Diskusjonstråd: Moms og kjøp fra utlandet

Ja, det er størrelsen på regninga jeg lurer litt på:).
Posten har digitalisert og forenklet fortollingen, så det skal være enkelt å gjøre det selv når nettbutikken ikke er med i VOEC-ordningen. Det er litt merkelig at Humlegården ikke er med, vil tro de selger en del til Norge.

Hvis du har Posten-appen så står det mye om import og nye regler fra 1/1 hvis du scroller nedover i hovedbildet.

Screenshot_20240414-223804.jpg
 
Jeg har hatt dritkjip opplevelse med posten som returnerte pakken før fristen, selv om all dokumentasjon var på plass…
 
Tror ikke det som sorterer under mat og drikke er mulig med VOEC. Det er/ har vært helt andre takster på fortollingsgebyr på denne varegruppen.
Jeg er litt usikker på om det sorterer under mat og drikke. Det er ikke noe som er beregnet for å spises, men heller ingredienser? Tror ikke de som har handlet fra humlegården har fått noe ekstra tollgebyr.

Red. Ser at du har rett ang. VOEC og næringsmidler, det er ikke mulig å kjøpe denne varegruppen under denne ordningen. Men det er ikke noe problem å fortolle det selv. Er vel bare 15% mva på næringsmidler.
 
Sist redigert:
Problemet er at fortollingsgebyret er konstant uavhengig av sluttsummen. Der er derfor dyrt å handle for små beløp hos Humlegården.
Ja, gebyret for å fortolle næringsmidler er fast på 270 kroner.
På andre varer er det nå 45 kroner på verdier under 500 kroner og 75 fra 500 til 3000.
 
Tilbake
Topp