Desinfisere flasker med Starsan. Greit?

Skal flaske første brygget mitt i morgen.

Er fristet til å bruke starsan på flaskene, senke de 2-3 min i normal oppløsning. Er dette grei skuring?
Eller er det kanskje greiest å bruke ovnen?

Rune
 
Hopp over ovnen, Jeg fyller en gjæringsbøtte med starsan blanding og senker flaskene oppi, lar de ligge et kvarter.
 
Jeg har også brukt starsan, men synes det er mere letvint å putte dem i ovnen, jeg putter 24 flasker i stekeovnen i slengen. Resultatet er det samme, så det er bare hva man synes er mest lettvint
 
Phu, da ser jeg at jeg ikke har gjort noe helt feil da:), jeg fylte gjærbøtta med starsan, og hiver flaskene oppi, tømmer de ut rett før jeg fyller, samt har korkene liggende i starsan intill jeg korker.
(nå flasker jeg veeldig små mengder da, 5-6 flasker om gangen)
 
Jeg skylller flaskene med varmt vann etter bruk. Flaskene står så i pose frem til neste tapping.
Ved tapping sprayer starsan i dem med en sprayflaske . Lar det stå 4-5 min og heller ut det værste etterpå.

Har ikke hatt infeksjoner på øl som er lagret kort tid (1-2 mnd). Skal jeg lagre noe lengre vil jeg vaske litt bedre før jeg bruker starsan.
 
Jeg har pleid å vaske/skylle flasker godt etter bruk, da er det ingen partikler igjen. På dagen det skal flaskes legger jeg de iei bøtte med starsan og heller av. Regner med at de står max 2 minutter, antakelig kortere også.
 
neslekkim skrev:
Phu, da ser jeg at jeg ikke har gjort noe helt feil da:), jeg fylte gjærbøtta med starsan, og hiver flaskene oppi, tømmer de ut rett før jeg fyller, samt har korkene liggende i starsan intill jeg korker.
(nå flasker jeg veeldig små mengder da, 5-6 flasker om gangen)
5-6 flasker er nok lettest med starsan, korkene har jeg også liggende i en kopp med starsan mens jeg korker.
 
Godt å lese at flere har benyttet starsan, det gjør at jeg er noe mer sikker i mitt valg som fersking" i faget.

Er det veldig viktig å tørke flaskene etterpå? Jeg var ikke veldig nøye med dette - så en del av mine flasker hadde litt starsan oppløsning i det jeg begynte å tappe over øl.
 
P-I Knutsen skrev:
Godt å lese at flere har benyttet starsan, det gjør at jeg er noe mer sikker i mitt valg som fersking" i faget.

Er det veldig viktig å tørke flaskene etterpå? Jeg var ikke veldig nøye med dette - så en del av mine flasker hadde litt starsan oppløsning i det jeg begynte å tappe over øl.

Om du bruker blandingsforholdet som står oppført på flaska, skal det ikke være noe problem med at der er skum igjen i flasker / fat etc.
RDWHAHB  ;D
 
P-I Knutsen skrev:
Godt å lese at flere har benyttet starsan, det gjør at jeg er noe mer sikker i mitt valg som fersking" i faget.

Er det veldig viktig å tørke flaskene etterpå? Jeg var ikke veldig nøye med dette - så en del av mine flasker hadde litt starsan oppløsning i det jeg begynte å tappe over øl.

er chemipro oxi (som Maltbua selger) samme greiene som starsan eller noe helt annet? ser begge reklamerer med no rinse.
 
larsb skrev:
er chemipro oxi (som Maltbua selger) samme greiene som starsan eller noe helt annet? ser begge reklamerer med no rinse.

Chemipro Oxi er et vaskemiddel, StarSan er for desinfisering. I hvert fall har jeg brukt dem slik - og har aldri hatt noen merkbar infeksjon på mine snart tre år som brygger. Bruker mest PBW til vasking nå, evt. Krystallsoda.
 
Henning1 skrev:
larsb skrev:
er chemipro oxi (som Maltbua selger) samme greiene som starsan eller noe helt annet? ser begge reklamerer med no rinse.

Chemipro Oxi er et vaskemiddel, StarSan er for desinfisering. I hvert fall har jeg brukt dem slik - og har aldri hatt noen merkbar infeksjon på mine snart tre år som brygger. Bruker mest PBW til vasking nå, evt. Krystallsoda.

