Diacetylrest etter 16-21 dager eller etter 2/3 utgjæring?

Skal brygge Holmens Utepils.


I oppskriften står det at man skal øke til romtemperatur etter 16-21 dager og holde den der i 2 dager. Regner med dette er for å bli kvitt mulig diacetyl.

Vil det være bedre å øke temperaturen etter 2/3 utgjæring for å la gjæren kvitte seg med diacetyl? Tror jeg leste her ett sted at Gahr skrev det om 2/3 utgjæring.

Jeg lurer på om gjæren vil fjerne diacetyl bedre om den fremdeles er aktiv, og ikke har gitt seg flere dager før temperaturøkningen.
 
Jeg innbiller meg at det er best å gjøre det før gjæra tar seg en lur, men jeg pleier å vente til jeg er 2-4 poeng fra antatt FG, jeg har tilt og all rounder så det er jo enkelt for meg å vite når jeg skal øke temperaturen uten at det har stoppet å gjære. Måtte jeg tatt fysiske prøver ville jeg nok gjort det annerledes.
 
Skal brygge Holmens Utepils.


I oppskriften står det at man skal øke til romtemperatur etter 16-21 dager og holde den der i 2 dager. Regner med dette er for å bli kvitt mulig diacetyl.

Vil det være bedre å øke temperaturen etter 2/3 utgjæring for å la gjæren kvitte seg med diacetyl? Tror jeg leste her ett sted at Gahr skrev det om 2/3 utgjæring.

Jeg lurer på om gjæren vil fjerne diacetyl bedre om den fremdeles er aktiv, og ikke har gitt seg flere dager før temperaturøkningen.
Begge deler vil funke, men du trenger lengre tid om du venter til gjæringa er over. Jeg ville gått for å sette opp temperaturen i det gjæringa begynner å avta, men det er ingen krise om du skulle måtte velge den andre strategien. Men da synes jeg to dager virker snaut. Palmer antyder i alle fall ei uke dersom du venter til det er blitt mer eller mindre stille i gjærlåsen. Og det skader ikke ølet å vente, kanskje tvert i mot.
 
Dersom du har mulighet til det ville jeg smakt på ølet om det i det hele tatt trengs en diacetylrest. Har ikke opplevd diacetyl med hverken WLP830 eller Saflager W-34/70.
 
Dersom du har mulighet til det ville jeg smakt på ølet om det i det hele tatt trengs en diacetylrest. Har ikke opplevd diacetyl med hverken WLP830 eller Saflager W-34/70.
Dersom du holder ølet kaldt gjennom hele ølets levetid, vil du antakelig ikke ikke oppleve problemet. Men diacetyl utvikles fra alpha-acetolaktat når ølet varmes litt, og alpha-acetolaktat har du garantert i ølet ditt. Så om du vil gardere deg mot en ubehagelig opplevelse, kjører du en diacetylrest.

Mange gjærer og lagrer kaldt uten noengang å ha ølet varmere enn 10 grader, og opplever da rimeligvis aldri diacetyl.
 
Tar ølen skade av å holde 20 grader i en uke?

Tenker spesifikt på om det vil være negativt for en pils på noen måte.
 
Tilbake
Topp