Det Norske Måltid - Årets øl 2011 , stemm på årets øl :)

Jeg fulgte med på livesendingen ifra aftenbladet.no. Det blir det løpende beskrevet om hva som skjer... er litt forvirret nå...

Det bekreftes at fagjuryen hadde Borg Bokkøl på topp. Jeg syes et egentlig er kult. Det viser at de store gutta egentlig kan når de bare vil.

Hadde aldri trodd dette, men men. Får nesten smake dette brygget og se om det faller like godt i smak hos undertegnede.

Jeg har ikke smakt på det selv. Men gjorde ett raskt søk av ølet hos bloggere osv. Det var ikke akkurat flust med lovord om ølet.
Men mulig at bedømmingen er svekket pga. synet av flaska, og da det ikke er blindtester.

Skal kjøpe denne inn i morgen den dag sammen med noen av de andre i konkurransen og foreta en blindtest selv. Bare for å kjenne selv :)

Det er et godt bokkøl. Klar flaske gjør nok mange skeptiske. Det finnes andre norske øl jeg stort sett foretrekker, men det er likevel et svært solid øl.

Selvfølgelig er det ikke tilfredstillende, Lervig vant jo ikke. hehe (Spøk) ;D

Men jeg beklager, den setningen var for dårlig formulert. Skulle heller ha stått at jeg syntes at det var svært overraskende.
Men, jeg stiller ingen tvil til dommerpanelet.

Og som sagt vil jeg prøve en blindtest selv iløpet av uken for å kunne "se" selv.
Men dersom jeg prøver en blindtest, blir jo den svært subjektiv da jeg har mine preferanser innen øl.

Meget overraskende. Personlig synes jeg Borg Bokk-øl er relativt vond. Juryen virker å fremheve Bokk-øl generelt i sin beskrivelse av vinneren, og hyller denne som en slags Ur-Norsk øl. (Einbecker er sikker uenig). Det er jo også veldig "trivelig" at dette er den eneste øl'a Norges 4 industribryggerier også lager - så god reklame for dem. Jatta...

Min subjektive mening er at dette var en skandale.

knuthg skrev:
Meget overraskende. Personlig synes jeg Borg Bokk-øl er relativt vond. Juryen virker å fremheve Bokk-øl generelt i sin beskrivelse av vinneren, og hyller denne som en slags Ur-Norsk øl. (Einbecker er sikker uenig). Det er jo også veldig "trivelig" at dette er den eneste øl'a Norges 4 industribryggerier også lager - så god reklame for dem. Jatta...

Nei dette var triste greier.

Hvorfor er det så trist? Er det trist at et industribryggeri vant? Borg Bokkøl holder høy kvalitet, det er et godt bokkøl. Om man ikke liker bokk er en helt annen sak... (For ordens skyld, jeg var ikke med å bedømme finaleøl, kun ale-klassen). Joakim Ruud representerte hjemmebryggerstanden i finalen.

Jeg kan like bock/bokk, og tror jeg har empirien med meg (218) når jeg sier at Aass Bock (blant annet) er betydelig bedre.
At navn, flaske osv. har innvirkning er det jo ingen tvil om. Hvis ikke hadde det ikke vært reklame på TV, men synes selv justert for dette at Borg Bokk er i beste fall middels.

Men alt er relativt.

Får kjøre en blindsmaking med alle tilgjengelige bokk-øl i starten av januar, så får jeg eventuelt spise i meg min ramsalte kritikk da. I will let you know ;)
Uansett er det jo positivt at øl med smak kommer i fokus, uavhengig av type og merke.

Ps. ser andre reagerer enda heftigere enn meg. Fra twitter: "Korrupsjon og råttenskap. Hvem ledet smaksjuryen? Linni Meister?"

Jeg la også merke til at det er flere som har reagert kraftig på resultatet. Og mange av dem er den "vanlige-øldrikkeren", ikke hjemmebryggere og øl-nerder som oss :p

Her er scoren fra de forskjellige ølene (vedlagt pdf). Reagerer dog på at Ægir IPA ser ut til å få mer poeng enn Borg Bokk. Litt rart.

Vedlegg

• Øl.pdf
    729,9 KB · Sett: 81
Jeg vil tippe at fagstemmene teller mest, hvis Ægir har en stor fanskare som har stemt den opp, så skal alikevell juryen sine stemmer telle mest. Og de har hatt Borg som vinner/mest poeng-

Ellers så var det godt å se at fagfolk fra Hundvåg har god smak....

Tilbake
Topp