Fra hjemmesiden:

Chemipro OXI is intended for cleaning and sterilising all brewing equipment in an effective and environmentally friendly manner with no rinsing required!
Description

Chemipro OXI is supplied as a crystalline, water soluble substance and is a compound of sodium carbonate and hydrogen peroxide. It dissolves into water rapidly to release oxygen and provides powerful cleaning, bleaching, stain removal and de-odourising capabilities.
Methods of Use

Chemipro OXI cleans and disinfects by means of active oxygen. Mix 4 grams into 1 litre of how water. Soak for 4 – 5 minutes and allow to drain. Vessels should be turned upside down if possible and left until dry. Chemipro OXI is also a very effective cleaner of kitchen equipment such as deep fat fryers, baking trays etc. For this purpose, contact time should be increased to several hours. Burnt fat etc. just lifts off.
 
larsb skrev:
Henning1 skrev:
larsb skrev:
er chemipro oxi (som Maltbua selger) samme greiene som starsan eller noe helt annet? ser begge reklamerer med no rinse.

Chemipro Oxi er et vaskemiddel, StarSan er for desinfisering. I hvert fall har jeg brukt dem slik - og har aldri hatt noen merkbar infeksjon på mine snart tre år som brygger. Bruker mest PBW til vasking nå, evt. Krystallsoda.

Fra hjemmesiden:

Chemipro OXI is intended for cleaning and sterilising all brewing equipment in an effective and environmentally friendly manner with no rinsing required!
Description

Chemipro OXI is supplied as a crystalline, water soluble substance and is a compound of sodium carbonate and hydrogen peroxide. It dissolves into water rapidly to release oxygen and provides powerful cleaning, bleaching, stain removal and de-odourising capabilities.
Methods of Use

Chemipro OXI cleans and disinfects by means of active oxygen. Mix 4 grams into 1 litre of how water. Soak for 4 – 5 minutes and allow to drain. Vessels should be turned upside down if possible and left until dry. Chemipro OXI is also a very effective cleaner of kitchen equipment such as deep fat fryers, baking trays etc. For this purpose, contact time should be increased to several hours. Burnt fat etc. just lifts off.
Nja... Jeg ville nå, kanskje av rituelle grunner, hatt ting gjennom starsan før bruk, uansett hvor rent og pent det har blitt. Så sterk er frykten for Øllahs straff!
 
Her pleier vi bare å spyle flaskene godt innvendig med varmt vann med flaskeskyller før vi lar de ligge i klorvann en halvtimes tid. Deretter spyler vi de på nytt med kaldt vann, før vi setter de opp-ned i kasser eller på flasketre til tørk. Det er den rengjøringa/desinfiseringa de får. Flaskene står gjerne flere uker etter det uten å gjøres noe mer med før tapping, men da er de også knusktørre innvendig, kan ikke skjønne at forholda skulle ligge til rette for noe bakterievekst der. Ingen problemer sålangt (vel, hadde noe settøl som ikke blei så godt, men det tror jeg ikke hadde noe med infeksjon å gjøre ::)). Uansett, det funker og er enkelt :) Har ikke engang desinfisert korker før bruk, men det er kanskje noe ein burde vurdere.
 
larsb skrev:
P-I Knutsen skrev:
Godt å lese at flere har benyttet starsan, det gjør at jeg er noe mer sikker i mitt valg som fersking" i faget.

Er det veldig viktig å tørke flaskene etterpå? Jeg var ikke veldig nøye med dette - så en del av mine flasker hadde litt starsan oppløsning i det jeg begynte å tappe over øl.

er chemipro oxi (som Maltbua selger) samme greiene som starsan eller noe helt annet? ser begge reklamerer med no rinse.

Under den fryktelige nasjonale Star-San tørken for et par måneder siden, undersøkte jeg alternativer, blant annen chemipro oxi. Det er definitivt ikke samme stoffet, og det jeg husker av mine undersøkelser var at de desinfiserende egenskapene til chemipro oxi var diskutable. Når det er sagt, så funker det sikkert greit nok. 
 
Chemipro oix er også et lett rengjøring/desinfiserings middel, men må blandes nøyaktig.. samt dette er ikke "gjennbrukbart" som Starsan er.
Vært en del personer som har rapportert om ikke ønskelige bismaker etc etter bruk av chemipro oxi, men Starsan har vi enda ikke fått en negativ tilbakemelding på.
Jeg pleier å blade opp  3l starsan som jeg har i en lien bøtte, som jeg igjen fyller flaskene fra med pumpeheverten og flaskefylleren, fyller i 5-10cl og rister så vidre,  rister igjen før jeg setter de i tørkestativet. dette fungere for meg :)
 
Tilbake
Topp