Defoamer for å forhindre blow-off?

Jeg hadde lagt planene klare for å brygge en weissbier neste mandag, WLP300 skulle få æren av å gjøre jobben, og starter skulle settes nå på torsdag. Men så slo det meg at jeg drar jo utenlands onsdag to dager etter brygging, og WLP300 er jo en liten villbass... hvilket vil si at dersom den finner på å ta helt av, så vil jeg ikke være her til å passe på den (hadde for øvrig planer om å montere en blow-off i form av 12mm silikonslange).

Så da er spørsmålet: har noen brukt defoamer for å temme kraussen? Vil det fungere eller er det bare for kok/starter? Har lest innlegg som indikerer at defoamer også hjelper på kraussen... men utvalget tråder som omhandler det er noe begrenset, så drister meg til en ny tråd.

Normalt sett bruker jeg ikke defoamer om jeg ikke må, men jeg har ikke lyst til å utsette dette brygget, og samtidig har jeg ikke lyst til at 300 skal leve opp til filmnavnet heller... litt søl skulle jeg alltids overlevd, men er mest redd for at blow-off tube'n skal tette seg og lage større problemer.

Så om noen har erfaring med dette hadde jeg satt pris på innspill. Det jeg lurer på ved siden av om det i det hele tatt fungerer er når i prosessen den bør tilsettes (kok/flameout/nedkjølt vørter/osv), og hvor mye.
 
Ja, fikk gravd litt dypere, og på utenlandske forum var det en del info om det, tydelig at mange bruker det aktivt for å forhindre blow-off. Er fortsatt litt usikker på når den ideelt bør tilsettes, det sies alt fra kok (effekten blir med over) til etter pitching... men uansett lukter det av at jeg brygger som planlagt og kjører litt defoamer samt blow-off tube og drar på ferie. Så får det se ut som det gjør når jeg kommer hjem :)
 
Har hatt oppi 4-5 dråper før kok samt etter at gjær og oksygen er tilsatt, i de tilfellene hvor jeg har forventet en meget aktiv gjær, uten problemer...
 
Like mange dråper på siste runden også eller? Bruker det ikke i kok da jeg har plenty med marginer. Har du kjørt blow-off ved siden av da? Og ikke hatt krauss ut i slange/gjærlås?
 
Har satt det til i gjæringskaret ved pitching. 4-5 dråper. Ikke merket problemer med det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Like mange dråper på siste runden også eller? Bruker det ikke i kok da jeg har plenty med marginer. Har du kjørt blow-off ved siden av da? Og ikke hatt krauss ut i slange/gjærlås?
Yes, 3-5 dråper ca. Har kjørt med en ikke altfor stor blowoff, men da har det ihvertfall gått helt fint. Kan godt hende jeg uroet meg unødvendig, men greit å være på den sikre siden
 
Supert, da tipper jeg det går seg til. Er ikke spesielt urolig av meg i utgangspunktet, men når man har hørt skrekk-blowoff-historiene som verserer så er det greit å være på den sikre siden med tanke på at jeg nok har dratt når den verste stormgjæringen holder på...
 
Tilbake
Topp