dele ein batch i 2?

Eg har kjøpt eit IPA ekstrakt sett som eg har lyst til å dele opp i 2 gjæringskarr. Vil prøve å tørrhumle den eine delen med andre humle typer, framfor det som følger med. Lurer derfor på:

1. Skal eg blande sammen alt utenom gjæren, for så å prøve å fordele gjæren likt mellom batchen etter på.
2. Blande alt sammen også gjæren, røre godt så dele det i 2?
3. andre forslag ?

korleis får eg forsikra meg om at det blir fordelt likt i begge karene?

Takk for svar!
 
Begge deler burde gå fint. Det enkleste er nok å blande alt i et stort kar også dele det, men det går sikkert fint å tømme halvparten av gjæren i hvert kar. Om du heller forsiktig og litt «frem og tilbake» mellom batchene (ikke prøver å treffe akkurat halvparten på en helling) går det nok bra.
 
Eg har kjøpt eit IPA ekstrakt sett som eg har lyst til å dele opp i 2 gjæringskarr. Vil prøve å tørrhumle den eine delen med andre humle typer, framfor det som følger med. Lurer derfor på:

1. Skal eg blande sammen alt utenom gjæren, for så å prøve å fordele gjæren likt mellom batchen etter på.
2. Blande alt sammen også gjæren, røre godt så dele det i 2?
3. andre forslag ?

korleis får eg forsikra meg om at det blir fordelt likt i begge karene?

Takk for svar!
Jeg antar ekstraktsettet lager ett bestemt antall liter. Når du fordeler dette i 2 gjæringskar er det jo bare å dele på 2 …De fleste gjæringskar er merket med antall liter, dersom dine kar ikke har dette, kan du måle opp og merke på forhånd.
 
Kjøp 2 julabøtter med lokk. Så lager du hull til gjærlås i lokkene og evt. kran om du ønsker det. Bland alt i det store karet og fordel det så over i julabøttene.

Når det kommer til gjær så gjør jeg følgende: Kjøper 2 pakker US-05, kaster MJ gjæra i søpla og strør en pakke US-05 i hvert kar. Nå gjør jeg dette med cider og kveik og ikke øl, men regner med de settene fra MJ er temmelig like så antar det vil fungere greit for din del også :)
 
Tilbake
Topp