Defekt varmeelement?

Jeg koblet i støpslet på min Speidel 20L i helga, og da gikk sikringen / jordfeilbryteren umiddelbart (automatsikring med jordfeilbryter). Prøvde flere ganger på flere kurser, forskjellig kabel, men samme resultat. Har vært forsiktig ved utvendig vask, som regel kun en fuktig klut. Sjekket likevel om det var kommet vann inn i kontrollpanelet, men der var alt tørt og fint.
Prøvde så å koble ut de to strømkablene som går ut fra kontrollpanelet, og når jeg koblet ut varmeelementet så var det ikke noe problem å koble til strømmen. Men blir da litt vanskelig å få noe nytte av den store baljen..

Kontaktet Petit, og de spurte om jeg ikke kunne få sjekket dette med en elektriker, men å bruke penger på en elektriker har jeg ikke så veldig lyst til. Kan jeg måle motstand, kortslutning eller noe for å finne ut om varmeelementet er defekt? Virket ikke som det kom til å bli noe problem med Petit bare jeg fikk bekreftet at det var der problemet lå.
 
terjene skrev:
Jeg koblet i støpslet på min Speidel 20L i helga, og da gikk sikringen / jordfeilbryteren umiddelbart (automatsikring med jordfeilbryter). Prøvde flere ganger på flere kurser, forskjellig kabel, men samme resultat. Har vært forsiktig ved utvendig vask, som regel kun en fuktig klut. Sjekket likevel om det var kommet vann inn i kontrollpanelet, men der var alt tørt og fint.
Prøvde så å koble ut de to strømkablene som går ut fra kontrollpanelet, og når jeg koblet ut varmeelementet så var det ikke noe problem å koble til strømmen. Men blir da litt vanskelig å få noe nytte av den store baljen..

Kontaktet Petit, og de spurte om jeg ikke kunne få sjekket dette med en elektriker, men å bruke penger på en elektriker har jeg ikke så veldig lyst til. Kan jeg måle motstand, kortslutning eller noe for å finne ut om varmeelementet er defekt? Virket ikke som det kom til å bli noe problem med Petit bare jeg fikk bekreftet at det var der problemet lå.

Du har vell allerede (eller Jordfeilbryteren) konstatert at det er jordfeil på elementet.

Du kan så klart måle deg frem til dette. Elektrikerne (les Demmo :p) her på forumet kan sikkert fortelle deg hvor og hvordan. Kort fortalt er det vel om det er målbar kontakt mellom fase og jord. Ohm.. eller no sånn  :lese: Sjekk og om du kan se om det er hull på isolasjon på noen av ledningene
 
Når vi leter etter jordfeil bruker vi 1000 V=, Megger, da vises små feil veldi lett, men hvis du har et multimeter og måler en motstand mellom tilkobling til elementet og selve elementet da har du nok feil på det (mål og raporter) noe som du allerede har funnet ut.hvis det kun er elementet som er utkoblet når du prøver.
Hull på tilkoblingsledninger går og ann men tror det er mer vanlig med hull på elementet, vet ikke om det kan skje på en Speidel når den tørrkjøres hvis det er mulig.
 
Oddvar Demmo skrev:
Hull på tilkoblingsledninger går og ann men tror det er mer vanlig med hull på elementet, vet ikke om det kan skje på en Speidel når den tørrkjøres hvis det er mulig.

Slik så mitt ut fra en Nimbus

Kan nevne at jeg kjøpte Nimbusen ferdig MED jordfeil. Tips til alle som kjøper ting spes her på forumet.. Spør om feil og mangler FØR kjøp :gammern:
 

Vedlegg

  • element2.jpg
    334,2 KB · Sett: 712
Kjøpte dette anlegget brukt, men har fire vellykkede brygg bak meg, så tror ikke det var noe forrige eier viste om. Den har ikke blit tørrkokt på de fire bryggene som jeg har laget.
Jeg forsøkte å måle motstand mellom vameelementet og de to fasene som går inn på varmeelementet (koblet fra ved styringsenheten), det blinket til et par ganger, men stort sett så var det ikke kontakt. Viste motstand kun et par av gangene når jeg satte måleinstrumentet på varmeelementet, og da i brøkdelen av et sekund.
Når jeg målte motstand mellom de to fasene, så lå det på ca 27 Ohm, jeg aner ikke hva som er normalt der.
 
