Dele opp brygging delen av forumet

Heisann! har det kanskje vært en ide å delt opp brygging delen av forumet som omhandler
spesifikt brygging i sine rettmessige undergrener iallefall disse tre:

- Ekstrakt brygging
- All grain
- Biab

Bare for å enklere kunne sortere seg frem til interessant lesning etter sitt eget behov?
og da heller beholde nybegynner delen av forumet som nybegynner delen generellt så
de med spørsmål om hva som helst ang brygging kan få spørre og holde på? :)

Vet ikke hvordan stemningen for dette er, men jeg kunne godt tenkt meg kategorisere
forumene litt slik av praktiske årsaker at mann ikke vil behøve å tråle gjennom
forumsidene etter det mann har interesse for å lære om / lese om.
 
Har egentlig ingen tanker rundt hvorvidt det er hensiktsmessig eller ei, men blir det ikke feil å skille all grain og biab? Har nesten inntrykk av at de fleste biab-bryggere kjører AG.
 
Men er det noe eksakt grense for når biab går over til all grain?
Bruker man silbunn samt pose i meskekaret hvilken kategori vil man være i?
I oppstartfasen vil det kanskje bli lettere å finne frem for en nybegynner, men h*n vil ikke ha vondt av å lese om ulike måter å lage øl på. Og selve utstyret ser jeg ikke på som det viktigste når det kommer til det å lage godt øl.
 
Min innfallsvinkel er at BIAB gjerne er innfallsporten for veldig mange, kanskje særlig unge mennesker med begrensede resurser. Opprinnelig BIAB er enkelt, men gir lav effektivitet og mye trub, noe som gjør at man fort ønsker å forbedre prosessen. Med enkle grep forsvinner trub og man øker til 85%. Med eget forum går det an å rydde litt i trådene, feste enkelte og gjerne lage en intro som tar for seg de vanligste forbedringene.
 
Sku ikke hunden på håret, her syns jeg det er på sin plass å minne på at alle ingrediensene kan kombineres, men biab er biab, og med allgrain tenkte jeg spesifikt på flerkjels systemer med eller uten rims/herms/ komplekse sirkulasjonssystemer osv. Og ekstrakt brygging, noe det er sykt vanskelig å finne veldig mye om uten å grave som faen på forumet.

Underforum til hvert emne, tilhørende generelle stickys kan lages for å forklare vanlige termer som er interessante og andre stickys som er kjekke og tilhørende viktig til hver teknikk.

Lettere å finne det en lurer på eller spørre der alle kan svare, men særlig de som aktivt bruker samme / lignende bryggetknikk.

kan jo fortsatt ha felles forside der alle nye svar på tråder dukker opp, kanskje med mulighet for å bla i og..

God natt folkens! :)
 
God morgen.
Med felles forside så høres ikke det så galt ut. Og at det er noe jobb å finne info om f eks ekstraktbrygging har jeg selv erfart. En limt tråd om metoden hadde vært greit å ha. Norbrygg har/hadde vel noe på sine sider som også kunne inngått denne. For det er snart å glemme at det er mye info å hente der når man er på forumet og leter. Men å dele opp etter metode er ikke helt enkelt. Forsøk å gruppere trådene på de siste sidene på "Brygging" så ser du kanskje hvorfor jeg er skjeptisk.
 
Kverulering om biab/partial mash/all grain til side, jeg er enig i at det med fordel kunne vært delt opp. Ikke minst for å lette søk etter gamle tråder, tips etc som omhandler der man er selv.

Biab+ partial mas
Ekstrakt
All grain
 
Personlig tror jeg at en sånn oppdeling kanskje ikke er det beste, da det fort blir for mange underforum og noen ender opp med å bli helt øde.
Jeg tror det er bedre om forumet har funksjonen med merkelapper er bedre å bruke når dette er relativt sett et lite forum. Da kan man søke på merkelapper istedenfor ord i tråden eller tittel. Dette ser jeg på en fordel da det fort kan være ting som er relevant for både biab og all grain f.eks. og da vil man ikke være i tvil om hvor man skal poste.
 
Personlig tror jeg at en sånn oppdeling kanskje ikke er det beste, da det fort blir for mange underforum og noen ender opp med å bli helt øde.
Jeg tror det er bedre om forumet har funksjonen med merkelapper er bedre å bruke når dette er relativt sett et lite forum. Da kan man søke på merkelapper istedenfor ord i tråden eller tittel. Dette ser jeg på en fordel da det fort kan være ting som er relevant for både biab og all grain f.eks. og da vil man ikke være i tvil om hvor man skal poste.

om en felles forside opprettes for alle trådene fra de underforumene kan de mindre forumsvante bare bla gjennom fellesoppslaget og se på alt en vil.

Kort og godt, blir mann øde til sinns og plaget med tankesperre av å se underforum i brygge seksjonen som omhandler disse tre metodene som brukes av de fleste her inne, da er mann såpass fersk at første bryggebok burde erverves i vedkommendes boksamling. :rolleyes:

Merkelapp som biab / all grain og annet blir jo fort rot mtp det tidligere praten ang hvorvidt metodene blandes. Mann kan jo som tidligere nevnt kombinere alle ingrediensene.

Hva mener moderatorene om dette om noen faller over denne ideen da?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp