Dele et ølsett i 2?

gle1

Norbrygg-medlem
Er det mulig å dele et ferdig ølsett på 20/25L i to ved å dele alle ingrediensene på to? 25L blir litt for mye i første omgang. Vil heller brygge flere små batcher for å prøve flere øltyper, enn å brygge store 25L brygg som jeg ikke får drukket opp på flere mnd.
 
Ser ikke helt poenget med å dele i to, de fleste øltyper har godt av litt lagring. Og du trenger vel ikke drikke opp alt før du setter en ny batch.
 
Hva med å bare kjøpe en sekk basemalt, div spesialmalt, ett par poser med humle og noen pakker tørrgjær. Da kan du skalere oppskrift til ønsket mengde og prøve deg på mange forskjellige oppskrifter.

Brygger selv 15l batcher ca to ganger i måneden
 
På studentbudsjett og 50kvm leilighet er det ikke mye lagringsplass. 50 0.5l flasker koster også litt. Derfor ønsker jeg å dele bryggene i 2. Føler meg heller ikke trygg nok til å eksperimentere med ingredienser til første brygg. Så derfor er ølsett en grei start.
 
På studentbudsjett og 50kvm leilighet er det ikke mye lagringsplass. 50 0.5l flasker koster også litt. Derfor ønsker jeg å dele bryggene i 2. Føler meg heller ikke trygg nok til å eksperimentere med ingredienser til første brygg. Så derfor er ølsett en grei start.
Jeg henter 0,33 flasker på butikken for pantepris, synes det er helt ok (til jeg blir lei av å vaske flasker).
 
Av et 25l sett blir det ca 20ltr på flaske. Husk eventuelt å blande malten godt før du deler den. De ulike ingrediensene er malt etter hverandre og ikke spesielt godt blandet. Pass også og få like mye "finstoff" I hver av delene. Du må kanskje kjøpe ekstra gjær, da noen av settene inneholder kun en pakke. Åpnet humle pose(r) går fort ut på smak, så du bør ha vakumpakker, dessuten så er ofte ulike humlesorter blandet sammen I en humplepose... Så det er ikke helt rett frem å dele pakka I to....
 
Er ikke min bisniss, men tror du overvurderer 'problemet'. Min første batch, som også var et slikt sett, ble drukket opp før den egentlig var ferdig karbonert - man prøvesmaker litt underveis, nyter følelsen av å drikke eget øl, deler ut til venner og bekjente og PLOPP så er det tomt.
 
Tilbake
Topp