Diacetyl rest pils/lager

Satt en 2x26L batch pils til diacetyl rest onsdag kveld på 13C, stilte den igår kveld opp til 14.5C.
Har lest mye forskjellig, men ikke fått helt svar på det jeg lurer på.
Etter diacetyl rest 2-3 dager, skal jeg da coldcrashe til 4C for så å tappe? Eller skal den ned til 10C (har gjæret på 10C) og lagres litt lengre i gjærnigskaret før det tappes?
Evt. skal diacetyl "rest'en" pågå til FG er ok?
 
Ned igjen på 10 grader.
Typisk kan en 3-ukers gjæringsperiode se slik ut:
Dag 1-12 gjæring rundt 10 grader.
Dag 13-15, diacetyl rest rundt 15 grader
Dag 16-21 fortsatt gjæring rundt 10 grader.
Så eventuelt cold crash.
 
Hvorfor ned igjen på 10'c?
Pitcher på 8'c, freeraise til 10'c. Etter 2/3 endt gjæring opp til 13-14'c og stå til FG og så cc.
 
Syns det høres rart ut med å fortsette på 10c etter diacetylrest.

Mtp at da er ølet ferdig gjæret.

Mitt forløp på WY2308 og WLP830 er som følger:
Pitch på 8c
Raise til 10c 18 dager
Opp til 14c i 4 dager evnt. 18-19c 2 dager.
CC på 1-2c 2 dager

Fungerer flott
 
Må man ikke la gjæringsutviklingen styre dette, som Morten sier? Med mindre man har stålkontroll på alle faktorer som påvirker den, vil det ta noe ulik tid hvor lang tid det tar før gjæringen har kommet til det punktet hvor det er mest gunstig å sette opp temperaturen for å starte ryddesjauen?

Jeg har null erfaring med dette, men har min første pils på ordentelig stående nede i kjelleren nå. Det går langsomt, men stødig. Jeg følger med på hydrometeret, og tenker at når gjæren - w-34/70 - har gjort unna to tredeler av jobben, skal jeg flytte den til et litt varmere sted.

OG var 1.048, og ut fra en antakelse om at den ender på omkring 1.010, skulle det passe å flytte når SG er 1.023/24. Nå - etter 6 dager på 9 grader - er den 1.032, så jeg venter.
 
Sist redigert:
Har du kontroll på temp, gjærhelse og pither nok gjær kan man bare la den gå ut på 10 grader også. Gjort det med hell mange ganger.
 
Det var dette med ryddesjauen, da. Jeg hygget meg nettopp med et måleglass grønnpils:), og det var ingen tegn til usmaker, så sånn sett kan jeg kanskje la det holde på på 9 grader. Men ølet blir vel litt fortere ferdig om jeg setter opp temperaturen, og dessuten er jeg litt redd for at gjæringen skal stoppe opp mot slutten om jeg holder den så lavt.
 
Apropos dårlig tid: Jeg har testet ut å gjære en kølsch slik Whitelabs sier, dvs. på 18 - 20 grader, og ikke nede på 16, eller til og med lavere. Satte den for to uker siden. Den har gjæret rolig og fint ned fra 1.046, og har ligget på 1.008 nå en ukes tid. Klar og fin, om enn litt tåkete, siden jeg ikke har kjølekræsjet den. Den siste uka har den stått inne på et rom med 14 grader. Smaken er rein og god, uten den fruktigheten jeg var redd jeg ville få. Den siste uka har den stått inne på et rom med 14 grader, og nå skal jeg rett og slett flaske den. Tenker å nøye meg med 5 gr. sukker pr. liter.

Altså: Kølsch på to uker + to uker til karbonering - og jeg tror det blir riktig bra:). For meg ser det ikke ut til å være noen grunn til å behandle kølsch annerledes enn en vanlig ale. (OK, skal nok stable flaskene inn i et kjøleskap etterpå, men jeg skal begynne å drikke av dem med en gang.)
 
Ønsker å ta opp denne tråden igjen. Har en pilsner til gjæring nå, OG 1048. Stått i 17 dager på 11,5 grader. Målte SG i går kveld til 1010, hvilket den også ble målt til på dag 14. Har det da noen hensikt å øke temperaturen for diacetylrest? Forventer ikke at SG vil droppe ytterligere ned. Kan jeg heller sette den til cold crash nå? På dag 9 målte jeg SG til 1014. Burde jeg da ha økt temperaturen for diacetylrest? Noen som vet hvilken forskjell dette ville i såfall ha medført?
 
http://howtobrew.com/book/section-1/what-is-different-for-brewing-lager-beer/when-to-lager

Jeg har anskaffet meg Brewometer som gir løpende SG-målinger. Lager'n jeg har gående nå passerte 2/3 utgjæring etter 2,5 dager og jeg satte igang sakte ramp (3 dager) til d-rest.