Mål mellom jord og strømtilkoblingen til elementet. har ikke speidel selv men kan ikke forstå annet enn at selve kokekaret må være jordet. Sett en målepinne på karet og den andre der strømen går inn i varmeelementet. Måler du under 1 megaohm har du jordfeil.  Kjenner du noen med "megger" ( megaohm meter) er det en fordel å bruke et slikt måleinstrument. da det måler motstand med høyere spenning og lettere kan finne overslag til jord
 
nordtvedt skrev:
Mål mellom jord og strømtilkoblingen til elementet. har ikke speidel selv men kan ikke forstå annet enn at selve kokekaret må være jordet. Sett en målepinne på karet og den andre der strømen går inn i varmeelementet. Måler du under 1 megaohm har du jordfeil.  Kjenner du noen med "megger" ( megaohm meter) er det en fordel å bruke et slikt måleinstrument. da det måler motstand med høyere spenning og lettere kan finne overslag til jord
En megger er vel kanskje ikke det elektronikken i speidelen setter størst pris på men ;)
 
En megger er vel kanskje ikke det elektronikken i speidelen setter størst pris på men ;)
Har vel kun tenkt å megge selve varmeelementet, ikke elektronikken, så tror nok det går bra.
 
terjene skrev:
Når jeg målte motstand mellom de to fasene, så lå det på ca 27 Ohm, jeg aner ikke hva som er normalt der.

Det er normalt, men du trenger en megger for å påstå at det er feil på elementet, hvis du da ikke finner et hull som Torga viser på sitt.
Megging skulle ikke være et problem hvis du finner en elektriker og har ettpar øl til han, Norge er tross alt et korrupt land.
 
Hvis du kunne skrevet i profilen din hvor du bor, så kan det godt hende at en medbrygger besitter en megger i nærheten. Men jeg aner jo ikke hvor du holder til hen...
 
Jeg har en mistanke om at han befinner seg i Trøndelag, basert på et av hans tidligere innlegg (les: hans første)  ;)
 
Koble ifra elementet fysisk ved og fjerne de tilkoblede ledningene, isoler disse med teip så det ikke kan bli kortsiktig mellom disse eller berøringsfare. Sett deretter kontakten i, og prøv på nytt. Elimineringsmetoden er vell så enkel som bruk av megger/isolasjonstester. Fungerer Speidelen din da, uten att automaten din ryker, er nettopp elementet problemet. Ergo, trenger ingen elektriker :)
 
Da er profilen oppdatert med Trondheim som bosted  :biersmile:
For å få skrudd løs elementet, så må jeg kutte den svarte beskyttelsesplastikken som er på undersiden? Trenger kanskje noen nye pakninger inne i speidelen også hvis jeg løsner dette, regner med de kanskje går i stykker hvis jeg fjerner presset de er under nå..
 
Jeg har ingen erfaring med Speidelene, men hvis mulig følg min sist skrivende post. Løsning 2: Hvis du tar med den til ditt nærmeste elektriker firma, så tar det dem 5 min, ink hente instrumentet i bilen og sjekke dette. Kan garantere deg at dette finner de bare morsomt og gjør det gratis for deg. Husk bare og koble ifra svakstrøms Tjafs. Isolasjonstesting foregår på enten 500v eller 1000v. Som også skrevet tidligere, svakstrømsting, som kretskort etc, fyker til varmere strøk hvis de blir påført slike spenninger, frakoble disse :) håper det løser seg.
 
Hei Terje

Etter din beskrivelse kan jeg ikke skjønne at det skulle være noe annet enn varmeelementet som det er noe feil med. Det er 5 års reklamasjon på Speidelen, og så lenge hverken du eller jeg (forrige eier) har tørrkokt, knekt eller på annen måte mishandlet elementet, så gjelder reklamasjonen. Å få det undersøkt av en elektriker er strengt tatt ikke ditt, men Petit sitt ansvar. Det burde være problemfritt å sende Speidelen og få det ordnet, eller eventuelt kun varmeelementet hvis du synes at det er ok å demontere det gamle og montere nytt element selv.

Send gjerne en PM hvis du vil at jeg skal ta en telefon til Ola :)

Bjarte
 
Reklamasjon/garanti.... Det er ihvertfall to forskjellige ting, og begge har en ting felles, og det er at ved bruktkjøp opphører mesteparten av begge.... Ikke for å ødelegge kvelden, og det er mulig pettit er greie på sånt også.
 
magne1972 skrev:
Reklamasjon/garanti.... Det er ihvertfall to forskjellige ting, og begge har en ting felles, og det er at ved bruktkjøp opphører mesteparten av begge.... Ikke for å ødelegge kvelden, og det er mulig pettit er greie på sånt også.

Det stemmer nok ikkje. Salg mellom privatpersonar påvirkar ikkje garanti/reklamasjon. Selgar garanterar vara uavhengig av om den har blitt vidaresolgt. Berre tenk på kjøp av bruktbil, her gjeld garantien om bilen får ny eigar, heldigvis :)

Kjøpsloven Kapittel XIV. Krav mot tidligere salgsledd.§ 84
 
Tilbake
Topp