Dette her med Sulfat vs klorid å hva det gjør med smak...

Jeg har i et års tid drevet med vannjustering på alle mine brygg,men har til gode å finne en god ratio mellom sulfat/klorid. I en ipa feks som er sikkert 70% av alle øl jeg brygger har jeg testet : sulfat/klorid 3-1. 2-1 1-1 + bare klorid.
Av disse komboene er det Egentlig 1-1 eller bare klorid som harmonerer i kjeften min. Overvekt sulfat syns jeg gir en snerpete tørr aktig bitter ettersmak som sitter igjen munnen ganske lenge. Til og med ganske små tilsetninger. Tror kanskje jeg er noe overfølsom for sulfat??:rolleyes: Og at kanskje ikke det er mengde men rett og slett forholdet som avgjør hvordan det føles? Nå har jeg egentlig landet på bare klorid + at jeg justerer ph i mesk med syre ut ifra min vannprofil. Er det bare jeg som opplever dette her??:confused:
 
Er ikke så lenge siden alt av IPA skulle være superbitre og det ble pøst på med sulfat. Vil tro en del av disse vannprofilene/anbefalingene som ligger ute stammer fra dette?
Er jo noen som liker det slik og det er jo ikke feil, må bare finne ut av hva man liker selv...
 
Er ikke så lenge siden alt av IPA skulle være superbitre og det ble pøst på med sulfat. Vil tro en del av disse vannprofilene/anbefalingene som ligger ute stammer fra dette?
Er jo noen som liker det slik og det er jo ikke feil, må bare finne ut av hva man liker selv...
Enig i det, personlig syns jeg en IPA type west coast skal være balansert og ikke over the top bitter.. Syns jeg kjenner dette litt igjen i kommersielle bryggerier som ofte bruker i overkant mye salter i ølet sitt..
 
Mike Murphy fra Lervig bruker og anbefaler bare kalsiumklorid, mener jeg å huske. Han er joe heller ikke veldig begeistret for røff bitterhet.
 
Jeg varierer blandingen innefor en total på maks to ts på 25 liter - gjerne litt mindre, også. Både feil blanding og for mye salter totalt blir galt. Men det gir veldig god mening å tilpasse blandingen til ølstilen etter min mening - og av det jeg brygger, er det særlig i engelske øl jeg synes det gir mest utslag. Overvekt av sulfat i lyse, og av klorid i mørke er min enkle filosofi.
 
Jeg varierer blandingen innefor en total på maks to ts på 25 liter - gjerne litt mindre, også. Både feil blanding og for mye salter totalt blir galt. Men det gir veldig god mening å tilpasse blandingen til ølstilen etter min mening - og av det jeg brygger, er det særlig i engelske øl jeg synes det gir mest utslag. Overvekt av sulfat i lyse, og av klorid i mørke er min enkle filosofi.
Enig i dette her, jeg og prøver å justere ifht stil,men mitt eksempel ang IPA merker jeg det veldig godt mtp bitterhet da jeg har overvekt sulfat. Liker det rett og slett ikke..:(
 
Enig i dette her, jeg og prøver å justere ifht stil,men mitt eksempel ang IPA merker jeg det veldig godt mtp bitterhet da jeg har overvekt sulfat. Liker det rett og slett ikke..:(

Enig - jeg hiver ikke masse sulfat oppi en IPA. Men om det er en klassisk vestkyst-ipa, kjører jeg nok 3:1 sulfat:klorid, og totalt halvannen til to ts. (31 liter i kjelen etter kok er standard nå.) Ellers er nok 1:1 veldig ofte det jeg bruker. Og jeg bruker aldri bare sulfat.
 
