Dimensjoner på corneliusfat oppsett

Heisann! Lurer på å bestille meg corneliusfat.

Har eit benk-kjøleskap eg har tenkt å sette dei inni, og ser at eg får akkurat plass til 3 stk i planet, men er litt usikker på høgda. Det er ca 55cm høyt inni, så 11 liter fat som dei sel i danmark, eller 9 liter fat som dei sel her skal gå fint, men eg misstenker at koblingar, regulatorar og alt dette som eg ikkje er so godt kjend med gjer at dei tek litt meir plass? Kjedelig dersom eg bestiller 11 liter og so går det ikkje likavel..! Eg fant heller ikkje ut av høgda på co2 tank med koblingar.

Det hadde vore fint om nokon som har fat kunne målt kor mykje plass koblingar osv tek.

Vedlegg: planteikning kjøleskap. Rommet er som sagt 55cm høgt.
cornelius_kj0leskap.PNG
 
Du må ta mål av fatene du skal bruke. Jeg har 9 Corneliusfat i tre forskjellige dimensjoner, alle er 19l.
Tilkoblingen bygger ikke ekstra høyde, de blir lavere enn håndtakene uansett
 
Der er det mye forskjellig. Jeg har 2 og 5kg. Regulatorer er litt forskjellige alt etter merke, antall utganger etc. Kjøp det du skal ha, ta mål, er vel det beste jeg kan komme med..
 
Litt på siden (jobber med egen kegerator i samme gate): Hvor langt kommer man med sodastream vs 2kg flaske? Satser på et opplegg med 2 eller 3 x 12 liter fat...
 
Kan opplyse om at eg fekk akkurat plass til 2kg flaske med 3-utgangs-regulator, 2×12L og 1×19L fat. Måtte setta co2 flaska på ein teip rull for at regulatoren skulle komme over 12L fatet.
 
Å karbonere 60 liter brus(eller øl) er ikke helt det samme som å presse ut 60 liter ferdig karbonert vare med CO2 trykk. Men mengden som går med til de to forskjellige oppgavene er ikke så langt fra hverandre.... Selv om jeg synes 80 liter var et moderat tall, antar at dette er erfaringsmessig og inkluderer noe tap/flushing også?

Forøvrig er hurtigkarbonering av vann i en sodastream maskin ganske lite effektivt CO2 messing, halvparten av gassen går rett ut i luften under karboneringen, så du kan nok karbonere mange flere liter øl i et fat (teoretisk rundt 130 liter avhengig av karboneringstrykk)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp