Dekoding av "Brewdog-smaken"

AndyHagen

Norbrygg-medlem
Hei,
Etter en del erfaring med Brewdogs Dead Pony Club, senere Dead Pony Pale Ale (DPPA), har jeg innsett at det er noe med smaken på denne som er veldig vanskelig å bestemme og etterlikne. Jeg har brygget et brygg med cascade som bitterhumle, citra og mosaic som smakshumle, og citra, simcoe og mosaic som tørrhumle. Dette ryktes å være det rette (minus cascade som bitterhumle). Smaken ble imidlertid ALT for snill, og nesten med perleøredobber i forhold til originalen. Men aromatisk og supergodt øl, så jeg gjentar det gjerne.
Likevel blir jeg veldig nysgjerrig, hva er det egentlig som gir den litt røffe Brewdog-smaken?

Er det cohumulone som @Miguel spurte i et tidligere innlegg, eller kanskje rett og slett humledød (for gammel flaske)?
Jeg synes det er en smak som ligger et sted mellom overekstrahert humle, noe vegetalt, grønt - og et eller annet røft malt-aktig. Kanskje noe litt emment, gammelt eller fat-aktig. Men jeg heller nok mest mot noe humlerelatert, og planlegger så smått å få satt et brygg der jeg tørrhumler en liten andel allerede fra dag én for å se om dette fremkaller liknende smaker.

Som et lite startstudium har jeg nå smakt meg gjennom tre Brewdog-brygg:
DPPA BF: 20.04.16
Trashy Blonde BF: 13.04.16
Vagabond Pale ale BF:24.02.16

DPPA er den som er aller mest markant, men jeg mener å ha smakt det samme i Punk IPA (som jeg ikke har tilgang til akkurat nå). Også denne flasken var helt karakteristisk, jeg kan garantere at jeg hadde plukket den ut som Brewdog DPPA blandt hundre øl.
Trashy blonde er imidlertid en helt annen stil, og det var kun en antydning i samme retning, om da dette ikke var placebo.
Vagabond hadde, foruten et hint av anis, også noe av den karakteristiske stilen. Men ikke så mye som DPPA.

Så. Hva er det som gir denne smaken? Og er det noen som klarer å sette fingeren på akkurat hva det smaker?
Ikke at den er super-attraktiv, etterlikningen jeg brygget var kanskje vel så frisk og god, men det er likevel noe veldig fristende med å prøve å få til det samme.

Kjør debatt! :)

A
 
Kjøp noen IPAer på polet og se hvis du finner samme smaken der, helst noen som ikke er så kortreiste.

Jeg synes denne smaken (hvis vi snakker om den samme), oksidering, går igjen i sikkert 80% av IPAene jeg har fått på polet. Synes ølen er omtrent ødelagt iom at den smaken gjør at masse forskjellige IPAer ender opp med å smake ganske likt. Friskheten forsvinner og blir erstattet med denne smaken.

Jeg har ikke smakt vagabond, men dead pony, trashy og punk ipa skal ikke smake likt. Det at du kjenner igjen samme smaken i alle tre høres ut i mine ører at de har alle blitt lagret dårlig (som dessverre et normen med pol og butikkøl) og oksideringen går raskere, og det du smaker er humle som er forbi storhetstiden sin. Beskrivelsen din av smaken styrker hele teorien min.

Dead pony er jo en ganske svak øl, altså mindre malt men den er rikelig humlet så det kan være naturlig at du merket mest i denne siden det er mer humle relativt til malt som kan gå i stykker.

For min del er dette noe jeg prøver å unngå for enhver pris.

Men hvis du vil ha mer av denne røffheten uten at det er snakk om oksidering så lagrer du ølen ikke i det hele tatt, og lar ikke all humle bunnfelle før tapping. Da får du med deg humle som inneholder tanninner, og disse humletanninene smaker røft og på en måte bittert.
 
Tilbake
Topp