Nå vet ikke jeg når bryggedagen din begynner i dag, men gjæren må være klar ved
brygge-slutt ikke ved brygge-start - så det gir deg noen timer ekstra.
Min erfaring er at du får mye vekst på bare 12 timer. komplett coldcrash tar flere dager, men du får mye bunnfall etter få timer (3 timer i kjøleskap). Oppvarming til pitche-temp tar ikke lang tid for en dekantert starter. (maks 2 timer)
Så:
12 + 3 +2 = 17 timer.
Mulig at dette vil stresse gjæren litt, men jeg tror det er bedre en å pitche 2 liter starter i øllet.
Ett annet alternativ er jo å vente med pitchingen til i morgen tidlig. Det er mange som bruker natten for å senke temperaturen før pitching. Da får du noen timer ekstra.
Og til neste gang så kan du jo vurdere dette:
Coors England developed an amazing method that is perfect for homebrewers to steal. Take a stir plate and make a starter. Add yeast and 10˚P [1.040 SG]. Aerate for 4 hours. At the end of 4 hours pitch into the wort. Do not aerate the batch. This maximizes “vitality.” Vitality is the most difficult to measure and important parameter in yeast. A standard starter is fermented out and then re-pitched. This [a vitality starter] uses continuous air and only allows the starter to spin for 4 hours. No alcohol is produced. The yeast respires but does not enter fermentation until after it’s pitched into the wort.
hentet fra brulosophys exbeeriment:
Yeast Pitch Rate – Pt. 2: Viable Cell Count vs. Vitality