desinfisering med microbøleovn

Benytter meg vanligvis av flask o'matic metoden for å rengjøre flasker. Nå er det derimot vinter, snø og kaldt.
Lurte derfor på alternative metoder for å gjøre ren flaskene. Har sett at baking i ovn er mye brukt, men ville også mikrobølgeovnen gjort nytten?

Vil i tilfelle gå betydelig raskere :yes:
 
Prøvd Star San? Billig (drøyt i bruk), effektivt og fantastisk enkelt.
Edit: Ehm, ser flask o matic innebærer Star San så antar du har brukt det ja..
 
Bruker star san til vanlig ja. Har ca 3 rengjorte kasser, men de har stått med åpen tut, såmå nok desinfiseres på ett vis.

Helle starsan i 72 flasker er kjedelig..
 
Aleks skrev:
Bruker star san til vanlig ja. Har ca 3 rengjorte kasser, men de har stått med åpen tut, såmå nok desinfiseres på ett vis.

Helle starsan i 72 flasker er kjedelig..

http://www.bryggselv.no/products/flaskeskyller-m-pumpe
427_Flaskeskyller_m._pumpe_1.jpg


Du kommer aldri  til å angre.
 
et par timer før leggetid
reine flasker, alu folie over tuten, inn i ovnen, skru den på 150, bak flaskene, skru av ovnen, la flaskene kjøle seg ned over natta.
prosessen er såklart tidkrevande, men med veldig lav touch-tid - dvs den tida du faktisk gjer nokke.
 
Skulle tro touch tid for å dandere folie på åpningene trekker tiden opp, og det går vel ikke nok flasker i ovnen til 25 liter øl(?).
Flaskeskylleren nevnt over kan brukes umiddelbart før flasking.
 
Aleks skrev:
Benytter meg vanligvis av flask o'matic metoden for å rengjøre flasker. Nå er det derimot vinter, snø og kaldt.
Lurte derfor på alternative metoder for å gjøre ren flaskene. Har sett at baking i ovn er mye brukt, men ville også mikrobølgeovnen gjort nytten?

Vil i tilfelle gå betydelig raskere :yes:
Microen vil ikkje varme flaskene då det må vere vatn tilstades for å få varme. Men om du har vatn i flaska og kokar det i mikroen er det ein annan sak. Om det er så praktisk veit eg ikkje.
 
=/ noen som har stablet stekeovnen full? Om man legger flaskene burde det være plass til mange.

Gud som jeg hater vinter!
 
protto skrev:
Aleks skrev:
Benytter meg vanligvis av flask o'matic metoden for å rengjøre flasker. Nå er det derimot vinter, snø og kaldt.
Lurte derfor på alternative metoder for å gjøre ren flaskene. Har sett at baking i ovn er mye brukt, men ville også mikrobølgeovnen gjort nytten?

Vil i tilfelle gå betydelig raskere :yes:
Microen vil ikkje varme flaskene då det må vere vatn tilstades for å få varme. Men om du har vatn i flaska og kokar det i mikroen er det ein annan sak. Om det er så praktisk veit eg ikkje.

Jeg vet at baby flasker steriliseres i mikrobølgeovn, men da i en beholder med litt vann så det er vanndampen som jeg regner med at utgjør steriliseringen.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Aleks skrev:
=/ noen som har stablet stekeovnen full? Om man legger flaskene burde det være plass til mange.

Gud som jeg hater vinter!

Jeg steiker flaskene. Får veldig mange inni. Stablet de ligende
 
Jeg steker på 150 grader en halv til en time, på sykehus regnes det to timer @ 160 grader som tørrsterilisering. men det er ikke hofteproteser vi snakker om her. Lar folien sitte på, pakker i pappesker fra polet. Regner med flaskene holder seg sterile i årevis slik.  Slik har jeg flasker klar til bruk ved flasking.
 
Når dere baker, setter dere bare flaskene inn, setter på 150 grader, baker ferdig, skrur av ovnen, også åpner ovnen å kjøler ned? Eller er det "stegoppvarming" for å hindre knusing?
 
Jeg satte 24 flasker inni ovnen med aliminiumsfolie på. Slo på ovnen på 150 grader og lot dem stå 30 min etter ovnen hadde blitt 150 grader
 
Aleks skrev:
Når dere baker, setter dere bare flaskene inn, setter på 150 grader, baker ferdig, skrur av ovnen, også åpner ovnen å kjøler ned? Eller er det "stegoppvarming" for å hindre knusing?

Meiner å ha lest at en person meinte det var viktig å ikkje opne ovnen for å forhindre sprekking. Har aldri testa.
Flaskene går inn i kald ovn og stegoppvarming burde være unødvendig med mindre du har en superrask ovn
 
einarpost skrev:
Aleks skrev:
Når dere baker, setter dere bare flaskene inn, setter på 150 grader, baker ferdig, skrur av ovnen, også åpner ovnen å kjøler ned? Eller er det "stegoppvarming" for å hindre knusing?

Meiner å ha lest at en person meinte det var viktig å ikkje opne ovnen for å forhindre sprekking. Har aldri testa.
Flaskene går inn i kald ovn og stegoppvarming burde være unødvendig med mindre du har en superrask ovn
Jeg har testet. Er nok best å holde døra lukket ja. :)
 
Ingen problem med å varme opp glass med skjerebrenner, verre med nedkjølingen, så sett inn flasker på kald ovn, varm opp, slå av, ta de ut neste dag, eller bruk starsan hvis det haster.
 
Tilbake
Topp