Diastatisk malt

Jeg leser at diastatisk malt har stor amylasestyrke og at det skal effektivisere nedbrytelse av lengre molekylkjeder. For meskinger med store mengder spesialmalt, er det åpenbare bruksområdet at en bytter ut noe av pilsner-/pale- eller münchenermalten med diastatisk malt for å lette meskingen.

Jeg leser også at diastatisk malt skal kunne redusere mesketiden ved normale mengder spesialmalt. Dette er jo også intuitivt, siden en har (formodentligvis) større konsentrasjon av amylaseenzymer per karbohydratkjede. Spørsmålet mitt er: finnes det noen praktiske eksperimenter som viser hvordan f.eks. mesketiden kan justeres eller varieres ved bruk av diastatisk malt? Evt. noen kvalifiserte synsinger basert på diastatisk kraft?
 
Hva sikter du til med diastatisk malt? Alle basismalttyper og noe spesialmalt er diastatiske, eller har en viss "diastatic power", altså inneholder enzymer som kan konvertere stivelse i ulik grad ("kraft") til sukkerarter vi kan nyttegjøre oss.

Edit: Byttet ut styrke med kraft, det så bedre ut. :)
 
Antar du sikter til malt av seksradet bygg? Det inneholder typisk mer enzymer enn toraders bygg, som er det vanligste i brygging. Seksradet brukes typisk av store industribryggerier som skal bruke større mengder av f.eks. råfrukt (umaltede ingredienser), som regel i form av ris eller mais, og derfor trenger malt med et strt overskudd av enzymer. I "vanlig" brygging er dette unødvendig.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Diastatisk malt  inneholder mere enzymer som hjelper til med å bryte ned stivelsen bedre, hvis man har problemer med dette.
Finner ellers lite informasjon om dette, men hvis du skal prøve litt kan vi sikkert spandere en pose eller 2 mot tilbakemelding, kommer i hvete eller bygg versjon. 
 
VinOgBar.no skrev:
Diastatisk malt  inneholder mere enzymer som hjelper til med å bryte ned stivelsen bedre, hvis man har problemer med dette.
Finner ellers lite informasjon om dette, men hvis du skal prøve litt kan vi sikkert spandere en pose eller 2 mot tilbakemelding, kommer i hvete eller bygg versjon. 

Dette var hyggelig (-: Jeg har uansett tenkt å gjøre en bestilling fra dere snart, så da kan en legge det til denne.
 
Ok, bare husk å skriv det i merknader til din bestilling at vi skal spandere på en pose :)  ganske hektisk med bestillinger her nå.
 
Tilbake
Topp