Diacetylrest for brooklyn lager

Hei!

Har en BL stående til gjæring på 11c. SG var ~1.034 for tre dager siden, nå er den ~1.028 etter 9 dager. Iflg oppskriften skal man øke til 16c "når gjæringen går mot slutten" og deretter senke til 2,2 i 17 dager hvorav 10 dager med dryhop.

Jeg har programmert kjøleskapet til å holde 11c i 2 dager til, deretter øke til 16c i to dager, før drop til 2,2. Tror dere dette er innafor eller burde jeg gå nøyere til verks? Har tatt to SG målinger allerede og liker ikke åpne karet for mye. Det skal sies at jeg ikke synes dette smakte spesielt godt ennå, men det er kanskje å forvente?
 
Hvordan ble lageren ? Har laget den noen ganger og forrige gang helt etter oppskrift. Men husker ikke når jeg økte temperaturen. Tar ikke målinger p.g.a. infeksjonsfaren. Tar det bare sånn ca etter 4-5 dager. Har en stående nå på 4 døgnet og tenker å heve temperaturen i kveld.
 
Det er ikke noen grunn til å være redd for å ta målinger underveis. Bruk en desinfisert øse og ta ut litt øl og hell på hydrometerkolben, alternativt sett hydrometeret rett i gjøringsdunken, men det kan være vanskelig å få lest av pga gjær som ligger på toppen.

Husk på at øl som har gjøret en god stund har lav pH og inneholder en god del alkohol - det er ikke akkurat ideelle forhold for basselusker.
 
Ja det stemmer sikkert. Men p.g.a infeksjon /overkarbonering på 2 batcher med denne så gjør jeg minst mulig før tapping på flaske. Planen nå er å la den stå på 15 grader i 2 døgn, så 12 grader i en uke. Så i kjøleskap i 14 dager da jeg reiser bort. Tørrhumling siste 10 dagene(sambo sin jobb). Det blir litt over 4 uker på gjærkaka, men tror det skal gå bra siden den står såpass kjølig.
 
Ok - skader ikke være på den sikre siden om det har gått galt to ganger før (av en eller annen grunn...). Jeg bruker en ståløse jeg koker for å ta ut prøver for gravity-målinger underveis, alternativt så tapper jeg bare litt ut fra kranen i bunnen og passer på å rengjøre den godt med en gang etterpå slik at det ikke skal ligge vørter der i en ukes tid. Har gått greit så langt så vidt jeg har kunnet registrere i alle fall.
 
Mulig jeg får roet meg etter et bar batcher til uten problemer. Hvor langt ned gjærer du før du hever temperaturen?
 
Sei at det det et ditt øl i overskriften få for ....,.,


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mulig jeg får roet meg etter et bar batcher til uten problemer. Hvor langt ned gjærer du før du hever temperaturen?

Ikke alltid jeg hever, pitcher uansett gjæren i kald vørter (type 7 grader) så da skal det jo ikke være nødvendig. Jeg pleier å la den gjrære ut ca 2/3. Typisk skjer dette på dag 5 eller så. Jeg har også hevet for sent et par ganger, dvs at FG var nådd, men kan ikke si jeg merket noen spesiell forskjell av den grunn. Om du søker på "fast lager brewing" eller noe slikt så finner du en prosess med gradvis heving mange bruker med hell. Da er prosessen over på et par uker og det påstås også å være mindre behov for lagring uten at jeg skal mene noe om akkurat det.
 
Ikke godt å si hvor nøye det er med dyacetyl rest. Har også lest at det ikke er nødvendig. Sjekket tempen på lageren i dag og den var fremdeles 11 grader. Så det blir det uten. Satt gjæringskaret høyere i garagen for å få høyere temperatur, men denne gangen har det hjalp det ikke. Må nok ha fryser/kjøleskap med styring for å få full kontroll på gjæring.
 
Hvis man har god kontroll på temperaturene sine så skal en d-rest i utgangspunktet ikke være nødvendig, det spørs litt på gjæren og forsåvidt, noen lager mer enn andre og da kan det jo være greit å sikre seg. Men hvis man vet at tempen aldri har sunket etter at det meste av aktiviteten er over, så skal gjæren fortsatt være aktiv nok til at den vil spise opp denne søpla.

Hvis man er usikker på om man har for mye acetolacetat (eller hva det heter på norsk), som er forløperen til diacetyl, i ølet sitt, så er dette en grei prosedyre:

http://scottishcraftbrewers.org/?p=805
 
Så da er det greit å gjære på 11-12 grader i 14 grader før 14 dager på lagering tenker jeg.
 
I utgangspunktet burde det gå greit. Men som jeg skrev over, noen gjærtyper lager mer D enn andre, du kan f.eks sjekke databladet for gjæren du har brukt og se hvor mye D den lager, og så ta et standpunkt deretter om hvis du vil sikre deg.
 
Ja har hatt stabil 11-12 grader siden Lørdag så det skulle være i orden.
 
Tilbake
Topp