Det koker over

Skulle bare filme og vise en venn hvor fort det koker over når det først setter i gang, men glemte meg jo helt når humlen gikk i he he

http://www.youtube.com/watch?v=HlzXYHq_-k8

Artig! Vi har vel alle vært samme situasjon.
Bra du fikk det på "tape" og må å si at du tok med stor fatning!
2 tips:
Har alltid en sprayflaske med vann i nærheten og spruter på hvis det er i ferd med å koke over.
Lurt å vente ca. 10 min. med første humletilstening slik at koken har stabilisert seg.

Oooh. Jeg har enda ikke opplevd slik boilover. Tror jeg slipper det da jeg har en veldig stor gryte.
Men når jeg så filmen, og vørteren stige så raskt fikk jeg en slik "nei,nei,nei,nei"-moment :)

Håper det gikk fint i ettertid mtp. søl :)

Det jeg lurer på ved slike boil-overe;
Når man har tilsatt humlen og før den har blitt skikkelig trukket i vørteren, flyter den. Ved en boilover, blir denne humlen skyllt ut?

Det var min første tanke. Men jeg tror ikke humla rakk og blande seg før det kokte over.. Har plast under, så det var bare og spyle av, men boden luktet ikke noe spesielt godt de neste 30 min...

Første reaksjon var: "Nei, nei, nei, det der går jo ikke din fjomp"
Neste reaksjon var: "Ja, hvem er fjompen, han som gjorde det med vilje, eller du som ikke gjorde det med vilje i går.."

Brygga idag En "Myra Epic electrical fail India Pale Ale" (laaang historie som involverer elektriker ut på en søndag) :bank2: har en koker på 250 liter, 14KW effekt, selv om vi brygget 100 liter, så var det ikke no problem å få skum heeelt opp til toppen av gryta :yes: Svaret er effektregulering. som jeg har, men glemte å bruke :bank2:

Tilbake
Topp