Dau gjærstarter?

Hei.
Satt en gjærstarter i går rundt klokken 12 og nå, 18 timer senere er den fremdeles helt uforandret (se bilde). Bruker WLP001 og 100g DME per desiliter vann. Har laget en drøss startere før uten problem, så forstår ikke helt hva som kan være galt.
For første gang måler jeg temperaturen på starteren, og den ligger på 28 grader grunnet omkringliggende temperatur og jeg vil tro røreren avgir varme også. Men jeg skulle ikke tro det var nok til å drepe den.
Noen innspill? Er den død?
 

Vedlegg

  • IMG_20170522_060858848.jpg
    IMG_20170522_060858848.jpg
    109,1 KB · Sett: 104
Antar at du har brukt 100g pr liter og ikke desiliter.... den har nok gjort jobben paa nattskiftet....:)
 
100 gram per liter ja. For tidlig på morgen dette. Da slår jeg meg til ro med at den er liv laga.
Noen som har noen formening om det at den holder 28 grader? Jeg må ha den inni leiligheten og der kan det være opptil 24 grader avhengig av årstid. Og med varmen som utvikles av røreren så blir det varmt. Et alternativ kan være å putte den i gjæringsskapet.
 
Ikke heldig med for høy temperatur, men usikker på akkurat hvor ille det er med 28C. Les i lenken under. Jeg har definitivt snust på 26-tallet selv uten å ha merket noe negativt med prosessen videre. Men har ikke gått vitenskapelig tilverks på det. Personlig ville jeg latt prosjektet leve videre, men søkt å gå lavere i temp neste gang.

http://www.mrmalty.com/starter_faq.php
 
Legg noe mellom røreren og kolben, smale legoklosser, f.eks.. Det hjelper en del.

28 grader? Gjæren elsker deg. Den har lekt på stranda i Syden og hatt det kjempefint:). Sett fra gjærens synspunkt er det der bortimot ideelt, men fra bryggerens perspektiv skal du visst heller ligge under 25 med alegjær. (Lagergjær skal vel gjerne ligge litt lavere igjen.) Men det der går helt bra.
 
Sist redigert:
Har straks en 3D-printer på vei i posten og jeg vil gjerne bruke den til absolutt alt, så kanskje jeg kan lage en bedre magnetrører med bedre lufting for å unngå oppvarming av starteren.

Men da satser jeg på at gjæren er frisk og god. Håper å få temperaturen ned hvertfall et par grader neste gang. Ville følte meg tryggere rundt 25.
 
Tilbake
Topp