Det som trengs?

Har lagt meg opp en handlekurv hos Vejers Storkøb Spar der jeg har prøvd å samle sammen det jeg ser som et minimumsbehov om en skal brygge fra bunn av og ha litt å lagre godsakene i...

Legger ut en printscreen her da jeg ikke får vist handlekurven :)
Da er er det lov å fortelle hva jeg har bommet på eller mangler på handlekurven for dere som har brygget en stund :)
Slik at jeg kan fortsette å nyte slike gode Mørke Øl  8)
 

Vedlegg

  • kosta-masse.jpg
    kosta-masse.jpg
    260 KB · Sett: 217
  • 16092010971.jpg
    16092010971.jpg
    324,1 KB · Sett: 219
kolosal handleliste det der. bleeder valve for cornelius keg... hva brukes den til?
jeg mener den er for fylling av et fat fra et annet(stort fat til lite for transport, eller for å fjerne bunnfall)?
 
Ja det skal ikke være lett å brygge seg et godt glass øl.
Corneliusfat er jo ikke en nødvendighet da, jeg greier meg fint med flasker :)
Men det gjør det jo litt lettere så klart
 
magne1972 skrev:
kolosal handleliste det der. bleeder valve for Cornelius keg... hva brukes den til?
jeg mener den er for fylling av et fat fra et annet(stort fat til lite for transport, eller for å fjerne bunnfall)?

ja, jeg vet :)
men om jeg nå har noen 5L kegs så kan dette kanskje være brukende.... og jeg HAR noen 5L kegs nå, men d blir ikke den samme farten i dem ved lager,pils osv. Stout, dark osv er pr'fekt :)
 
men du kan vel ikke fylle 5 liters kegene med den.
jeg har også noen av dem.
jeg synes egentlig de er ubrukelige, da co2 dispenseren er av russisk presisjon, og kegene ikke tåler noe særlig til trykk.
men med en slange fra krana så kan de til nød brukes til å frakte 5 liter til naboen for en rask konsumaften.
men selv da er flasker å foretrekke.
Mine 5 literskegs ender vel opp til cider eller lignende.... ;)
 
magne1972 skrev:
Mine 5 literskegs ender vel opp til cider eller lignende.... ;)
Det ser slik ut for mine også, får liksom ikke opp co2nivået dit jeg vil ha det, fine greier til stout men jeg har jo det til LANGTIDSlagring og da er ikke 5L kegs sannsynlig nei... kommer til å bruke disse til party og så får jeg bare investere i cornys alikevell ....
 
god ide....
men jeg ser du har med sikkerhetsventil til cornyer også. mine er ikke utslitt, selv om kegene mine var GODT brukt da jeg fikk dem, og jeg har jo brukt dem også.
og jeg vet ikke om det spesialfettet til o-ringene er nødvendig?
jeg bruker å smøre mine med olivenolje før jeg dessinfiserer fatet (alle untatt utventilen..)
og tror det er godt nok..men jeg vet som sagt ikke... men tett er det. skumfast og fint øl også..
har du tenkt på Co2 beholder?
 
Corneliusfat er jo ikke en nødvendighet da,Men det gjør det jo litt lettere så klart

jupp, og det vil nok bli den endelige løsningen.... og før nyttår håper jeg å ha fått 3-4 fat og vil være hjelpt en "liten" stund...
Men dere vet dette like godt som meg, HER ER VI HEKTA GUTTER!!
 
Interessant liste der. :) Dersom du vil brygge  50 litersklassen, så anbefales det å ha en pumpe også. Det blir fort tungt å flytte på saker som veier godt over 50 kg, og kjølingen gjennom motstrømskjøler vil gå mye greiere også.

Og bleedervalve (eller 'Spundventil') er vel bare nødvendig dersom du tenkte å ettergjære på fat, heller enn å tilsette CO2 fra en gassflaske. Jeg kjøpte en Spundventil også, for en stund siden, men har aldri brukt det til akkurat det formålet.
 
Tilbake
Topp