Diameter på blow off

Steffan

Norbrygg-medlem
Prøvde meg på en hvete med Wyeast 3068 Weihenstephan i går. Virker lovende!

Men: Wyeast tuller virkelig ikke når de anbefaler å ha 33% head-space i gjæringskaret! Jeg har vesentlig mer plass på toppen enn det med kun 21liter i 30l-bøtte, men det var selvsagt ikke nok. Var fremseende nok til å bruke en provisorisk blow-off med en 10mm silikonslange, men den gikk tett og jeg kom hjem til trill rund gjæringsbøtte i dag. Fikk luftet trykket halvveis kontrollert, boret opp og erstattet hullet i lokket med en full-bore 1/2" nippel og 12mm slange, men selv nå er trykket i bøtten urovekkende høyt. Dog ser det ut til at den litt større blow-off-tuben virker bitte litt bedre.

Hvor stor blow-off, bruker folk her egentlig? Har lest mye om at både 8 og 10mm slanger brukes, men det kan da umulig funke veldig mye bedre for alle andre enn for meg?

Jeg tror jeg skal en tur innom biltema i morgen og se om jeg finner en 1" eller 1,5" nippel med passende slange... Men litt usikker på om plastlokket er sterkt nok til å tåle såpass belastning. Noen som har erfaringer med slikt?
 
Jeg hadde en overivrig 007 forleden. Den truet med å løfte karet til nye høyder, selv med provisorisk blow-off og ned i 15 grader.
Problemet var som du sier at lokket sto i vanvittig spenn. Jeg la på jærnmanualer på ca 20kg. Lokket sank og jeg fikk kontroll til den verste ADHD aktiviteten hadde lagt seg. Blåste ut ca en liter vørter da... #100 klone forresten.
 
Malmo skrev:
Det er ikke størrelsen det kommer an på...... ;D

Vel, ikke helt enig der. Tynne blow off tettes mye lettere igjen enn større. Jeg har en med indre diameter på 18mm for ekstreme tilfeller, men veldig ofte er det nok med en mye mindre.

Sent from my C6603 using Tapatalk 2
 
Jeg bruker 1" men gjærer i 60 L labb - bøtter fungerer fint. bruker plast gjennomføringer fra biltema
 
Malmo skrev:
Det er ikke størrelsen det kommer an på...... ;D

NØ #100 klonen med 007, som forøvrig gikk på flasker i dag, hadde ikke akseptert det oppsettet. Da hadde noe sprukket, evt lokket smelt av.
 
Hehe, fiffig oppsett, men det der er en gjærlås og ikke et blow-off-system. Hvis man da med "blow-off" ikke faltisk mener at kraftig gjæring skal blåse hele opplegget av dunken.:)
 
Artig! Det sugerøret skal jeg huske på til jeg plutselig mangler gjærlås for hånden :)

1/2" blow-off'en fungerte godt når bare gjæren kom over den værste stormgjæringen. Har kjøpt bordgjennomføring og 1 1/4"-slange på biltema til neste gang jeg skal bruke 3068. :)
 
Tilbake
Topp