Din erfaring med WLP400.

Uv

 
God kveld godtfolk.

Jeg brygget en Belgisk Wit her for halvannen uke, hvor jeg brukte wlp400.
Det ble laget starter iht yeastcalc, magnetrører osv.
Når jeg målte SG i dag var den på 1.016, forventet FG til denne er 1.009.  Jeg har aldri brukt denne gjerne før, men har googlet at den er et stykke arbeid i seg selv, men uansett er veldig treg/slapp. Den bruker laaaang tid på utgjæring.
Jeg skal ha pitchet riktig mengde gjær, men hvor lenge har folk latt den den stå på primærgjæring? :jaha:
Leste noen steder at den har stått opp til 4 uker på primær.

Kom gjerne med tilbakemelding om hvordan du opplevde denne strainen  :ilike:


Magnus.
 
Jeg digger WLP400! Det er en lunefull gjær som til tider kan være slapp eller veldig aktiv. (Har alltid brukt relativt fersk gjær og satt startere).
Min erfaring er at den jobber som regel jevnt og trutt godt ned på SG skalaen, og etterlater seg en tørr, frisk Wit med noe belgisk funk.
Jeg har alltid brukt 2 uker på gjæring.

Ny favoritt er egentlig WLP410 Belgian Wit II, som etterlater seg litt mer restsødme. Den siste wit'en jeg brygget var samme oppskrift som jeg alltid bruker, men denne gang fikk jeg ett litt mer "hoegarden" følelse i ølet enn den typiske tørre og friske wit'en :)
 
Min erfaring er at denne gjæren bruker veldig lang tid.

Jeg har benyttet den to ganger, begge med starter i henhold til mrmalty og gjæring rundt 20 grader. Første gang sto den 4 uker - den var rundt 1.020 etter 2 uker, og jeg hadde ikke mulighet til å flaske den før etter 4. Andre gang var den utgjæret etter ca 3 uker.

Jeg har lest at noen mener man må hjelpe den ved å "holde gjæren flytende". F.eks. ved å svinge bøtten lett rundt for å hvirvle opp gjær en gang i blant. Har ikke gjort det selv.
 
Torleif H skrev:
Min erfaring er at denne gjæren bruker veldig lang tid.