Diacetyl-rast med alegjær?

Grove

Norbrygg-medlem
Jeg har en pakke med Ringwood-gjær liggende og vurderer å bruke denne snart. Når jeg ser på beskrivelsen av gjærstammen, så anbefaler de en diacetyl-rast. Hvordan i all verden gjør man en diacetyl-rast når ølet skal gjæres ved 18-23C?

http://www.wyeastlab.com/hb_yeaststrain_detail.cfm?ID=9
YEAST STRAIN: 1187  |  Ringwood Ale

Great yeast strain with unique fermentation and flavor characteristics. Distinct fruit ester and high flocculation provide a malty complex profile, also clears well. Thorough diacetyl rest is recommended after fermentation is complete.
Origin:
Flocculation: High
Attenuation: 68-72%
Temperature Range: 64-74F, 18-23C
Alcohol Tolerance: 10% ABV
 
Brukte Ringwood mye på OMB, men har ikke lagt merke til diacetyl. Kan hende ølet fikk sin rast, eller så er faren for diacetyl ikke fullt så høy som det her forespeiles.
 
Vil ikke gjæren spise opp mye av diacetylen når den har spist opp sukkeret? I så fall så kan du jo bare la ølet stå i gjærringsdunken ei stund etter at gjæringa avtar. Det kan kanskje lønne seg å stikke om hvis du skal ha det stående lenge for å unngå for mye gjærsmak på ølet da men.
 
Et par uker på gjæren i primærdunken ved gjæringstemperaturen er vel tilstrekkelig? Altså rimelig normal skuring. Det de mener er vel rett og slett at ølet ikke bør stikkes om eller kjøles ned for tidlig.
 
Ja, det kan virke som om løsningen er at ølet må stå litt ekstra tid i gjæringskaret slik at gjæren får tid til å spise opp diacetylen. Nå lar jeg alltid mine øl gjære godt ut før jeg tapper det på fat/flaske, så det ville vel neppe være et problem uansett.

Jeg har sett det stå flere steder at denne Ringwood-gjæren oppfører seg ganske rart og er vanskelig å få til. Er det noen som har merket dette?
 
Hvor lenge er vanlig å ta en diacetyl-rest,tenker først å fremst med lagergjær?
Er det noe formel på det, eller er det bare å prøve seg fram?
 
GeirJ,

Et par dager ved i romtemperatur burde vel holde i de fleste tilfellene.
 
Hei,

Jeg har akkurat satt en batch med amerikansk Ipa til gjæring. Den står i kjellerboden der temperaturen holder jevnt 18 grader.
Gjæren jeg brukte var SafeAle Us 5.
Tror dere det er nødvendig med en diacetyl rest ved gjæring på denne tempen og med dette gjæret?
Hadde håpet at 2-3 uker på primærgjæringsdunken, før tapping over på fat, burde gjøre jobben. Planen er å sette fatet kaldt før jeg kunstig karbonerer dette.
Kjøleskapet holder ca 2-4 grader. Kan jeg da sette fatet inn med en gang isåfall? Eller bør jeg romtemperere først? Evt kjøle det saktere ned?

Har tidligere slitt med svolvel og diacetyl ved bruk av Nottingham. Men da har de gjæret ved temperaturer opp i 21-23 grader.
 
Hansemann skrev:
Hei,

Jeg har akkurat satt en batch med amerikansk IPA til gjæring. Den står i kjellerboden der temperaturen holder jevnt 18 grader.
Gjæren jeg brukte var SafeAle Us 5.
Tror dere det er nødvendig med en diacetyl rest ved gjæring på denne tempen og med dette gjæret?
Hadde håpet at 2-3 uker på primærgjæringsdunken, før tapping over på fat, burde gjøre jobben. Planen er å sette fatet kaldt før jeg kunstig karbonerer dette.
Kjøleskapet holder ca 2-4 grader. Kan jeg da sette fatet inn med en gang isåfall? Eller bør jeg romtemperere først? Evt kjøle det saktere ned?

Har tidligere slitt med svolvel og diacetyl ved bruk av Nottingham. Men da har de gjæret ved temperaturer opp i 21-23 grader.

Det skader trolig ikke å øke temperaturen til 20-21 grader et døgn eller to for deretter å crash-coole et par døgn i kjøleskap etterpå. Da er du noenlunde sikker på at ølet er ferdig, og kjølingen vil bidra til at ølet klarner en del før du tar det på fat.
 
Ok. Så 3 uker på primærdunk, et par døgn i romtemperatur og inn i kjøleskapet. Har ikke plass til dunken i kjøleskapet, og har ikke sekundærkar, så jeg må nesten crash coole i fatet mitt. Men det bør gå greit eller?
 
Ja, det er vel fare for det. Men jeg har kappet av stigerøret en liten centimeter fra bunnen, så håper det skal gå greit. Samt montert tappekran på gjæringsdunken, så slippe å rote i gjærslammet.

Har forøvrig prøvd meg på first wort hopping på denne ipa'en, så kjipt om det skulle bli bismaker som ødela den opplevelsen.

Takk for svar!
 
Tilbake
Topp