Diameter utløp mesketank?

Forvirret

Norbrygg-medlem
Er begynnt på mesketanken i trekjelers vvb bryggeri. Målte ikke men tipper eksisterende rør i bunn har innvendig diameter rundt 12-15mm. Sveiser med pinner så hvis jeg skifter det ut med noe større vet jeg det blir kilsveis og da en sprekk hvor urenheter samler seg.
Antar det er stort nok ved overføring til kokekar men vil det bli for lite med tanke på stegmesking/sirkulasjon? Skal jeg bruke påskrudd gjennomføring så frister det ikke med så lite som 1/2".
Har Iwaki 15 og 30 pumpe liggende samt slike billige små kinapumper. Bruker den som passer best.
Hva gjør jeg?
 
Det hadde sikkert vore litt hjelp - for dei som har erfaring med VVB-bryggeri - at du fortalde litt om kor store berederar du har.

Sikkert lurt å gå opp 1-2 dimensjonar på gjennomføring så er det ikkje der det buttar. Iwaki MD 30 pumpa vil vel minst ha 3/4".

Kilsveis/sprekk: Du treng ikkje vera redd for sprekker der det kan samla seg uhumskhetar i mesketanken. Eg ville sagt det same for koketanken då du jo kokar i den og dermed kverkar du det som er av basilluskar. Kanskje litt værre med slike sprekker langs eit utløp frå koketanken men det kan du ordna med å tappa 5-6 liter eller meir ved slutten av kokeprosessen - så steriliserer du der og. (muligens bruken av ordet steriliserer er feil - det krevst kanskje enno nokre grader for alt kva eg veit).
 
Koketanken er Ø450 som gir ca 1.5l/cm. Foreløbig kappet med lengde 950mm inkl bunn.
Den burde vært Ø500 og kortere da jeg må ha hodet og halve skrotten inni for å nå ned til bunn.
Men gjør et forsøk med Ø500 utepå som "hjelpekjølekappe" og da var det enklest å gjøre det på den måten.
Et tips til andre er at sveiser man med pinner så sjekk veggtykkelse. "Kjølekappeberederen" var av 1.4mm plate så det var vanskelig å sveise med mer enn 35A. Har målt veggtykkelse til 1.8 og 2mm på andre.
Mesketanken er Ø500 (ca 2l/cm) og er kappet på 800mm. Begge tanker vil kappes av hvis det passer bedre.

Tror jeg gjør et forsøk med 3/4". Har diverse i den dimensjonen liggende.
 
Tilbake
Topp