Minst mulig tukling med godt mineralfattig norsk vann er det som smaker best i min gane. Tukler litt, men av erfaring så kommer man veldig langt med bare litt klorid, samt syre for pH, hvis man vil "smake vannet", og ikke tilsetningsgreiene. Synes selv det smaker så mye renere. Jeg har ikke spes grunn eller lyst til å fremheve annet vann enn det jeg brygger på selv. Det er mitt vann, og det er slik det vannet er. Har brygget noen av de samme ølene om og om og om igjen, og justert vannjusteringene. (IPA og Hefe) og minst mulig = best i min gane, fordi jeg selv liker det slik iallefall. Jeg føler at vannet er på en måte litt identitet. Men skjønner hvis man vil brygge stilriktige, jeg justerer ofte deretter på tyske iallefall, men da kommer det ofte inn flere faktorer som får folk til å bomme, spes mtp det med alkalitet vs kalsium/magnesium (hardhet vs alkalitet).
 
Minst mulig tukling med godt mineralfattig norsk vann er det som smaker best i min gane. Tukler litt, men av erfaring så kommer man veldig langt med bare litt klorid, samt syre for pH, hvis man vil "smake vannet", og ikke tilsetningsgreiene. Synes selv det smaker så mye renere. Jeg har ikke spes grunn eller lyst til å fremheve annet vann enn det jeg brygger på selv. Det er mitt vann, og det er slik det vannet er. Har brygget noen av de samme ølene om og om og om igjen, og justert vannjusteringene. (IPA og Hefe) og minst mulig = best i min gane, fordi jeg selv liker det slik iallefall. Jeg føler at vannet er på en måte litt identitet. Men skjønner hvis man vil brygge stilriktige, jeg justerer ofte deretter på tyske iallefall, men da kommer det ofte inn flere faktorer som får folk til å bomme, spes mtp det med alkalitet vs kalsium/magnesium (hardhet vs alkalitet).

Det kommer vel an på hva du brygger. Det vannet man har, egner seg ikke til alle øltyper uten justering. Det er jo en myte at bryggeriene i gamle dager levde i perfekt harmoni med det lokale vannet. De justerte, de også. Og dessuten varierer vannet med årstidene; mitt vann er f.eks. en hel grad hardere om vinteren enn om sommeren (5,5 mot 4,5). Det betyr noe - skjønt ikke så mye, siden det bare er kalk som skaper forskjellen.

Mineralinnholdet - både mengden og balansen mellom dem - påvirker smaken. Og i alle fall i noen øltyper betyr det mye. For meg er det tydeligst i lyse engelske øl. De trenger en del sulfat - og det skjønte jeg dessverre ganske seint.
 
Det kommer vel an på hva du brygger. Det vannet man har, egner seg ikke til alle øltyper uten justering. Det er jo en myte at bryggeriene i gamle dager levde i perfekt harmoni med det lokale vannet. De justerte, de også. Og dessuten varierer vannet med årstidene; mitt vann er f.eks. en hel grad hardere om vinteren enn om sommeren (5,5 mot 4,5). Det betyr noe - skjønt ikke så mye, siden det bare er kalk som skaper forskjellen.

Mineralinnholdet - både mengden og balansen mellom dem - påvirker smaken. Og i alle fall i noen øltyper betyr det mye. For meg er det tydeligst i lyse engelske øl. De trenger en del sulfat - og det skjønte jeg dessverre ganske seint.

Ja, men føler jeg tok forbehold om "stilriktige" :)

Jeg har vann fra mjøsa, og det er ganske likt året rundt. Stor vanntank.
 
Jeg har vann fra Bergen. Det er rikelig, året rundt.

En referanse jeg har i hodet, som jeg prøver å holde på. Er 7F sine tidlige dager. Da Gahr brygget alt, såvidt jeg vet. Den vannkvaliteten der var ut av en annen verden. Det smakte "ingentig" av vannet, det var bare rent, og ryddig. Nydelig. Men nå så er det flere bryggere og har funnet igjen "saltsmak" i vannet deres. Virker som at det er en del "kalkulator" basert på "hvordan" det skal være føler jeg. Gahr for Vannminister! Jeg synes akkurat dette er litt kjipt. Jeg ville faktisk kjøpt flere øl av de hvis f.eks jeg hadde visst at Gahr gikk god for en vannprofil, ref den vannprofilen jeg likte, som han begynte med. At han stod over skudrene deres og enten "ja, dette er bra", eller "nei, dette er ikke 7F" når de prøvde ¨å helle oppi flere mineraler. Profilen til 7F er all over the place, det er grunnen til at jeg kjøper veldig mye mindre av de nå, enn tidligere, bla. veldig "løs kanon", på alle fronter egentlig, spes vannet. Vet ikke hva man får.
 
