Diacetyl-rest: Tilbake til normal gjæringstemp igjen?

Jeg har skjønt at skal man gjøre en diacetyl rest så hever man tempen noe når attenuasjonen er to tredjedeler/tre kvart på vei. Men, så er jeg litt usikker. Skal man sette ølen tilbake til vanlig gjæringstemp, eller skal man tappe etter resten? Jeg antar det første, for ellers så får den jo ikke stått i to/tre uker. Vil bare høre med dere for å få et innspill jeg kan ta som god fisk.
 
Dårlig respons på denne, Miguel!

Hva er fasit? Med 34/70 på pils har jeg gjært på 9 grader og da det var gjæret fra 42 -> 11 begynte jeg å øke temp 0,5 grader/12. time opp til 14 grader. Har det strengt tatt noe for seg å gå tilbake til 9 grader før flaskinga?
 
Etter diacetyl-resten, så er nok gjæringen ganske ferdig vil jeg tro.
Sjekk om FG er nådd. I så tilfelle er det bare å senke temperaturen til lagringstemp. Hvis ikke, så kan den stå litt til.
Ikke noe poeng i å gå tilbake til gjæringstemperatur, for da tror jeg ikke det er mye sprell i gjæren etter den har hatt det godt og "varmt" i noen dager :p
 
I følge Mike på Brewlabs i Sunderland - tidligere sjefsbrygger på stort Newcastlebryggeri - så skal alle typer øl ha en diacetylhvil på 14 grader et par døgn så flaskes etterpå. Altså Ale ned i temp. Pils opp.
 
Men dette er vel litt på siden av hva Miguel inkl undertegnede lurer på.
Etter resten, (to-tre uker etter start) skal den da ned til rundt 10 en ukes tid før den "krasjes"?
Jeg gjør det, spør ikke hvorfor :)
 
Men dette er vel litt på siden av hva Miguel inkl undertegnede lurer på.
Etter resten, (to-tre uker etter start) skal den da ned til rundt 10 en ukes tid før den "krasjes"?
Jeg gjør det, spør ikke hvorfor :)
Gjærende øl står på gjæringstemperatur, ev høyere den siste perioden for å være sikker på å redusere diacetyl, til den er ferdig gjæret. Så kan ev temperaturen senkes for cold crash en periode før tapping. Kan ikke se at det har noe å si fra eller til (bortsett fra at det går lengre tid) å sette tilbake til f.eks. 10C en periode mellom dette. Fører nok ikke til problemer, men det virker poengløst.
 
Men dette er vel litt på siden av hva Miguel inkl undertegnede lurer på.
Etter resten, (to-tre uker etter start) skal den da ned til rundt 10 en ukes tid før den "krasjes"?
Jeg gjør det, spør ikke hvorfor :)
Den uken kan du nok spare deg. Bedre å bruke denne tiden på lagring.

Coldcrash rett etter diacetyl rest, er vel det de fleste gjør med hell.
 
Men bør temperaturen senkes gradvis mot null for ikke å stresse gjæren, eller går det fint å kjøre raskest mulig ned fra 14/20 grader og mot 0?
 
Akkurat nå kjører jeg diacetylrest på en lager med amerikansk humle med wlp833. Satte brygget på søndag 8 februar og etter 5 dager hadde den gjæret fra 1.044 og ned til 1.013 hvor jeg da startet diacetylrest. Satte tempen opp fra 9-12 grader det første døgnet og fra 12-16 på lørdagen. Da lar jeg den bare stige naturlig og det tar ca 12-14 timer (bruker ikke noe varme) Nå er denne nede i 1.008 som den skulle være ifølge oppskriften. Står den på det samme i morgen starter jeg med å senke temperaturen 3-4 grader i døgnet og gir den da et par dager til coldchrashing. Antar at jeg kan tappe denne på fat neste søndag hvor den da har stått 2 uker.

