Diacetylrest

Er godt i gang med gjæringa av min første lager, men nå er jeg veldig i tvil om når jeg bør foreta diacetylresten.

Brygget en Brooklyn Lager etter oppskrift i BYO. OG på 1.054, forventet FG rundt 1.012. Brygget på lørdag, og etter et knapt døgn på 13 grader og fem døgn på 10,5 grader er SG i kveld cirka 1.020 (korrigert for temperatur). Ifølge oppskrifta skal temperaturen få heve seg til 16 grader i 48 timer når gjæringa avtar, mens andre steder heter det at diacetylresten skal foretas når gjæringa er 2/3 unnagjort. Skal jeg heve temperaturen nå eller bør jeg vente lenger?
 
Å senke temperaturen er i utgangspunktet uheldig.
Drit i hva det skrives om 2/3 eller 5 dager osv.
Diactylresten fungerer best når gjæringen er avtagende, og økes gradvis med 1-2 grader i døgnet.
 
Sant, det tenkte jeg ikke på. Men oppskrifta sa så, da fulgte jeg instruksjonene. Hadde vel vært like greit å sette den på gjæringstemp med en gang.

Hvordan vet jeg så at gjæringa er avtagende uten å måle en gang i døgnet? Gefühl?
 
Hvordan man vet at gjæringen er avtagende, avhenger. Er gjærkarret tett, merker du det på mindre aktivitet i gjærlåsen, er karret gjennomsiktig ser man mindre aktivitet, slutter det å tyte ut gjær av blow off ventilen er det et tegn osv :)
Gefilling funker også :)
 
fmandal skrev:
Hvordan vet jeg så at gjæringa er avtagende uten å måle en gang i døgnet? Gefühl?

Min holdning er at akkurat når ikke er veldig kritisk, så lenge du får økt temp før gjæren sovner helt. Det sikkrer du ved å gjøre det mens sg er synkende og før du har nådd forventet FG. Glem gjærlåsplopping og slikt som indikatorer, lett å bli lurt.

Derimot mener jeg lengen på diacetylrest viktigere, så glem at det står 48 timer og bruk smaksløkene dine i stedet. Hvor lang tid du trenger, og mengde diacetyl du må bli kvitt, avhenger i stor grad av gjærstamme, tempkontroll tidlig i gjæringen, pluss en hel masse annet. Du kan trenge alt fra ikkeno til mange dager.
 
Smaksløker?
Ved avtagende gjæring økes temperaturen for diactylrest. Dvs at gjæren holdes aktiv i en lengere periode, og derved forbrenner (hvis det er riktig term) avfallstoffer.
Smak har ingenting med det å gjøre.
Selvfølgelig gir diectyl og andre stoffer bismaker, ønsket og/eller uønsket, men man smaker seg ikke frem under gjæring!
 
Ikke så mye å smake på under primærgjæringen nei, men under diacetylresten går det fint å smake seg frem. Forholdsvis lett å smake diacetyl.
 
Steffan skrev:
Ikke så mye å smake på under primærgjæringen nei, men under diacetylresten går det fint å smake seg frem. Forholdsvis lett å smake diacetyl.
Men du oppnår ingenting med å smake.
Gjæringen er ferdig når den er ferdig. Uansett smak.
 
God gammeldags risting av gjæringskar til jeg ble både stiv og støl. Trolig det svakeste leddet i bryggekjeden.
 
Tilbake
Topp