Din erfaring med WLP400.

Uv

 
God kveld godtfolk.

Jeg brygget en Belgisk Wit her for halvannen uke, hvor jeg brukte wlp400.
Det ble laget starter iht yeastcalc, magnetrører osv.
Når jeg målte SG i dag var den på 1.016, forventet FG til denne er 1.009.  Jeg har aldri brukt denne gjerne før, men har googlet at den er et stykke arbeid i seg selv, men uansett er veldig treg/slapp. Den bruker laaaang tid på utgjæring.
Jeg skal ha pitchet riktig mengde gjær, men hvor lenge har folk latt den den stå på primærgjæring? :jaha:
Leste noen steder at den har stått opp til 4 uker på primær.

Kom gjerne med tilbakemelding om hvordan du opplevde denne strainen  :ilike:


Magnus.
 
Jeg digger WLP400! Det er en lunefull gjær som til tider kan være slapp eller veldig aktiv. (Har alltid brukt relativt fersk gjær og satt startere).
Min erfaring er at den jobber som regel jevnt og trutt godt ned på SG skalaen, og etterlater seg en tørr, frisk Wit med noe belgisk funk.
Jeg har alltid brukt 2 uker på gjæring.

Ny favoritt er egentlig WLP410 Belgian Wit II, som etterlater seg litt mer restsødme. Den siste wit'en jeg brygget var samme oppskrift som jeg alltid bruker, men denne gang fikk jeg ett litt mer "hoegarden" følelse i ølet enn den typiske tørre og friske wit'en :)
 
Min erfaring er at denne gjæren bruker veldig lang tid.

Jeg har benyttet den to ganger, begge med starter i henhold til mrmalty og gjæring rundt 20 grader. Første gang sto den 4 uker - den var rundt 1.020 etter 2 uker, og jeg hadde ikke mulighet til å flaske den før etter 4. Andre gang var den utgjæret etter ca 3 uker.

Jeg har lest at noen mener man må hjelpe den ved å "holde gjæren flytende". F.eks. ved å svinge bøtten lett rundt for å hvirvle opp gjær en gang i blant. Har ikke gjort det selv.
 
Torleif H skrev:
Min erfaring er at denne gjæren bruker veldig lang tid.

Jeg har benyttet den to ganger, begge med starter i henhold til mrmalty og gjæring rundt 20 grader. Første gang sto den 4 uker - den var rundt 1.020 etter 2 uker, og jeg hadde ikke mulighet til å flaske den før etter 4. Andre gang var den utgjæret etter ca 3 uker.

Jeg har lest at noen mener man må hjelpe den ved å "holde gjæren flytende". F.eks. ved å svinge bøtten lett rundt for å hvirvle opp gjær en gang i blant. Har ikke gjort det selv.

Tror muligens det er motsatt; Denne gjæren toppgjærer noe sinnsykt. Man må med andre ord hvirvle NED gjæren som ligger som et lokk på toppen av vørteren. Ellers har jeg samme erfaring som deg. Denne kan i enkelte tilfeller bruke lang tid.
 
Jeg ga 60literen en liten swirl i sta, og økte temp med 1,5 grad da jeg har gjæret den litt under "comfort" tempen til denne gjæren, nettopp for og kunne gi den et varmetrinn på slutten hvis det skulle dabbe av. Håper den ide'en fungerer, lar den nok stå noe lengre enn 14 dager, skal måle igjen på søndag.
 
Aleksander_B skrev:
Jeg digger WLP400! Det er en lunefull gjær som til tider kan være slapp eller veldig aktiv. (Har alltid brukt relativt fersk gjær og satt startere).
Min erfaring er at den jobber som regel jevnt og trutt godt ned på SG skalaen, og etterlater seg en tørr, frisk Wit med noe belgisk funk.
Jeg har alltid brukt 2 uker på gjæring.

Ny favoritt er egentlig WLP410 Belgian Wit II, som etterlater seg litt mer restsødme. Den siste wit'en jeg brygget var samme oppskrift som jeg alltid bruker, men denne gang fikk jeg ett litt mer "hoegarden" følelse i ølet enn den typiske tørre og friske wit'en :)

Post gjerne wit oppskriften din :) nydelig øl...
Føre var, hvordan er WLP410 i forhold til 400 sett bort ifra restsødmen?
 
Jeg brukte også 410 sist(den har forøvrig einerbær og kamille i tillegg). Liker som du nevner den lille restsødmen. Kommer til å bruke den igjen.

