjennom litt over 100 brygg uten noen problem. Baking av flasker gjøre jeg ikke. Skyller de ut etter bruk. En runde i oppvaskmaskinen sammen med middagstalerkene og annet rask. På bryggedagen skylles de i bøtte med start/clean-san og settes opp ned og er klar for bruk.
 
Tilbake
Topp