Diverse rundt Brew bucket

Marius K.

Norbrygg-medlem
Har nettopp ansaffet litt mer bling utstyr, en brewmasters brew bucket. I bruksanvisningen står det at man før første gangs bruk skal vaske den med Tri-Sodium Phosphate. Hva er det?

Etter bruk kan man bruke PBW...


EDIT: har editert trådtittelen slik at den favner litt bredere :)
 
Sist redigert:
Bryggselv er utsolgt... Og jeg skal brygge i morgen...

Det står følgende:

Caustics (like PBW) don't deal with oils and residues from manufacturing very effectively, but TSP (non-chlorinated only!) does a great job at cutting residues, oils, grease, polishing waxes, that kind of stuff. If you don't have TSP available, then a good detergent is fine. Use a soft cloth only and don't use abrasive pads or cloths. Also prior to passivation you should use TSP to clean first

Hva er en god "detergent" i dette tilfellet?
 
Skrubbing med myk klut og varmvann + oppvask maskin pulver tar også fett, ser at noen anbefaler dette som et substitutt for TSP til rengjøring av tanken, ev. krystallsoda

Se forøvrig 50 sekunder ut i denne videoen, der brukes såpevann/maskinoppvaskmiddel
 
Sist redigert av en moderator:
Skrubbing med myk klut og varmvann + oppvask maskin pulver tar også fett, ser at noen anbefaler dette som et substitutt for TSP til rengjøring av tanken, ev. krystallsoda

Se forøvrig 50 sekunder ut i denne videoen, der brukes såpevann/maskinoppvaskmiddel

Ok, da får jeg prøve med maskinoppvaskmiddel. Noen type man ikke bør bruke?
 
Jeg vasket den en runde med zalo og så med maskinoppvaskmiddel og det ser ut til å ha gjort susen. Papiret er i hvert fall like hvitt når jeg drar det over de ulike overflatene.

Til dere som bruker Brew bucket, hvordan har dere plassert racking arm'en under gjæring? Pekende rett ned?

Når dere vasker krana, demonterer dere den så langt ned som det lar seg gjøre? Det ser ut til på nettsiden deres at man kan skru fra hverandre selve tuppen også i to deler, men den virket å sitte noe hinsides godt.
 
Jeg vasket med varmt vann og deaktiverte med StarSan.

Har racking armen i "nederste posisjon", ser for meg at minst mulig gjær og annet utfall havner inni røret på den måten.

Og demonteret alt så langt jeg klarer for rengjøring. Det eneste jeg droppet et å ta av de to små gummiringene i den innerste "tuten", de sitter så stramt at det føles litt uffent. Men bør vel kanskje gjøre dette av og til også...

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
 
Jeg vasket med varmt vann og deaktiverte med StarSan.

Har racking armen i "nederste posisjon", ser for meg at minst mulig gjær og annet utfall havner inni røret på den måten.

Og demonteret alt så langt jeg klarer for rengjøring. Det eneste jeg droppet et å ta av de to små gummiringene i den innerste "tuten", de sitter så stramt at det føles litt uffent. Men bør vel kanskje gjøre dette av og til også...

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Noe triks for å få skrudd fra hverandre den delen her?

1491079926855952903226.jpg
 
Har ikke sett den muligheten for å være ærlig. Har bare dratt ut det bøyde røret i andre enden.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
 
Har ikke sett den muligheten for å være ærlig. Har bare dratt ut det bøyde røret i andre enden.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Ok. Så på nettsiden deres at det var mulig å skru den fra hverandre, men jeg er usikker på hvor nødvendig det er. Lett var det i hvert fall ikke.
 
Er det noen som har den versjonen med termometer? Jeg ser den thermowellen passer perfekt til inkbirden. Trenger jeg gjøre noe annet enn å kjøre inkbirden inn der og tette med litt bobleplast? Jeg antar det blir mer nøyaktig enn å teipe den på utsiden.
 
Er det flere enn meg som har opplevd det som vanskelig å lese av på innsiden hvor mye øl man har til gjæring etter at man har tappet fra bryggekjelen og over i brew bucket? Alt skummet fra Star san gjorde at det var tilnærmet umulig å lese av hvor mye som havnet i bøtta. Greit å vite volum i forhold til beregning av hvor tørrhumling og ved tapping på fat.

Noen som har noen lure triks?
 
Tallene på innsiden er etter min mening helt uleselige.

Jeg har begynt å veie bøtta med innhold, trekke fra egenvekten (4,5 mener jeg å huske) og ta svaret som antall liter. :)

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
 
Noen flere som har prøvd papirtesten?

Jeg har nå skrubba innsiden av min Brewbucket med en blanding av ca 3 liter vann og 100 gram TSP. Skylte godt etterpå. Papirtesten så ikke bra ut!
Fylte så opp med kraftig PBW løsning, og lot den stå over natta. Da kunne jeg se noen oljedråper i vannoverflaten. Tappet så ned igjen, og skylte med rent varmt vann.
Papirtesten ser bedre ut, men ikke helt fornøyd!

tsp.JPG
 
Noen flere som har prøvd papirtesten?

Jeg har nå skrubba innsiden av min Brewbucket med en blanding av ca 3 liter vann og 100 gram TSP. Skylte godt etterpå. Papirtesten så ikke bra ut!
Fylte så opp med kraftig PBW løsning, og lot den stå over natta. Da kunne jeg se noen oljedråper i vannoverflaten. Tappet så ned igjen, og skylte med rent varmt vann.
Papirtesten ser bedre ut, men ikke helt fornøyd!

Vis vedlegget 30531

Min besto papirtesten. Prøv med zalo og eventuelt maskinoppvaskmiddel av billigste sort.
 
Tilbake
Topp