--
 
Erlendso skrev:
Tror muligens det er motsatt; Denne gjæren toppgjærer noe sinnsykt. Man må med andre ord hvirvle NED gjæren som ligger som et lokk på toppen av vørteren. Ellers har jeg samme erfaring som deg. Denne kan i enkelte tilfeller bruke lang tid.

Det høres vel egentlig mer riktig ut, ja. For den ligger jo som et lokk ganske lenge.

Ellers har jo resultatet blitt bra, så kan ikke klage sånn sett. Gjelder bare å kjenne til dette, og la gjæren jobbe seg ferdig.
 
Brukt denne til Wit 3 ganger. Med stir plate og uten. Har alltid gjæret greit ned på 2 uker. Hvilken temp står den på?
 
Brukte denne gjæren til en wit i sommer. 20 liter og 3 rør uten starter. Gjæret ned til 1.004 på 16 dager. Ble veldig frisk og fin. Krausen lå lenge og jeg fjernet noe som ikke hadde sunket til bunns før flaskene. Min jobbet jevnt og trutt, men gav dunken et par støt 2 ganger hvor det gikk lovlig sent.
 
Jeg brukte den med hell i sommer på en Weizenbock (eller Imperial Wit) med OG 1.084 som havna omtrent der den skulle på 1.022 etter et par uker
 
Odland skrev:
Brukt denne til Wit 3 ganger. Med stir plate og uten. Har alltid gjæret greit ned på 2 uker. Hvilken temp står den på?
Den har stått på 19,5 grader frem til i går, nå står den på 21,5.
I følge WLP plakaten er optimal temp 21-23c om jeg ikke husker helt feil.
Høres det fornuftig ut, gjæringstempen altså?
 
Min erfaring er at WLP400 har godt av en liten temperaturøkning etterhvert i gjæringsforløpet. Den jobber jevnt og trutt så lenge temperaturen ikke blir for lav. Jeg pleier å starte på 18 C og la tempen stige til ca. 22 C i løpet av de første fem dagene.
 
Det var ikke mye aktivitet hos meg, så jeg hevet tempen og ga den en snurr. Tror du dette holder for og hente inn de siste points'a ned til 1.009?
Hvis ikke, pitche mere gjær? Pros/cons
 
MagnusU.V skrev:
Det var ikke mye aktivitet hos meg, så jeg hevet tempen og ga den en snurr. Tror du dette holder for og hente inn de siste points'a ned til 1.009?
Hvis ikke, pitche mere gjær? Pros/cons

Hvor langt ned det faktisk vil gjære er det ikke så godt å si noe om, men det er i alle fall greit å gjøre som du har gjort. Å tilsette mer gjær fungerer sjelden spesielt godt, egentlig.
 
Ser at Nøgne Ø i Blonde bruker 22 C i to uker og i Saison 25 C (!) i to uker. Dette iflg oppskriftene som står i boken ØLbrygging fra HÅND til MUNN.

Har ingen egen erfaring enda med denne tråden er interessant da jeg planlegger å bruke WLP400 ganske snart :)
 
Husk at store bryggerier kan bruke høyere temp uten at dette vil produsere like mye estere etc. grunnet størrelse på tank, trykk m.m.
 
Takk for tips Kim :) Oppskriften i boka var for 25 liters batch, men er kanskje lurt å ikke gjære så høyt når jeg prøver Saison oppskriften da
 
Låner tråden litt  ;D
Pitchet en starter med WLP400 i en WIT (OG1049) delt på to 30ltr gjærbøtter for 8-10 timer siden (19-20 grader), men ser ikke antydning til gjæring i det hele tatt.
Har benyttet mr. malty til  beregning, og steppet denne starteren en gangg, men det er første gangen jeg benytter denne gjæren, og den gjæret over i erlenmeyer-kolben, kan det ha konsekvenser for videre gjæring eller er den treg før den kommer i gang?

Kosl
 
Jeg ville ikke bekymret meg for at det ikke er (synlig) aktivitet etter 8-10 timer. Det kan jo skje med andre gjærtyper også. Den er nok bare "treg".

At den gjæret over i Erlenmeyer bekrefter jo at den er i live i hvert fall. Vil tro du skal ha ganske mye ut av flasken før det påvirker resultatet i hovedgjæringen nevneverdig.
 
Tilbake
Topp