Det første brygget.

hcalsos

Norbrygg-medlem
For mitt første brygg har jeg lyst til å lage en IPA, og har lekt meg litt på beercalc sidene og lest litt oppskrifter her og der.
Tar gjerne imot tips  :biersmile:

Oppskriften jeg har kommet frem til ser slik ut :

25 liter slutt volum, 28 liter preboil.

Malt:
4 kg pale malt
2 kg Cara Hell
1 kg Cara Red

Meskeskjema:
ca 67 grader i 60 minutter, batch sparging.

Humle:
50g Cascade (6.7) ved 60 min
15g Cascade (6.7) + 15g Amarillo (9.7) ved 30 min
25g Amarillo (9.7) ved 15 min
25g Amarillo (9.7) til tørrhumling

Gjær:
2x Wyeast 1272 XL American Ale II (mener å ha lest et sted at det trengs 2 pakker med flytende gjær hvis man ikke skal lage en starter).

I følge beercalc vil det gi en IBU på 64 og alkoholprosent på 6.4%, som for min del ligner på godteri  :skitbra:
 
Det blir en nokså bitter IPA, men men, det er jo bare godt! Evt så kan du bytte om bruken av Amarillo og Cascade, da Amarillo er bitrere, og Cascade er uansett utmerket til bruk som aromahumle og tørrhumling.

Når det gjelder maltbruken så tror jeg at du bør tenke deg om litt. All 'caramalt' er former for lys crystalmalt, noe som i grunn bidrar med mye ugjærbart sukker. Jeg mener at du bør innskrenke bruken av cara- eller crystalmalt til under 10% av den totale maltmengden. Se også oppskriften som Nøgne Ø ga til Norbrygg for en stund siden: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,977.0.html
Mesketemperaturen virker i orden, og denne mengden med gjær bør nok holde, selv om det her også kan være greit å bruke tørrgjær isteden.
 
Takk for svaret  :)

Hvis jeg skal minske mengden crystalmalt til ca 10%, hva bør jeg erstatte det med ? Mer pale malt eller ta med litt annen type malt ?

Kall meg en Hophead, men jo mere jo bedre etter min mening :laugh:
 
Hvis du minsker til 10% så kan man godt erstatte den tapte krystallmalten med mer pale malt. Om du liker en litt maltete smak så kan du også bruke litt münchener, eller selv amber/brown dersom du har. Det er smak og behag altsammen!  :brygging:
 
Ser på Nøgne Ø oppskriften av de bruker både hvete og münchener, kanskje jeg skal justere oppskriften litt og ta med begge deler, så er det bare å krysse fingrene og håpe det blir øl ut av det.
 
Vil bare nevne at Mr.Malty pitching rate calculator foreslår 3 pakker gjær av helt ny dato ved OG=65 og 25liter uten starter. Hvis de er en måned gammel, 4 pakker.
 
Fettern skrev:
Vil bare nevne at Mr.Malty pitching rate calculator foreslår 3 pakker gjær av helt ny dato ved OG=65 og 25liter uten starter. Hvis de er en måned gammel, 4 pakker.

Ja, det kan hende at man kommer litt til kort med to pakker som allerede er kommet over dammen. Men, for lite gjær kan likevel være nok, på en måte. Kanskje greit å lage en starter likevel? Dersom du er/blir medlem i Norbrygg så kan du lese den nylig skrevne artikkelen om Gjærstartere som det reklameres for øverst på førstesiden til forumet. ;)
 
Hei

Jeg er selv ny i gamet og brygget en meget lignende IPA før sommeren. Er du glad i humle må jeg si at tørrhumling er veien å gå.. Gjorde selv dette med stort hell  :skitbra:
Ang batch sparging fant jeg ut at å røre i mesken underveis i mesketiden er meget nyttig! rør minst 2-3 ganger underveis i mesketiden. Og jeg ble tipset om å bruke kokende vann for tilseting i drain 1 og hele drain 2!
Da vil effektiviteten din bli en hel del høyere..

Mulig du allerede viste dette, men vill uansett dele noen av mine erfaringer  :biersmile:
 
Tilbake
Topp