Diskusjonstråd: Moms og kjøp fra utlandet

På ebay legges det til moms på alt nå, selv beløp under 350.

Ja, og det er i tråd med myndighetskravet, problemet er jo at de har utsatt 350,- grensen for alle som IKKE tar inn MVA på norges vegne, slik at sistnevnte får et konkurransefortrinn.
 
På ebay legges det til moms på alt nå, selv beløp under 350.

Ja, dette må jo sees på som et svar til nyere innlegg i tråden (GuttormG må ha handlet før 1. april hvis han har fått det momsfritt fra ebay, eller ikke registrert at han har betalt denne i utgangspunktet). Både i dette innlegget, og andre innlegg her fra meg går det ganske klart frem at ebay nå krever inn momsen.
 
Fikk en pakke fra Kina i går, med VOEC-nummer tydelig printet på etiketten.
Så det ser ut som at dette fungerer.
 
Hvordan er det å bestille varer fra Sverige nå?
Vurderer å kjøpe en pakke med 3787 derfra.
Ser de trekker fra moms på utsjekk.
Det betyr vel at tollen slår kloa i pakken og legger på 299 kr.
 
Hvordan er det å bestille varer fra Sverige nå?
Vurderer å kjøpe en pakke med 3787 derfra.
Ser de trekker fra moms på utsjekk.
Det betyr vel at tollen slår kloa i pakken og legger på 299 kr.
Jeg kjøpte tre pakker gjær fra Humlegårdens Ekolager. Har hverken blitt arrestert eller fått momskrav.

Jeg har forøvrig begynt å bruke WLP530, som etter det jeg har forstått også er Westmallegjær. Jeg merker ingen forskjell.
 
Næringsmidler tror jeg ikke kan gå gjennom VOEC.
Okei? Da har vi en forskjellig mening om hva VOEC er, for i mitt hode er VOEC noe så enkelt som registrerte selskaper som tar forbehold om norske skatter og avgifter på produktene sine og dermed slipper den norske tollen ved å gjøre jobben med fortolling. Men hey, you do you :)
 
Sist redigert:
Okei? Da har vi en forskjellig mening om hva VOEC er, for i mitt hode er VOEC noe så enkelt som registrerte selskaper som tar forbehold om norske skatter og avgifter på produktene sine og dermed slipper den norske tollen å gjøre jobben med fortolling. Men hey, you do you :)

Næringsmiddler er ikke omfattet av VOEC ordningen, slik jeg forstår det.
 
Okei? Da har vi en forskjellig mening om hva VOEC er, for i mitt hode er VOEC noe så enkelt som registrerte selskaper som tar forbehold om norske skatter og avgifter på produktene sine og dermed slipper den norske tollen å gjøre jobben med fortolling. Men hey, you do you
Er ikke en mening jeg har desverre. :rolleyes:


Merk deg at ikke alle varer kan handles i VOEC-ordningen. Disse varene er ikke omfattet:

næringsmidler​
 
Næringsmiddler er ikke omfattet av VOEC ordningen, slik jeg forstår det.
Det forstår jeg, og det var ikke enkelt å finne noe om gjær, men jeg kan ikke tenke meg at de klarer å få gjær inn under næringsmidler om de forholder seg til:

"Norsk lov definerer næringsmidler som «Enhver mat- eller drikkevare, også drikkevann, og enhver annen vare som er bestemt til å konsumeres av mennesker, unntatt legemidler

Og om de får det til så er det noe som lukter H2S...
 
Det forstår jeg, og det var ikke enkelt å finne noe om gjær, men jeg kan ikke tenke meg at de klarer å få gjær inn under næringsmidler om de forholder seg til:

"Norsk lov definerer næringsmidler som «Enhver mat- eller drikkevare, også drikkevann, og enhver annen vare som er bestemt til å konsumeres av mennesker, unntatt legemidler
Jeg sendte melding til toll.no for en tid tilbake.

Tilbakemelding var at gjær, humle og malt regnes som næringsmidler.

Erfaring fra forumet er også at så snart noen sjekker denne type varer kommer det avgifter. Slik både @Holmentoppen og @Mc. Fikk fra MaltMagnus og CML. Man kan selvfølgelig være heldig og pakken går gjennom uten sjekk og avgifter. Men handler man ingredienser som skal konsumeres må man være forberedt på høyere pris.
 
Jeg sendte melding til toll.no for en tid tilbake.

Tilbakemelding var at gjær, humle og malt regnes som næringsmidler.

Erfaring fra forumet er også at så snart noen sjekker denne type varer kommer det avgifter. Slik både @Holmentoppen og @Mc. Fikk fra MaltMagnus og CML. Man kan selvfølgelig være heldig og pakken går gjennom uten sjekk og avgifter. Men handler man ingredienser som skal konsumeres må man være forberedt på høyere pris.
Jeg har bestilt Brewly noen ganger nå og så lenge DHL tar seg av fortolling(i Sverige) så er det ingen ekstra utgifter på norsk side, men klart er det råtne epler så er det det. Syns uansett det er helt "hål i hauet" :)
 
Jeg har bestilt Brewly noen ganger nå og så lenge DHL tar seg av fortolling(i Sverige) så er det ingen ekstra utgifter på norsk side, men klart er det råtne epler så er det det. Syns uansett det er helt "hål i hauet" :)
Er redd det hjelper lite hva vi synes :rolleyes: .

Den gang jeg bestilte Brewly tok UPS seg av alt og jeg hadde samme erfaring som deg. Har de byttet til DHL? I såfall tar jeg ikke sjansen på å bestille Brewly igjen. DHL er en soleklar versting når det gjelder avgifter.
 
Er det noen som har erfaringer med å handle med Humlegården nylig? De har ei kilopakke med Antioxin SMB som jeg gjerne skulle hatt kloa i. Jeg har brukt stoffet ei stund nå, og trur det kanskje har noe for seg. Ingen revolusjon, men hvorfor ikke? Det er jo bare å hive det oppi sammen med saltene, og det koster ikke all verden.

Er det noen som veit om det er mulig å få tak I Brewtan B her på berget? Det er jo et alternativ. Da kan man bare blande det og sulfitten. (Askorbinsyra er antakelig mindre viktig, og kan visst ha uønska effekter, også.)
Ja, men ikke på denne siden av nyttår.
De er ryddige og raske. God kundeservice. De bruker både Postnord og UPS, og er du heldig slipper du toll og avgifter.
 
Jeg handler Antioxin hos norsk butikk i mindre kvanta. Noe høyere kilopris, men så støtter man en lokal butikk med noen kroner og det brukes så lite av dette stoffet at prisforskjellen per brygg er marginal.

 
Er det noen som har erfaringer med å handle med Humlegården nylig? De har ei kilopakke med Antioxin SMB som jeg gjerne skulle hatt kloa i. Jeg har brukt stoffet ei stund nå, og trur det kanskje har noe for seg. Ingen revolusjon, men hvorfor ikke? Det er jo bare å hive det oppi sammen med saltene, og det koster ikke all verden.

Er det noen som veit om det er mulig å få tak I Brewtan B her på berget? Det er jo et alternativ. Da kan man bare blande det og sulfitten. (Askorbinsyra er antakelig mindre viktig, og kan visst ha uønska effekter, også.)
Når det gjelder Humlegården: Veldig kurant: Bestilte 3 sekker med malt på tirsdag 02. april og fikk de levert på torsdag 04. april hjem på døra. Jeg får sikkert etterhvert en regning fra UPS for å betale MVA.
 
Tilbake
Topp