Diacetyl rest og pitching på lav temperatur

Hei, jeg har sett påstanden flere steder at det ikke er behov for diacetyl rest på en lager som "lobbes" med nok gjær på en temperatur under 10C. Er det hold i dette eller bør en uansett gjøre diacetylrest?
 
Det er avhengig av både pitch og temperatur. F.eks er det lettere å få D i et øl som ble pitchet på en gitt temperatur, og så har temperaturen falt etter stormgjæring, enn et øl hvor det har vært fermentert på helt jevn temperatur. Samtidig så må det være igjen nok gjærceller som vil gjøre den resterende jobben.

Er du usikker på begge så skader det ikke med D-rast, men er sjeldent nødvendig hvis man har pitchet korrekt (mengde/helse) og har hatt kontroll på temperaturen.
 
Jeg har ikke helt kontroll på gjæring for lave temperaturer (blir gjæret i garasjen), så da er det vel best med en diacetyl rest da. En stimulerer vel utgjæring i samme åndedrag. Regner med at om jeg beslutter å bruke spunding og corny på den siste gjæringa så funker det allikevel siden det er gjæren som jobber bort diacetylen og at den ikke trenger å fises fritt ut?
 
Behovet for diacetylpause er sterkt overdrevet her inne. Det gjør egentlig ikke så mye fordi en diacetylpause etter halv til to tredjedelers utgjæring uansett ikke gjør noen skade og hjelper litt til med raskere og kanskje litt bedre utgjæring.

Vi har alle smaksløker og nese. Det er en god start. Hvis man lurer på om man trenger en diacetylpause smak på ølet smaker det ikke diacetyl er sjansen for at dette skal utvikle seg minimal.

Drakk en flaske indisk kobra her om dagen og hvis noen lurer på hva diacetyl smaker drikk en flakse kobra.

med vennlig hilsen

Bårdd
 
Hør på Bårdd. Dr. Lager her inne. Som sagt så trengs det sjeldent.
 
Sist redigert:
Behovet for diacetylpause er sterkt overdrevet her inne. Det gjør egentlig ikke så mye fordi en diacetylpause etter halv til to tredjedelers utgjæring uansett ikke gjør noen skade og hjelper litt til med raskere og kanskje litt bedre utgjæring.

Vi har alle smaksløker og nese. Det er en god start. Hvis man lurer på om man trenger en diacetylpause smak på ølet smaker det ikke diacetyl er sjansen for at dette skal utvikle seg minimal.

Drakk en flaske indisk kobra her om dagen og hvis noen lurer på hva diacetyl smaker drikk en flakse kobra.

med vennlig hilsen

Bårdd
Jeg har alltid trodd at diacetylrest skulle tas etter 2-3 uker, men hvis det skal gjøres etter halv til to-tredjedelers utgjæring så er det langt tidligere. Hvordan ville du gjæret en lager (temp, tid, etc)?
 
Ja det er jo gjæren som skal jobbe ut smørsmaken, og det skjer ikke dersom diacetylrest skjer etter fullstending utgjæring.

Min plan er å pitche på 10C, la den stige fritt til 12 og håpe at den holder seg der. (kan kun styre varme så langt, men det er jo kaldt i garasjen da). Vurderer diacetylrest underveis på basis av smak og utgjæring. Mulig jeg tar diacetylrest/siste del av gjæring på cornykegs med spunding, om jeg kommer så langt.
 
Tilbake
Topp