dere som bruker caso pro 3500 plata

Tideman

Norbrygg-medlem
Til dere som bruker caso pro 3500 plata, hvor stor kjele har dere på den, hvor mye har dere i kjelen og har dere noe ekstra støtte under?

Leste et sted at den ikke skal belastes med mer en 10 kg? stemmer dette?
 
Bruker den sjeldent nå, men når jeg brygget med biab så brukte jeg kjele på 50 liter, rundt 40 kg med vann og malt. Ingen ekstra støtte. Står vel i manualen at det er maks 10 kg ellerno ja.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Me kjører med 78L kjele på den uten noko støtte har 63 brygg på den
 

Vedlegg

  • 20151220_135229.jpg
    20151220_135229.jpg
    94,8 KB · Sett: 138
Sist redigert:
Jeg har brukt den nærmere 100 ganger med 36l kjele. Har den rett på kjøkkengulvet eller verandaen med rundt 30l i. Ingen problemer hverken med plata eller underlaget.
 
Det eneste som er jævlig irriterende med den er at den slår seg automatisk av etter å ha vært i bruk et par timer eller noe sånt. Dette biter meg hver gang jeg mesker lenge. Har på temp-funksjonen under mesking, og så watt til koking. Hvis jeg mesker "lenge" så har det flere ganger hendt at den skrur seg av under kok, noe jeg ikke alltid oppdager umiddelbart.
 
Det eneste som er jævlig irriterende med den er at den slår seg automatisk av etter å ha vært i bruk et par timer eller noe sånt. Dette biter meg hver gang jeg mesker lenge. Har på temp-funksjonen under mesking, og så watt til koking. Hvis jeg mesker "lenge" så har det flere ganger hendt at den skrur seg av under kok, noe jeg ikke alltid oppdager umiddelbart.


Kjekt å vite om, Skal bare brukes til å varme opp til inmesk og kok, til mesking har jeg en slags herms greie. Så da går jeg klar av den fellen der.
Blir nok å koke suppe på den og da. Lager sikkert 20 liter i slengen.
 
Jeg gjorde noen tester med Temp og tykk bunn, men fikk dårlige resultater. Hvordan er din erfaring?
https://forum.norbrygg.no/threads/caso-pro3500-fakta-om-effekt-og-funksjon.29364/
Altså, den kan ikke stoles på for å holde en jevn temp i en 30l kjele, det tror jeg ikke er mulig når all varmen kun kommer nedenfra og det ikke er noe sirkulasjon. Men den hjelper meg å unngå varmetap. Min erfaring er at riktig start-temp + temp-funksjonen på "nærmeste femmer" over ønsket temp + røring hvert kvarter-ish gir stabil nok temperatur for mitt bruk (maks +/- 1C).
 
Det eneste som er jævlig irriterende med den er at den slår seg automatisk av etter å ha vært i bruk et par timer eller noe sånt. Dette biter meg hver gang jeg mesker lenge. Har på temp-funksjonen under mesking, og så watt til koking. Hvis jeg mesker "lenge" så har det flere ganger hendt at den skrur seg av under kok, noe jeg ikke alltid oppdager umiddelbart.
Trykke du på timer knappen kan du få 180 min før den går I svart

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Har fått bestilt meg en allerede. så den kommer vel en av dagene nå. ser frem til en tryggere bryggedag, vekk med gassen og inn med strømen :)
 
  • Like
Reaksjoner: TO
Tykkjer nesten eg må skrive ein liten advarsel her eg. Ser at fleire her er nøgde med Caso platene sine. Dei trur eg må ha veldig god tid. Eg har testa denne nokon gonger no, med ulike pannar med ulik botn, på 16 amp kurs i nytt hus. Når eg testa med 10 liter vatn rett frå springen, i ei panne som tar om lag 15 liter og dekkar heile plata, ikkje veldig tjukkbunna, hadde eg etter 35 minutt endå ikkje fått kok på vatnet. Dette ser ut til å samsvare bra med ein del andre sine erfaringar. På induksjonstoppen på kjøkkenet (veit ikkje styrken, men sterk, har to trinn på "boost") hadde eg kok etter 15 minutt.

Under brygging brukar eg gassbrennar på nær 15KW, og det er (sjølvsagt) enormt mykje raskare (alupanne) og langt å foretrekke for dei som har anledning til å bruke gass.
Caso vil gjerne for mange vere det beste alternativet, sjølv klør eg meg i hovudet og lurer på om den verkeleg leverer 3,5KW. Nokon som veit kor mykje energi over kor lang tid som trengst for å koke vatn frå om lag 5C?
 
Tykkjer nesten eg må skrive ein liten advarsel her eg. Ser at fleire her er nøgde med Caso platene sine. Dei trur eg må ha veldig god tid. Eg har testa denne nokon gonger no, med ulike pannar med ulik botn, på 16 amp kurs i nytt hus. Når eg testa med 10 liter vatn rett frå springen, i ei panne som tar om lag 15 liter og dekkar heile plata, ikkje veldig tjukkbunna, hadde eg etter 35 minutt endå ikkje fått kok på vatnet. Dette ser ut til å samsvare bra med ein del andre sine erfaringar. På induksjonstoppen på kjøkkenet (veit ikkje styrken, men sterk, har to trinn på "boost") hadde eg kok etter 15 minutt.

Under brygging brukar eg gassbrennar på nær 15KW, og det er (sjølvsagt) enormt mykje raskare (alupanne) og langt å foretrekke for dei som har anledning til å bruke gass.
Caso vil gjerne for mange vere det beste alternativet, sjølv klør eg meg i hovudet og lurer på om den verkeleg leverer 3,5KW. Nokon som veit kor mykje energi over kor lang tid som trengst for å koke vatn frå om lag 5C?


Nå svarer jeg på en over to år gammel innlegg, men kjøpte nettopp denne kokeplata selv sammen med en SS brewtech 15gll kjele.
Kjelen stikker en del utenfor (40cm innerdiameter)
Du har nok fått ei defekt plate, for da jeg brygget første gangen tok jeg tiden (..selvfølgelig..)
37L vann fra 5°C -> 68°C tok 40 minutt.

Dette var på en 16A kurs, og glemte å skru av panelovnen i rommet og midt i koking så gikk kursen (automat sikring C)
For meg var dette en kjempeoppgradering.
 
Tilbake
Topp