Mao: Det kan være at du er for sent ute :) La den stå ut 3 uker og flask - under gode forhold så blir det strålende øl.
Har tenkt litt på Brewometeret, virker jo ekstremt spennende og praktisk. Er du fornøyd?
 
Så langt er jeg veldig fornøyd! Jeg har noen høner jeg skulle plukket her og der men når alt kommer til alt så er det utrolig praktisk. Spesielt i sånne tilfeller som det jeg nevnte over hvor utgjæringen skjer raskere enn hva jeg ville antatt og kan håndtere resten av gjæringen basert på dette.

Planen er å få koblet den opp mot en Raspberry Pi sånn at jeg kan styre gjæringsprofilen automatisk basert på data :)
 
Ønsker å ta opp denne tråden igjen. Har en pilsner til gjæring nå, OG 1048. Stått i 17 dager på 11,5 grader. Målte SG i går kveld til 1010, hvilket den også ble målt til på dag 14. Har det da noen hensikt å øke temperaturen for diacetylrest? Forventer ikke at SG vil droppe ytterligere ned. Kan jeg heller sette den til cold crash nå? På dag 9 målte jeg SG til 1014. Burde jeg da ha økt temperaturen for diacetylrest? Noen som vet hvilken forskjell dette ville i såfall ha medført?

Diacetylrast skal gjennomføres når gjæringen er ca 2/3 ferdig.
Så hvis du f.eks. har OG 1.046 og forventet FG 1.010, skal du starte diacetylrasten når SG er ca 1.022.
I ditt tilfelle høres det ut som om ølet allerede har nådd FG. Diacetylrast vil ikke ha noen nevneverdig effekt.

Diacetyl rast er veldig ofte ikke nødvendig.
Så lenge du passer på å bruke nok gjær og nok oksygen, samt pitche et par grader under gjæringstemp er det stort sett ikke noe poeng.
Noen lagere skal jo også ha litt diacetyl som en del av smaksprofilen.
Men ønsker du å være på den sikre siden, gjør det ingen skade heller.
Tapp ut litt av ølet og smak på det 2/3 ut i gjæringen. Smaker det smør bør du kjøre på med rast. :)
 
Satte en lager på 12.5 grader til gjæring med wlp940. Den gjæret ut på en uke så jeg rakk ingen diacetyl rest, men det er alikevel ikke antydning til smørsmak. Denne gikk ikke helt ned til beregnet FG heller.
 
Satte en lager på 9 grader så opp til 10 grader og har latt den stå der i 18 dager til nå (hadde egentlig tenkt meg en hurtigpils versjon fra https://forum.norbrygg.no/threads/hurtigpils.17811/#post-174661, men på grunn av livet generelt ble det ikke slik.... ) Men hva gjør jeg så nå? Jeg har helt utgjæret pils nede i target på 1.011, skal jeg kjøre en Diactylrest (har dette noe for seg så sent?), eller skal jeg bare CC i noen dager, for så å fate og lagre noenlunde kaldt?
 
Satte en lager på 9 grader så opp til 10 grader og har latt den stå der i 18 dager til nå (hadde egentlig tenkt meg en hurtigpils versjon fra https://forum.norbrygg.no/threads/hurtigpils.17811/#post-174661, men på grunn av livet generelt ble det ikke slik.... ) Men hva gjør jeg så nå? Jeg har helt utgjæret pils nede i target på 1.011, skal jeg kjøre en Diactylrest (har dette noe for seg så sent?), eller skal jeg bare CC i noen dager, for så å fate og lagre noenlunde kaldt?
Har aldri merket forskjell på de ulike diacetylrest-variantene. Tror man like gjerne kan kjøre et par dager i romtemperatur i etterkant av gjæringen. Ofte trenger man ikke gjøre dette i det hele tatt, men som en sikkerhetsforanstaltninger er det ikke mye stress med det.
 
Gammel tråd men aktuelt tema.
Jeg skal reise bort i 8 dager og har en lager stående til gjæring fra to uker tilbake som har gått ned til 1.012 og mangler 2-3 poeng.
Den er justert gradvis fra 9-14c og nå tenker jeg å sette den opp til 17,5 grad.
Spørsmål er om den tar skade av å stå så lenge på høy temperatur.
 
Tilbake
Topp