Jeg har grei erfaring med å gjøre det på denne måten, har aldri trengt å gjære lagere lenger enn 2 uker. Smakte på ølet etter 5 dager da den var nede i 1.013 og det smakte friskt og fint uten antydning til diacetyl i det hele tatt, så kanskje jeg ikke hadde trengt å kjøre en diacetylrest (men gjør det som en standard uansett når jeg brygger lagere)

Så til spørsmålet ditt, når diacetylresten er over senker du tempen til coldchrash-temperatur hvor den da er klar til tapping på fat. Den vil spise i seg det siste den skal når du hever temperaturen til diacetylresten ganske så raskt. Husk å senke temperaturen gradvis så du ikke stresser gjæren, jeg har pleid å senke den med 3-4 grader i døgnet og har ikke hatt noen problemer med det.
 
Hvis du skal tvangskarbonere på fat er det vel bare å kjøle så fort det går?

Jeg kjøler fort ned og tilsetter heller gjær ved flasking. Har ikke notert meg problemer med dette, men kanskje andre smaker ting jeg ikke smaker :)
 
Hvis du skal tvangskarbonere på fat er det vel bare å kjøle så fort det går?

Jeg kjøler fort ned og tilsetter heller gjær ved flasking. Har ikke notert meg problemer med dette, men kanskje andre smaker ting jeg ikke smaker :)

Gjæren kan angivelig bli stresset ved å kjøle med full guffe (iallefall når det gjelder lagergjær) så derfor kjøler jeg gradvis over noen dager.
 
Gjæren kan angivelig bli stresset ved å kjøle med full guffe (iallefall når det gjelder lagergjær) så derfor kjøler jeg gradvis over noen dager.
Etter at den er ferdig med jobben sin? Noen kilder på dette? Evt forklaring på hva som skjer?
I Yeast skriver Chris White om dette. Men om jeg husker rett, så var det i sammenheng med gjenbruk av gjær, og at det da kunne få negative konsekvenser på de neste batchene i form av stressproteiner de avgir (?). Men har sett at flere inne her snakker med et i sammenheng med cold "crashing" (en crash kan vel pr def ikke skje rolig og gradvis) og konsekvenser for inneværende brygg. Har aldri merket noe negativ effekt av det selv.
 
Jeg lar lagerøl stå halvannen til to uker på 8-9 grader. Så setter jeg gjæringskaret 2-3 døgn i romtemperatur. Deretter er det tilbake på 8-9 grader. Etter totalt tre uker er ølet ferdig for flasking/fating - og lagering på 0-2 grader. Har aldri kjørt diacetylrast på ales.

Edit: har brygget 60 brygg og aldri "coldcrashet".


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg lar lagerøl stå halvannen til to uker på 8-9 grader. Så setter jeg gjæringskaret 2-3 døgn i romtemperatur. Deretter er det tilbake på 8-9 grader. Etter totalt tre uker er ølet ferdig for flasking/fating - og lagering på 0-2 grader. Har aldri kjørt diacetylrast på ales.

Edit: har brygget 60 brygg og aldri "coldcrashet".

Sent from my iPhone using Tapatalk
Men, er det ikke egentlig coldcrash du gjør når du setter ølet tilbake til 8-9 grader etter diacetyl resten? Da er vel gjæringen allerede ferdig og FG er nådd. Det eneste som skjer etterpå er at gjæren bunnfeller litt mer før du tapper på fat/flaske.
 
Men, er det ikke egentlig coldcrash du gjør når du setter ølet tilbake til 8-9 grader etter diacetyl resten? Da er vel gjæringen allerede ferdig og FG er nådd. Det eneste som skjer etterpå er at gjæren bunnfeller litt mer før du tapper på fat/flaske.
Jeg tror man ved coldcrash har betydelig lavere temperatur. Det skjer vel også en opprydning gjærmessig etter diacetyrasten, og ofte synker også FG den siste uken.
 
Jeg tror man ved coldcrash har betydelig lavere temperatur. Det skjer vel også en opprydning gjærmessig etter diacetyrasten, og ofte synker også FG den siste uken.

Virkelig?

Jeg hadde trodd at du da risikerer å få dårliger utgjæring, fordi gjæren kan gå i dvale før den er ferdig. Det må da være bedre å holde den høye temperaturen til FG er stabil, og så kjøle ned.

En annen positiv effekt av å heve temperaturen mot slutten er at du frigjør co2 og flusher dermed ut uønskede svovelkomponenter.
https://www.wyeastlab.com/he_b_fermentation.cfm
 
Tilbake
Topp