Dessertøl!

glenn sørvaag

Norbrygg-medlem
Jeg har i mange år nå vært veldig svak for fruktøl med laktose både på surølbase og andre gjærtyper.
Mobster Brewing sin Fat Tony's Imperial Dessert kunne jeg hatt intravanøst etter jeg smakte den på Smaabrygg.

Nå er det rett og slett påtide å prøve selv. Vi grubler på å prøve å komponere en Lemon Meringue Icecream pie først.
Noen som vil være behjelpelig med å få meg på rett vei?

Disse ølene har jeg i tankene som gullegod i min gane.
- Mobster Fat Tony
- Brewski / Omnipollo BFF blueberry fluff forever Gose
- Omnipollo Lemon Meringue Ice Cream pie.

Jeg regner med at utenom laktose, så er det vel noen diverse essenser tilsatt også?
 
Mobster Brewing er en hjemmebrygger tilhørende sør Rogaland, så det er en dårlig referanse da ikke mange har smakt dette ølet. Men ta kontakt med han og hør om han kan dele noen tips, kontaktinfo finner du på Facebook siden han har for bryggeriet sitt.

Jeg er ikke noe særlig fan av laktose så har ikke tips å komme med dessverre, men skal det lages surøl så må du begynne med å sette deg inn i kjelesyrningsprosessen, eventuelt om du vil gå den lette veien med Philly Sour gjær. Mye info på forumet her om denne.
 
B.R.A Brygg er også en hjemmebrygger her i distriktet som "misbruker" STORE mengder laktose :p Finner inspirasjon og kontaktinfo på Facebooksiden hans, søk på bryggerinavnet.
 
Nå er det rett og slett påtide å prøve selv. Vi grubler på å prøve å komponere en Lemon Meringue Icecream pie først.
Noen som vil være behjelpelig med å få meg på rett vei?
ELØ har vel også noen i den stilen. Jeg vet Øystein Huus har delt andre oppskrifter. Om han deler alt eller bare med folk han kjenner vet jeg ikke.

Liker godt en og annen pastrey/ smoothie sour, men en helt batch blir litt i overkant. Men tar gjerne en smak på neste Brageskål samling :p.

Vurderer selv en Sur Milkshake IPA, som bygger på @PetterL sin sure IPA oppskrift.

 
Sist redigert:
Mobster Brewing er en hjemmebrygger tilhørende sør Rogaland, så det er en dårlig referanse da ikke mange har smakt dette ølet. Men ta kontakt med han og hør om han kan dele noen tips, kontaktinfo finner du på Facebook siden han har for bryggeriet sitt.

Jeg er ikke noe særlig fan av laktose så har ikke tips å komme med dessverre, men skal det lages surøl så må du begynne med å sette deg inn i kjelesyrningsprosessen, eventuelt om du vil gå den lette veien med Philly Sour gjær. Mye info på forumet her om denne.
Det var en kommers versjon også for noen år siden fra Yeastside Brewing Comp, men den var nedskalert 4.7

Har brygget litt surøl opp igjennom åra, så den delen er grei, er med denne fløyelsmyke sødmen jeg grubler litt på.

Takk for tips
 
Tilbake
Topp