Ditt Første Brygg!

Fortell om ditt første brygg!
Hvordan startet brygge-karrieren din?

Jeg startet med å lage cider av ren eplesaft som jeg kjørte gjennom en jucier, sto i over 12 mnd på dunk og ble helt fantastisk...ingen gjær el sukker, kun eplejucie og villgjær (selv plukede epler selvf) deretter ble det kit på Europris.
Hadde ikke peil i det hele tatt. hadde litt varierende kullsyre på flaskene pga jeg brukte sukkerbiter rett på flaskene.

Deretter var jeg hektet ;D
 
Kølsch allgrainsett fra Bryggselv var min debut. Siden har det blitt 5 brygg til.

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
Det var en Hefeweizen (ekstrakt). Det meste som kunne gå galt gikk galt. Resultatet snakkes det fortsatt om.....  :klovn:
Er faktisk det eneste brygget mitt, som ikke har blitt drukket opp. Mao la jeg meg i sælan ved neste brygg.
 
Mitt første brygg var et coopers-sett som ikke smakte så fryktelig godt, men det fikk meg jammen til å få lysten på mer brygging. Det ble ganske kjapt oppgradert til allgrain.
 
Mitt første brygg var et pils-ekstraktkitt fra europris. Det var helt grusomt, smakte som bakegjær :eek:ppkast:
Egentlig skulle min bryggekarriere sluttet der, da jeg lovet meg selv at jeg aldri skulle utsette ganen min for slikt heksebrygg igjen.
Heldigvis ble det ikke slik ;)
 
Brown ale all grain sett fra olbrygging, startet kl 19 var ferdig kl 03. Klarte å spytte vørteren fra heverten i gjæringsdunken :)
 
Mitt første brygg var ekstraktsettet St. Peter's  IPA kjøpt på Europris.
Etter tips på forumet så bytta jeg ut gjæren med WLP 013. Og etter 1 uke gjæring så jeg tørrhumlet jeg. Ble rett å slett utrolig godt.

Gikk over til All-grain på brygg nr 2  :)
 
Aller første brygget var et brygg med varmevann fra kjøkkenkrana, Moss maltekstrakt og Idun bakegjær. Humle tror jeg ikke ble brukt.
Dette skjedde for ca. 30 år siden. Jeg og en kompis var vel 15-16 år, og bestemte oss for å brygge øl i et stabbur.
Det ble brygget i en stor plastdunk, og lagt et teppe over. Ei uke senere var det på tide å sjekke resultatet.
Det ble en diger nedtur. Et solid lag med mugg dekte hele toppen.  :eek:
Ølet ble tømt ut, og det gikk mange år før jeg prøvde meg på ølbrygging igjen.
Startet med ølbrygging igjen sommeren 2008, og har brygget 160 batcher siden den gang  ;D
Nå med mye bedre resultat  :yes:
 
Coopers starterkit med Coopers Lager. Ble overraskende god, og har brygget siden da! Første allgrain batch var en pale ale med kun amarillo som også overgikk all forventing!
 
Mitt første brygg var ikke så lenge siden - november i fjor. Gikk rett på med all-grain med BIAB-metoden. Satte juleøl etter oppskrift i Gunnar Fosseids bok. Har ett kjellerrom så kalt som mulig for overvintring av endel uteplanter (hage&planter er kona sin hobby) med passende temperatur for undergjær.

Som for de fleste andre var første brygg lærerikt..  klemte ut så mye jeg kunne av posen før skylling, rehydrerte ikke og ristet aaaalt for lite på dunken. den gjære ikke så langt ut som håpet og ølet ble... interessant...  men alt ble drukket opp :)

Etter dette har jeg satt 5 brygg til (APA og pils annenhver gang) og resultatet blir bedre og bedre. Siste brygg med Speidel 20.  Jadda-jadda... kjørte inn i en 50-års-krise og har blåst litt penger på Speidel og 2 kjøleskap (ett til gjæring og ett oppå for lagring av pils).
 
