Dimensjonering av slange mellom cornelius og kran, og tilsetting av co2

Fant ikke helt noe tråd på dette, og spør:

Ølet jeg drikker er stort sett ølsett fra Muntons (fra lys øl til Brown ale), eller diverse annet brygget på maltekstrakt + humle osv).
Jeg syns at boblene i selve ølet er litt svake sånn i forhold til butikkøl, og kunne gjerne ønsket meg at det var litt mer "Sparkling"
Skummet derimot er iblant greit, men ofte litt mye, og spesiellt første glasset eller 2.

Jeg tilsetter co2 ved å riste fatet noen minutter med trykk på 2.5-3, og deretter sette det til kjøling og med tappetrykk på ca. 0.5-0.7.
Ølet holder ca. 10 grader.

Jeg har vel brukt ymse slanger fra fat til kran, med provisoriske overganger :
Først 20cm slange 6-7mm (har kun utv.mål tilgjengelige), deretter 1.5m tynnvegget 4.5mm og så 20cm tykkvegget slange på 8mm som passer på krana igjen. Rimelig kaotisk, og sikkert mye av feilen her...

Vil gjerne legge opp slanger på nytt, og lurer på hva som anbefales å begynne med?
Og hvor får jeg tak i det lettest/billigst med tilhørende overganger?

Kan noen hjelpe meg med tips?
 
For å få mer "sparkling" må du skru opp trykket du har på fatene. Eg har ca 1 bar på mine fat når eg lagrer de kjølig, og det er mulig å øke etter ønske. Problemet med et mere karbonert øl, er at man kan få mye skum og kanskje miste noe av karboneringen ved tapping. Her er tynne og lengre slanger nøkkelen.Mitt oppsett minner mye om dette: http://www.bryggselv.no/products/tappekran-og-slange-komplett , men eg har lengre av den tynne slangen. Tynne slanger fører til at tappingen går senere, men du mister ikke karboneringen.
 
Jeg har 2m slange på 3/16". Jeg tapper ved ca 1 bar og synes det skummer for mye, så når jeg skal ha nye slanger går jeg for nærmere 3m lange. Er ikke noe poeng med slike overganger som vist på Bryggselv, jeg får slangen inn på begge sider. Legg enden av slangen i varmt vann i et minutt først hvis den er vanskelig å få på.
 
Jeg benytter "3/8x 3/16 John guest Strait Connectors" (ebay) overganger og 3m "3/16 OD polythene pipe - Food Grade - Beer" (ebay) og holder et trykk på ca 1.5 - 2 bar. Letter litt på trykket ved tapping av det første glasset for å unngå altfor høy skumtopp og etterfyller først fatet når festen er over, eller at det begynner å bli lite fart i tappinga....
 
Tilbake
Topp