Sist redigert:
Kjapt inne, Skal (forsøke vaffal) å brygge en Kinn Vinter. Der står det oppført Sulfat og Klorid. Er det apoteket jeg da handler hos og er det forskjellig typer av nevnte ?

Fra olympiske omgivelser på forhånd takk, Per
 
Kjapt inne, Skal (forsøke vaffal) å brygge en Kinn Vinter. Der står det oppført Sulfat og Klorid. Er det apoteket jeg da handler hos og er det forskjellig typer av nevnte ?

Fra olympiske omgivelser på forhånd takk, Per
Kinn Vinter? Er det vintervarmar du meinar? Vil du dele oppskrifta? :)
 
Kjapt inne, Skal (forsøke vaffal) å brygge en Kinn Vinter. Der står det oppført Sulfat og Klorid. Er det apoteket jeg da handler hos og er det forskjellig typer av nevnte ?

Fra olympiske omgivelser på forhånd takk, Per
Mener du 7 Fjell Vinter?

Det mest vanlige er vel CaSO4 (gips) for å tilføre sulfat og CaCl2 (kalsiumklorid) for å tilføre klorid. Gips er pulver, mens det vanligste av kalsiumklorid er dihydrat flak 77% (f.eks. brewfather tar utgangspunkt i denne som standard for beregning). Jeg synes 100g boksene fra Brewshop er praktiske, og ikke for dyre for små batcher. Om du brygger mye vil det raskere lønne seg med 1 kg poser, se under vannjustering hos andre bryggebutikker. Tror ikke det er hyllevare hos noen apotek.
 
Kinn Vinter? Er det vintervarmar du meinar? Vil du dele oppskrifta? :)

Er denne jeg kom over.

OG 1.073, FG 1.020, ABV 6,7%, IBU 30, EBC 34. Meske på 68 + 72. 2 ts sulfat + 2 ts klorid, fordelt på mesk og kok.

Malt til 32 liter etter nedkjøling
8,80 kg Maris Otter
0,45 kg T50
0,45 kg Amber
0,23 kg DRC 300
0,07 kg Roasted Barley
Humle
60 gr First Gold @ 60
35 gr Fuggles @ 5
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III
 
Mener du 7 Fjell Vinter?

Det mest vanlige er vel CaSO4 (gips) for å tilføre sulfat og CaCl2 (kalsiumklorid) for å tilføre klorid. Gips er pulver, mens det vanligste av kalsiumklorid er dihydrat flak 77% (f.eks. brewfather tar utgangspunkt i denne som standard for beregning). Jeg synes 100g boksene fra Brewshop er praktiske, og ikke for dyre for små batcher. Om du brygger mye vil det raskere lønne seg med 1 kg poser, se under vannjustering hos andre bryggebutikker. Tror ikke det er hyllevare hos noen apotek.


Var det jeg frykta. Da blir det hardt å få brygga denne uka. Men hvor viktig er det med de to egentlig ?
 
Var det jeg frykta. Da blir det hardt å få brygga denne uka. Men hvor viktig er det med de to egentlig ?

Ikke veldig. Maltet tilfører mye av begge disse saltene. Det er viktigere å ha dem hvis en brygger et øl der en vil endre balansen mellom de to, og jeg vil absolutt anbefale å skaffe dem. Men om du vil brygga dette ølet nå, så hadde jeg ikke bekymra meg så mye om saltene.

Disse saltene tilfører kalsium, også, hvilket er en ekstra grunn til å bruke salter, siden vannet ditt antakelig har nokså lite kalsium. Men behovet for kalsium tror jeg er overdrevet. Igjen; maltet har en god del.
 
Tilbake
Topp