Første brygg var et Kinn Svart Hav Staut Øl ekstraktsett fra vestbrygg.no, basert på learning-by-doing prinsippet. Vi hadde ingen anelse hva vi skulle gjøre med steeping-kornene som fulgte med men kom etter hver frem til at de måtte dyppes i vannet mens vi varmet opp. Resultatet ble helt ok, og det ble drukket opp før det hadde vært lagret lenge nok :)
 
Det første brygget var et sett fra Muntons "nut brown ale" eller noe slikt til jul 2012. Det funket.....  nesten :nosmile: Det positive var at jeg ville finne ut hva som kunne bli bedre (i all hovedsak alt). Deretter brukte jeg vel noen måneder på å planlegge hva jeg skulle gjøre videre, før jeg kjøpte inn uhumlet ekstrakt og lagde en lys sommerIPA. Veien ble da kort over til BIAB oppsettet som jeg bruker nå, og da var hobbyen ett faktum  :)
 
Hei  ;D

Mitt første brygg var for nesten 4 uker siden, en Pale Ale fra Ølbrygging.no. Det ble gjort en hel rekke feil, mesking på nesten 80 grader, helt ukontrollert. Null sirkulering, hadde heller ikke skaffa meg koblinger til kjølespiralen, fikk BB30en på fredag, brygga lørdag morgen. Fikk dermed ikke kjøla, så nesten 6 timer etter koking holdt vørteren fortsatt over 60 grader... Ikke så mye varmetap i den koka  8) Så tilslutt fikk jeg ideen om å tappe over på gjæringskar, godt og varmt, og ut i snøen. Det fungerte bedre hehe. Men resultatet ble uansett 38 halvlitere og 12 bjørnunger som smaker veldig godt, selv om det nok er noe lavere % enn oppskriften skulle tilsi... Sitter faktisk med ett par halve, kalde nå, mens jeg ser United slite mot City  :rasende:   

Så jeg har funnet ut at selv om du klusser det til en god del, er sjansen til stede for at det blir godt øl av det tilslutt  :ilike:
 
Etter et par særdeles mislykkede forsøk for et par år siden, trodde jeg ganske sikkert at brygging, nei det var ikke noe for meg. Kjøpte "Moderne hjemmebrygging" av Haavardsholm, og satte igang med Moss maltekstrakt og DME og greier. Bomma vel på det som er mulig å bomme på. MEN SÅ oppdaget jeg et firma som kalte seg for olbrygging.no samt Ølakademiet på nettet. Der leste jeg til øyet ble stort og vått om et fantastisk bryggeapparat som het "Beer Brew"! Gamlefar fikk vårløsning i kropp og sjel, DETTE måtte jo bare prøves!! Kosta jo noen kroner, men skitt au...  :yes: 27. oktober i fjor plugget jeg kontakten i 16A kursen, og lot det stå til. Leser følgende i "erfaringer" i loggboka til Villa Mette Husbryggeri -- "Slange fra BB30-kran til resirk-pumpe sklir av krana, mykner pga temperaturen på vørteren. KJøp slangeklemme". "IKKE legg på lokk under koking". "Må kjøpe slangeklemmer til kjølespiralen, vannet spruter". Men det BLE en Pale Ale av ølsettet til olbrygging.no, til tross for alt for lite sukker til karboneringen, og at jeg valgte Coopers PET-flasker og skrudde korkene for løst på. Noterte følgende i loggboken 20. desember -- "Først nå begynner det å ligne noe, skummer godt nå, får skryt". Da hadde jeg ca 10 flasker igjen....

De tre neste bryggene har vært med Muntons Pale Ale ekstrakt, litt spesialmalt, og litt mer humle enn oppskriftene sier. Så silkaret og sirk-pumpa til BB-en har fått vile. Men snart er jeg klar for et par Mild Ale-oppskrifter, premiert av CAMRA, og da blir det all-grain igjen.

Avalutter denne prekenen som alle teologer gjør --  :amen:
 
Tilbake
Topp